دیدار ناگهانی و کوتاه پوتین از سوریه برای چه بود؟ ‏

تحولات سوریه و پیامدهای ترور سلیمانی، محور اصلی گفت و گوها بود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دمشق. عکس از: AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز سه شنبه گذشته ۷ ژانویه 2020، در سفری ناگهانی و از پیش اعلام نشده، وارد دمشق، یایتخت سوریه شد؛ این دومین سفری است که رئیس جمهور روسیه از ۲۰۱۷ تا کنون به سوریه انجام می دهد.

 هرچند هدف از سفر پوتین، در ظاهر دیدار با نیروهای روسی مستقر در دمشق و تقدیم شادباش به آن‌ها به مناسبت عید کرسمس و سال نو میلادی بود، اما تحولات سوریه و رویدادهای سیاسی و نظامی ناشی از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، نیز بر آن سایه افکنده بود.

پوتین در سفر خود به سوریه، علاوه بر این‌که از کلیسای مریمیه و مسجد جامع اموی در دمشق دیدار کرد، با بشار اسد رئیس جمهور رژیم سوریه در مقر فرماندهی نیروهای سوریه، نیز ملاقات کرده و با وی به مذاکره و گفت‌وگو پرداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ناظران، گفت‌و‌گوهای پوتین با بشار اسد، بر محور تحولات سوریه به ویژه وضعیت کنونی استان ادلب و تسلط آمریکا بر چاه‌های نفت در شمال شرق سوریه و ماجرای قتل قاسم سلیمانی و پیامدهای ناشی از آن، متمرکز بوده است. در این دیدار فرمانده نیروهای روسی مستقر در سوریه هم گزارشی به دو رئیس جمهور ارائه کرده است و در پایان گفت‌و‌گوها، هر دو طرف از نقش بارز ارتش روسیه در نبردهای سوریه اظهار خوشنودی و قدردانی کردند.

گفتنی است که پس از آغاز جنگ‌های داخلی در سوریه، نیروهای روسیه نقش بارزی در دفاع از رژیم بشار اسد در برابر مخالفان، ایفا کرده و بخش عمده ای از خاک سوریه را از چنگال مخالفین بیرون کشیده و در اختیار رژیم بشار اسد، قرار داده اند.

 پوتین پس از دیدار از دمشق، وارد آنکارا شده و پس از افتتاح خط لوله «ترک استریم»، در باره موضوعات متعلق به تحولات سوریه و پیامدهای ترور قاسم سلیمانی، با اردوغان رئیس جمهور ترکیه به گفت‌و‌گو پرداخت.

در همین حال و همزمان با دیدار پوتین از دمشق، ناو موشک انداز روسی «مارشال استینوف» از تنگه بسفور عبور کرده و وارد آب‌های مدیترانه شده است. ناظران، ورود ناو یاد شده را با شدت گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا در ارتباط می‌دانند.

فراموش نشود که قبل از سخنان نرم دونالد ترامپ، در پی حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، بسیاری از ناظران و کارشناسان از وقوع یک جنگ بزرگ و گسترده اظهار نگرانی می‌کردند؛ از این جهت روسیه در تلاش بود تا از یک طرف از شدت تنش‌های به وجود آمده میان آمریکا و ایران، بکاهد و از طرف دیگر، خود را برای سناریو‌های احتمالی، آماده کند.

همچنان قابل به یاد آوری است که به رغم هماهنگی زیادی که میان سیاست‌های روسیه و ایران در رابطه به بحران سوریه وجود دارد، اما روسیه روابط صمیمانه تری با اسرائیل دارد. حتی گفته می‌شود، حملاتی را که اسرائیل در برخی از موارد به مواضع ایران و شبه نظامیان لبنانی وابسته به آن در خاک سوریه انجام می‌دهد، در هماهنگی با روس‌ها، صورت می‌گیرد.

از همین رو ایران نیروهای خود را از مناطق جنوبی سوریه که نزدیک اسرائیل است، بیرون کشیده و در مرزهای شرقی نزدیک به عراق جابجا کرده است.

البته دوستی و نزدیکی میان اسرائیل و روسیه از زمانی افزایش یافت که روسیه بقایای جسد یک سرباز اسرائیلی را که در دهه هشتاد قرن گذشته در جنگ‌ها کشته و ناپدید شده بود، در سوریه کشف کرده و آن را به اسرائیل فرستاد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه