بازتاب گسترده بازداشت مهدی یراحی؛ ستایش شجاعت و جسارت هنرمند

کیهان کلهر، نوازنده و آهنگساز سرشناس، نیز در حساب اینستاگرامش با انتشار شعری، از مهدی یراحی حمایت کرد

واکنش ها به بازداشت مهدی یراحی‌ــ‌ عکس از شبکه‌های اجتماعی

با گذشت سه روز از بازداشت مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز ایرانی، در کنار واکنش افراد صاحب‌نام و همکاران یراحی، کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با انتشار ویدیوهایی از برداشتن حجاب اجباری همراه با ترانه «روسریتو»، به بازداشت این هنرمند اعتراض کردند.

کاربران ایرانی روز چهارشنبه ۸ شهریور با بازنشر ویدیویی از مهدی یراحی پیش از بازداشت، نظر این هنرمند مبنی بر «پایین استیج بودن با عزت، شرف دارد به بالای استیج بودن با ذلت» را ستودند.

یراحی در این ویدیو می‌گوید: «در کارهایم به وجدانم گوش دادم و پشیمان نیستم.»

محسن چاوشی، خواننده مطرح ایرانی، با انتشار پستی، به بازداشت و انتشار تصاویر لحظه دستگیری مهدی یراحی اعتراض کرد. او انتشار تصویری از به‌اصطلاح دستگیری «پسر شریف خوزستان و ایران» با دستبند را سندی محکم بر مظلومیت «خوزستان و فرزندانش که از ۸۰ میلیون نفر بیشترند» دانست.

چاوشی با خطاب قرار دادن مسئولان جمهوری اسلامی تاکید کرد: «مگر شاعر، نوازنده، خواننده و در نهایت هنرمند چه خطری می‌تواند برای شما داشته باشد که هراس می‌کنید. چرا شما نتوانسته‌اید تاثیرگذار باشید؛ با این‌ همه هزینه و این‌ همه بریزوبپاش.»

کیهان کلهر، نوازنده و آهنگساز سرشناس، نیز در حساب اینستاگرامش با انتشار شعری، از مهدی یراحی حمایت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مونا برزویی، شاعر و‌ ترانه‌سرا که در جریان خیزش مردمی ایران شعری از او به نام «سرود زن» با صدای مهدی یراحی منتشر و به بازداشتش منجر شد، نیز به بازداشت یراحی اعتراض کرد. این ترانه‌سرا یراحی را عاشق ایران نامید که ترانه‌ای را که اعتقادش بوده خوانده و به همین دلیل در ایران مانده است.

زینب و ابوذر زمان، فرزندان حسین زمان، خواننده تازه‌درگذشته و ممنوع‌الکار، نیز از یراحی حمایت کردند. زینب زمان در اعتراض به انتشار تصاویر لحظه بازداشت این هنرمند، تصویر او با مشت گره‌کرده را منتشر کرد و نوشت: «تصویرش را این‌ گونه در یادمان، در قلبمان و در تاریخ ثبت کرده‌ایم. شریف در برابر مردم، با شجاعت و با مشت گره‌کرده در برابر ظلم.»

محمد صادقی، بازیگر سینمای ایران که به‌تازگی با قرار وثیقه آزاد شده است، نیز با انتشار یک پست خطاب به یراحی نوشت: «اولین شب سخت‌ترین است؛ اما تو از همه‌شب‌ها قوی‌تری.»

در خارج از ایران، حسن شماعی‌زاده، آهنگساز برجسته، ضمن اعتراض به بازداشت مهدی یراحی، شجاعت او را ستود و ترانه‌هایش را کابوسی برای بدخواهان مردم ایران دانست. ابراهیم حامدی (ابی) نیز با انتشار یک استوری و هشتگ غیرت به بازداشت خواننده ایرانی واکنش نشان داد و نوشت: «زنده‌باد مهدی جان یراحی»

داریوش اقبالی هم در استوری حساب اینستاگرامش عکس یراحی با مشت گره‌کرده را به اشتراک گذاشت و با انتخاب ترانه‌ «نه تیر و دشنه، نه دار و زندون/ ستاره‌هارو از شب نترسون» برای آن، شجاعت یراحی را ستود.

آرش سبحانی، خواننده و عضو گروه کیوسک، نیز ضمن حمایت از مهدی یراحی اعلام کرد هم‌زمان با این خواننده، کوشان حدادی، آهنگساز جوان ایرانی، نیز بازداشت شده است.

انجمن قلم آمریکا دستگیری مهدی یراحی و موجی جدید ایجاد محدودیت برای هنرمندان ایرانی را محکوم کرد. جولی تربو، مدیر گروه «ارتباط با هنرمندان در معرض خطر» انجمن قلم آمریکا بازداشت یراحی را نشانه سرکوب سازمان‌یافته آزادی بیان در حکومت اسلامی خواند.

در کنار حمایت چهره‌های شناخته‌شده از این هنرمند بازداشت‌شده، نحوه اعلام خبر و تصاویر بازداشت او نیز خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت و با انتشار پست‌های مختلف، خواستار پرهیز از بازنشر این تصاویر شدند.

در این راستا، مصطفی نیلی، وکیل و‌ حقوقدانی که خود از جمله بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سال گذشته بود، تاکید کرد که بر اساس ماده ٩۶ قانون آیین دادرسی کیفری، انتشار تصاویر ‎مهدی یراحی هنگام بازداشت ممنوع است و باید با منتشرکنندگان برخورد قانونی شود.

کاربران با اشاره به سابقه فعالیت اعتراضی یراحی و همراهی‌اش با مردم در وقایع مختلف همچون اعتراض کارگران خوزستان، اعتراض‌های آبان ۹۸ و اعتراض‌های سال ۱۴۰۱، نوشتند که حکومت تلاش کرد با انتشار تصاویر بازداشت این خواننده و آهنگساز او را ترسیده نشان دهد، در حالی که او با ماندن در ایران و خواندن ترانه‌های اعتراضی شجاعتش را اثبات کرده است.

آخرین توییت یراحی که در آن از مردم خواسته بود به سالگرد خیزش مردمی بیندیشند و کشته‌شدگان را فراموش نکنند، نیز در کانون توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و جمله «من کابوس این قاضی‌ام» در توییت یراحی بارها بازنشر شده است.

گزارش‌های رسیده از ایران حاکی از آن است که طی دو‌ شب گذشته، ساکنان برخی مناطق تهران ترانه «روسریتو» را از خانه‌ها پخش و با آن همخوانی کردند که نشان می‌دهد برنامه تحقیر و تخریب هنرمند معترض از طریق انتشار تصاویر لحظه بازداشت او، موفق نبوده است؛ سناریویی که پیش‌تر برای تحقیر توماج صالحی، دیگر خواننده معترض در زمان بازداشت او، نیز اجرا شده بود.

بیشتر از