حکومت ایران سن شست‌وشوی مغزی کودکان را به زیر هفت سال کاهش داد

آموزشی زبان انگلیسی در مهد‌ کودک‌ها ممنوع است و هرگونه محتوای آموزشی هم باید به تایید سازمان تعلیم و تربیت برسد

بیشتر این بسته‌های آموزشی محصولات تولیدی نهادهای عقیدتی و مذهبی‌اند‌ــ قدس

جمهوری اسلامی با برنامه‌ریزی دستوری برای مهد کودک‌ها در سراسر ایران فاز دیگری از اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش را که مبتنی بر «تعلیم و تربیت کودکان بر اساس آموزه‌های دینی و انقلابی» است، آغاز کرد.

بر مبنای بخشنامه سازمان تعلیم و تربیت کودک، از این پس مهد‌ کودک‌ها مجاز نیستند به کودکان زبان انگلیسی آموزش دهند. ضمن اینکه هر نوع محتوای آموزشی از کتاب گرفته تا اسباب‌‌بازی باید به تایید این سازمان برسد. وظیفه نظارت بر عملیات شست‌وشوی مغزی کودکان در کودکستان‌ها نیز به ادارات آموزش‌ و پرورش شهرستان‌ها محول شده است.

در بخشنامه سازمان تعلیم و تربیت کودک ۳۷ بسته آموزشی اصلی و ۱۰ بسته آموزشی فرعی معرفی شده‌اند و تمام مهد‌ کودک‌ها در سراسر کشور مکلف‌اند تنها از این بسته‌ها استفاده کنند.

نگاهی به محتوا و عنوان این بسته‌ها در اینجا نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی این بار قصد دارد شست‌وشوی مغزی کودکان را از سال‌های قبل دبستان آغاز کند؛ زیرا بسته‌های آموزشی پیشنهادی سازمان تعلیم و تربیت کودک کاملا ایدئولوژیک و سرشار از مفاهیم انقلابی، سیاسی و تبعیض‌آمیزند.

تا قبل از تاسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، فعالیت مهد‌ کودک‌ها زیر نظر سازمان بهزیستی بود اما شورای انقلاب فرهنگی در پاییز ۱۳۹۹ با ادعای «ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوره کودکی» تمامی امور مربوط به مهد‌ کودک‌ها اعم از صدور مجوز، برنامه‌ریزی و نظارت را به آموزش‌ و پرورش محول کرد.

اساسنامه سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز بهمن ماه همان سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و این سازمان کمتر از یک سال پس از آن، کارش را در زمینه برنامه‌ریزی هدفمند برای آموزش ایدئولوژیک به کودکان زیر هفت سال آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی که در طول بیش از چهار دهه گذشته، کودکان را از بدو ورود به مدرسه در هفت سالگی با محتواهای آموزشی و غیرآموزشی ایدئولوژیک و منطبق با منافع حاکمیت هدف قرار می‌داد، اینک از برنامه‌ریزی سازمان تعلیم و تربیت برای تاثیرگذاری بر کودکان زیر هفت سال رونمایی کرده است.

سازمان تعلیم و تربیت کودک زیرمجموعه وزارت آموزش‌ و پرورش است و رئیس آن را وزیر آموزش‌ و پرورش تعیین می‌کند اما رئیس پیشنهادی وزیر را باید هیئت امنا هم تایید کنند. هیئت امنا را نیز افراد موردوثوق حاکمیت از جمله دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده حوزه‌های علمیه و دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی تشکیل می‌دهند.

وظیفه سازمان تعلیم و تربیت کودک در جمهوری اسلامی به رهبری علی خامنه‌ای شکل‌ دادن به مسیر فکری و ذهنی کودکان در جهت منافع حکومت است. حاکمیت به‌درستی آگاه است که این جهت‌دهی با نگاه و مسیر فکری خانواده‌های کودکان منافات دارد اما حاضر نیست فرصت تاثیرگذاری بر کودکان در کودکستان‌ها را از دست بدهند. بنابراین سازمان تعلیم و تربیت کودک برای اینکه آموزش هدفمند به کودکان را در چارچوب مشخصی قرار دهد و آن را به نام «بسته آموزشی» به مهد‌ کودک‌ها تحمیل کند، رویدادی به نام «یارستان کودکستان» را برگزار کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بر اساس «یافته‌های علمی این رویداد و آموزه‌های تعلیم و تربیت اسلامی» مجموعه بسته‌های «تربیت و یادگیری» به مهد‌ کودک‌ها ارائه شده‌اند. طبق بخشنامه دستوری سازمان تعلیم و تربیت کودک، «از این پس ملاک عمل در تمام کودکستان‌ها باید این بسته‌های آموزش باشند».

بر مبنای این گزارش، کودکستان‌ها می‌توانند به صلاحدید خود از میان فهرست بسته‌های آموزشی موردتایید سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یک یا چند بسته اصلی و فرعی تربیت و یادگیری را با توجه به سن، دوره رشدی و تربیتی کودک و شرایط بومی و محلی انتخاب و استفاده کنند.

بر اساس تصمیم سازمان تعلیم و تربیت، چنانچه مهد کودک‌ها از بسته‌های آموزشی تاییدنشده استفاده کنند، به «تخلف» آن‌ها در شورای برنامه‌ریزی و نظارت تعلیم و تربیت کودک استان رسیدگی می‌شود. ضمن اینکه آموزش زبان انگلیسی در کودکستان‌ها نیز ممنوع است و رسیدگی به این بخش را نیز «واحد ذی‌ربط» در اداره کل آموزش‌ و پرورش شهرستان‌ها بر عهده دارد.

صرف‌نظر از اینکه حکومت ایران با برنامه‌ریزی هدفمند در راستای تغییر جهت فکری دانش‌آموزان گام برمی‌دارد و با این اقدام حقوق کودکان در آزادی عقیده را نقض می‌کند، بار مالی چنین اقدام‌هایی نیز قابل‌توجه است؛ زیرا برای شرکت‌ها و افراد وابسته به حاکمیت سود سرشاری به دنبال دارد.

در وب‌سایت فروشگاه اینترنتی یارستان کودکستان وابسته به سازمان تعلیم و تربیت کودک، فهرستی از اقلام آموزشی شامل، کتاب، راهنمای والدین و مربیان، اسباب‌بازی، ابزارهای تربیتی صوتی و تصویری قرار دارد و مهد کودک‌ها فقط می‌توانند این اقلام را خریداری کنند.

بیشتر این بسته‌های آموزشی محصولات تولیدی نهادهای عقیدتی و مذهبی‌اند که با حمایت مالی دولت و از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند. طبق تصمیم جدید حاکمیت این اشخاص حقیقی و حقوقی از این پس هم از محل تولید و هم از محل توزیع و فروش محصولاتشان سود می‌برند.

به‌عنوان مثال یکی از بسته‌های پیشنهادی در وب سایت یارستان کودکان، مجموعه‌ای هشت جلدی از انتشارات «مکتب القرآن الکریم» است که «انس با قرآن و آموزه‌های دینی از قبیل نماز، وضو و احکام اسلام» محتوای آن‌ها را تشکیل می‌دهد. این بسته با قیمت ۲۸۵ هزار تومان در فروشگاه اینترنتی یارستان کودکستان فروخته می‌شود.

مکتب القرآن الکریم با رویکرد آموزش مربیان در دوره پیش‌دبستانی در قم آغاز به کار کرد و اکنون در بیش از ۳۰ استان ایران نمایندگی فعال دارد.