قرارداد گازی قطر با توتال؛ عرضه تضمینی گاز به توتال برای ۲۷ سال

انتظار می‌رود تحویل سالانه ۳.۵ میلیون تن گاز موردنیاز توتال از سال ۲۰۲۶ آغاز شود

وزیر انرژی قطر و مدیر عامل توتال در مراسم امضای قرارداد ژوئن ۲۰۲۲‌ــ KARIM JAAFAR / AFP

شرکت دولتی انرژی قطر برای فروش گاز مایع به شرکت فرانسوی توتال یک قرارداد ۲۷ ساله امضا کرد.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) به نقل از شرکت دولتی انرژی قطر (قطرانرژی) نوشت که بر اساس این توافق، قطر به مدت ۲۷ سال، سالانه ۳.۵ میلیون تن گاز موردنیاز شرکت توتال را تامین خواهد کرد. انتظار می‌رود تحویل گاز قطر به جنوب فرانسه از سال ۲۰۲۶ آغاز شود.

قطر پیش از این دو قرارداد دیگر هم با توتال امضا کرده بود. سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، در این‌باره گفت: «دو قراردادی که ما با شریکمان، توتال، امضا کرده‌ایم، نشان‌دهنده تعهد مستمر ما به بازارهای اروپایی و به‌‌ویژه بازار فرانسه است.»

توتال سپتامبر ۲۰۲۲ هم قراردادی به ارزش ۱.۵میلیارد دلار با قطر امضا کرد. بر اساس آن قرارداد، ۹.۳ درصد از سهام فاز جنوبی میدان گازی شمالی قطر یعنی فاز دوم توسعه این میدان، به توتال اختصاص یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میدان گازی شمالی موسوم به «گنبد شمالی قطر» در واقع همان میدان گازی پارس جنوبی ایران است؛ یکی از بزرگ‌ترین منابع گاز جهان که سال ۱۹۷۱ کشف شد و به طور مشترک در مالکیت قطر و ایران است. ۳۳ درصد این میدان در آب‌های ایران و ۶۷ درصد آن در آب‌های قطر قرار دارد. بهره‌برداری از این میدان از سال ۱۹۸۹ آغاز شد. حجم ذخیره گاز طبیعی میدان پارس جنوبی حدود ۵۱ تریلیون مترمکعب براورد شده است.

توتال در ژوئن ۲۰۲۲ هم به‌ عنوان نخستین شریک فاز شرقی میدان شمالی (بخش جنوبی میدان پارس جنوبی) وارد کار شد و در ازای ۲۵ درصد سهم از آن، بیش از دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد.

کشورهای آسیایی چون چین، ژاپن و کره جنوبی بازار اصلی گاز قطر محسوب می‌شوند. قطر اواخر بهار با امضای دومین قرارداد ۲۷ ساله با چین متعهد شد سالانه چهار میلیون تن گاز طبیعی به این کشور تحویل دهد.

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) و شدت یافتن رقابت جهانی برای تامین انرژی، اروپا که نزدیک به ۴۰ درصد گاز مایعش را از روسیه تامین می‌کرد، به کشورهای حاشیه خلیج فارس روی آورد. پس از آن بود که شرکت اِنی ایتالیا و قطر در ژوئن ۲۰۲۲ (بهار ۱۴۰۱) برای سرمایه‌گذاری و توسعه فاز شرقی این میدان گازی، قرارداد امضا کردند.

بیشتر از جهان