گرفتار ماندن ده‌ها نفر زیر آوار در هرات؛ نزدیک به ۱۰ کشور اعلام همکاری کردند

در یک شبانه‌روز گذشته اجساد نزدیک به ۲۰۰ نفر از زیر آوار بیرون کشیده شده است

ادامه عملیات نجات در مناطق آسیب‌دیده در هرات- MOHSEN KARIMI/AFP

با گذشت یک شبانه‌روز از رخ دادن زمین‌لرزه در غرب افغانستان، بیش از ۱۰ تیم نجات به آن ناحیه رسیده‌اند و عملیات نجات در مناطق آسیب‌پذیر ادامه دارد. مقام‌های طالبان اعلام کرده‌اند که هنوز ده‌ها نفر زیر آوار گرفتار مانده‌اند. 

شماری از کشورهای جهان با ابراز همدردی با مردم افغانستان، برای کمک به آسیب‌دیدگان این رویداد اعلام آمادگی کردند. تاکنون آلمان، کانادا، ترکیه، قطر، ایران، ژاپن، نروژ و شماری دیگر با صدور بیانیه‌هایی گفته‌اند که از همکاری با آسیب‌دیدگان این حادثه دریغ نخواهند کرد. 

وزارت خارجه نروژ یکشنبه، ۸ اکتبر (۱۶ مهر)، در بیانیه‌ای ضمن همدردی با خانواده‌های قربانیان زلزله، تاکید کرد که «اقدامات اضطراری  بشردوستانه با همکاری متحدان و با هماهنگی مقام‌های باالفعل افغانستان در حال انجام است.»
 

وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه‌ای همبستگی دولت این کشور را با مردم افغانستان در برابر «فاجعه زمین‌لرزه‌ای که در غرب این کشور رخ داد و صدها کشته و زخمی بر جا گذاشت» ابراز کرد.

در این بیانیه آمده است که قطر در کنار زلزله‌زدگان افغانستان است و برای ارائه کمک‌های لازم به قربانیان این رویداد آمادگی کامل دارد. 

سفارت ژاپن در کابل نیز ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های قربانیان زلزله هرات، خواستار تسریع عملیات نجات در منطقه وقوع حادثه شد. این سفارت در بیانیه‌ای به نقل از تاکاشی اوکادا، سفیر ژاپن در افغانستان، نوشته است: «صمیمانه آرزوی عملیات نجات و جست‌وجوی سریع و نیز بهبود عاجل برای افراد آسیب‌دیده دارم. ژاپن اوضاع را زیر نظر دارد و همیشه در کنار مردم افغانستان است.»
 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای فعال شدن کمیته تماس منطقه‌ای تلاش می‌کند. 

بنا به این بیانیه حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، با سلیم حقانی، مسئول اداره کل مبارزه با حوادث طبیعی منطقه کابل در دولت طالبان، برای هماهنگی «کمک‌های همه‌جانبه به زلزله‌زدگان هرات» دیدار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز آلمان، کانادا و ترکیه ضمن اعلام همبستگی با مردم افغانستان، گفته بودند که از طریق متحدان خود می‌کوشند به آسیب‌دیدگان زلزله در غرب افغانستان کمک کنند.

همچنین، شماری از سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی نیز اعلام کرده‌اند که تیم‌های امدادی آن‌ها به منطقه رسیده‌اند و شمار دیگری نیز گفته‌اند که در حال آماده کردن تیم‌های خود برای اعزام به آن ناحیه‌اند. 

اقدام سازمان‌های امدادرسان

نهادهای وابسته به سازمان ملل، از جمله سازمان بهداشت جهانی، صندوق حمایت از کودکان، اداره هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه و چند نهاد مشابه دیگر در افغانستان و نیز نمایندگانی از کمیته نجات بین‌المللی، هلال احمر افغانستان، صندوق نجات کودکان (Save the Children) گفته‌اند که تیم‌های امدادی آن‌ها عملا در منطقه حضور دارند و به آسیب‌دیدگان کمک می‌کنند. 

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، نیز یکشنبه، ۱۶ مهر (۸ اکتبر)، از آمادگی این سازمان برای اعزام تیم‌های امدادی و درمانی به مناطق زلزله‌زده در غرب افغانستان خبر داد.
 

صبح شنبه، ۱۵ مهر، دو زمین‌لرزه‌ شدید به فاصله ۳۰ دقیقه که مرکز آن نزدیک هرات، بزرگ‌ترین شهر غرب افغانستان بود، این منطقه را لرزاند. مرکز زمین‌شناسی آمریکا بزرگی این زلزله را ۶.۳ ریشتر و مرکز آن را شهرستان زنده‌جان در ۴۰ کیلومتری غرب هرات اعلام کرد. سه پس‌لرزه پی‌درپی به بزرگی ۵.۵، ۴.۷ و ۶.۲ ریشتر نیز پس از زلزله اصلی احساس شد.

طالبان نخست صبح یکشنبه آمارهایی از شمار کثیر قربانیان این حادثه منتشر کردند، اما سپس این آمار را اصلاح، و از مردم افغانستان غذرخواهی کردند. 

وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث در دولت طالبان با نشر بیانیه‌ای گفت که آماری که یکشنبه، ۱۶ مهر، در یک نشست خبری اعلام شد، نادرست است. بنا به این بیانیه، شمار مجموع قربانیان و ساکنان مناطق آسیب‌دیده، به جای آمار کشته‌شدگان و زخمیان اعلام شده بود. 
 

این وزارت پیش‌تر گفته بود که در این حادثه دو هزار و ۵۳ نفر جان باخته‌اند و ۹ هزار و ۲۴۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. بنا به آمار اصلاح‌شده کنونی، مجموع کشته‌شدگان و مجروحان دو هزار ۵۳  نفر، و جمعیت مناطق آسیب‌دیده، ۹ هزار و ۲۴۰ نفر برآورد شده است.

طالبان شمار دقیق جان‌باختگان را مشخص نکرده‌اند.