دستگیری دسته‌جمعی خوانندگان رپ در سمنان با اتهام «توهین به مقدسات»

سازمان اطلاعات نیروی انتظامی ویدیو اعتراف اجباری خوانندگان زیرزمینی را منتشر کرد

طی سال‌های اخیر اخبار دستگیری خوانندگان زیرزمینی به شکل فردی و گروهی به‌تناوب منتشر شده است- اقتصادآنلاین

اکبر قاسمی، رئیس سازمان اطلاعات نیروی انتظامی استان سمنان، از دستگیری ۱۰ خواننده رپ در این استان خبر داد و مدعی شد که آن‌‌ها با اقدام به تولید و انتشار یک کلیپ «به مقدسات توهین کرده‌اند».

این مقام نیروی انتظامی رپرهای بازداشتی‌ را به «هنجارشکنی» متهم کرد و عملیات دستگیری آنان را «هوشیاری و اشراف اطلاعاتی» خواند. او همچنین گفت که ماموران سازمان اطلاعات نیروی انتظامی استان سمنان ظرف چهار ساعت پس از انتشار این «کلیپ موهن»، عوامل تولید و انتشار آن را شناسایی و دستگیر کردند.

بر مبنای گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، بازداشتی‌ها اعضای یک گروه ۱۰۰نفره از رپرهای زیرزمینی‌اند که با عنوان «گروه ۱۰۰» فعالیت می‌کنند. کلیپی که فرمانده نیروی انتظامی و خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران آن را «توهین‌آمیز» و «موهن» تشخیص داده‌اند، در برج تجاری ققنوس سمنان ساخته شده است.

به گفته رئیس سازمان اطلاعات نیروی انتظامی سمنان، هم‌زمان با دستگیری خوانندگان رپ، چهار واحد صنفی در این مجتمع تجاری هم پلمب شدند. او همچنین مدعی شد که بازداشت‌شدگان در بازجویی‌ها به «بزه ارتکابی» خود اعتراف کرده‌اند.

هم‌زمان، رسانه‌های حکومتی ویدیویی از اعتراف‌ اجباری اعضای این گروه منتشر کردند. در این ویدیو که مشخص نیست تحت چه شرایطی از خوانندگان رپ تصویربرداری شده است، برخی از آنان ضمن ابراز پشیمانی می‌گویند از این پس مطابق «قانون» به فعالیت هنری خود ادامه می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خوانندگان زیرزمینی در ایران که بیشتر آنان در گروه هنری رپ فعالیت می‌کنند، همواره با خطر بازداشت، تهدید و اعتراف‌گیری اجباری نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی مواجه‌اند. اواخر شهریورماه نیز رسانه‌های داخلی از بازداشت محمدمهدی معارفی، مشهور به «متین دوحنجره» و سپس آزادی او به قید وثیقه خبر دادند.

وحید یارقلی، فرمانده سپاه چهاردانگه استان تهران، این خواننده رپ را به «تخریب افکار عمومی» متهم کرد و مدعی شد که او «مراتب ندامت و پشیمانی» خود از «اقدام‌های تحریک‌کننده» را ابراز کرده‌ است. کمی پس از آن، خبرنگاران حوزه موسیقی گزارش دادند که علت دستگیری متین دوحنجره تولید موزیک‌ویدیو «حضرت متین» بوده است.

در مردادماه نیز یک خواننده رپ زیرزمینی مشهور به «دورچی» که او را «رپر نسل چهارم رپ فارسی» می‌نامند، در پی انتشار یک موزیک‌ویدیو جدید که بازتاب فراوانی داشت، بازداشت شد.

طی سال‌های اخیر نیز به‌تناوب اخبار دستگیری خوانندگان زیرزمینی به شکل فردی و گروهی منتشر شد؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها نیز بازداشت ۲۱ خواننده رپ در استان هرمزگان و اعتراف‌گیری اجباری از آنان بود. در جریان خیزش سراسری نیز توماج صالحی و سامان صیدی، دو خواننده رپ اعتراضی، به دلیل همراهی با اعتراض‌های مردمی دستگیر شدند و همچنان نیز در زندان به سر می‌برند. این دو هنرمند در نکوهش نابرابری، فقر، اختلاس و فساد سازمان‌یافته در جمهوری اسلامی آثاری قابل‌توجه تولید کرده‌اند.

هم‌زمان با سالگرد خیزش سراسری، مهدی یراحی، خواننده پاپ، نیز که در طول یک سال گذشته آثاری در حمایت از اعتراض‌های مردمی تولید و منتشر کرده بود، دستگیر شد.

بیشتر از موسیقی