روسیه با وجود جنگ اوکراین قصد دارد به شورای حقوق بشر سازمان ملل بازگردد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امیدوار است سازمان ملل با قاطعیت نامزدی «نامعقول» روسیه را رد کند

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد- AFP

روسیه که سال گذشته به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین از شورای حقوق بشر سازمان ملل اخراج شد، قصد دارد بار دیگر به این نهاد بین‌المللی بپیوندد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد سه‌شنبه پیش‌رو، ۱۰ اکتبر ( ۱۸ مهر)، قرار است در مورد انتخاب ۱۵ عضو جدید دفتر این نهاد در ژنو برای دوره دو ساله ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ تصمیم بگیرد.

اعضای ۴۷ گانه شورای حقوق بشر سازمان ملل بر حسب منطقه انتخاب می‌شوند و هر گروه از کشورهای هر منطقه پس از انتخاب نامزدهای خود، تایید نهایی آنها را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌سپارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امسال دو گروه از کشورها نامزدهایی بیشتر از کرسی‌های موجود دارند. برزیل، کوبا، جمهوری دومینیکن و پرو در گروه کشورهای آمریکای لاتین بر سر دو کرسی رقابت خواهند کرد. از میان گروه کشورهایی که آلبانی، بلغارستان و روسیه را به‌عنوان نامزد انتخاب کرده‌اند دو کشور برگزیده خواهد شد.

انتخاب مسکو برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل، بویژه چند روز پس از حمله موشکی روسیه به روستای گروزا در اوکراین، که بیش از ۵۰  کشته بر جای گذاشته، با هاله‌ای از ابهام روبروست.

یک کشور نامزد برای انتخاب شدن در شورای حقوق بشر سازمان ملل به ۹۷ رای از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با حمله روسیه به اوکراین، ۹۳ کشور به تعلیق مسکو از این شورا رای دادند. این در حالی است که ۲۴ کشور با تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل مخالف بودند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، که نخواست نامش فاش شود، نوشت که «امیدوار است سازمان ملل با قاطعیت نامزدی «نامعقول» روسیه را رد کند. به گفته او «نیروهای روسیه با جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت، حقوق بشردوستانه بین‌المللی را نقض کرده‌اند».

از سوی دیگر، ماریانا کاتزارووا، کارشناس عالی‌رتبه سازمان ملل، اخیراً  گفته که سرکوب‌ها در داخل روسیه از زمان تهاجم این کشور به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ شدت گرفته و به سطحی «بی‌سابقه در تاریخ اخیر» رسیده است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، در انتقاد از کشورهایی که مسکو را به سرکوب متهم می‌کنند گفت: «هیچ الگوی دموکراسی یا دولت‌ شرور، آنطور که گاهی به تصویر کشیده می‌شود، وجود ندارد. و هیچ کشور عضو [شورای حقوق بشر] نمی‌تواند ادعا کند که از نقض حقوق بشر به‌دور است».

لوئی شاربونو از سازمان غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر با اذعان به این‌که هیچ یک از اعضای این شورا «پیشینه حقوقی بی‌نقصی ندارد»، افزود: «هر کشور عضو سازمان ملل باید بداند که این شورا معیارهایی برای عضویت دارد که روسیه و چین «بطرز مشمئز‌کننده‌ای به آنها بی‌توجهی نشان می‌دهند».

دیده‌بان حقوق بشر از کشورهای عضو خواسته است که از انتخاب چین، به دلیل «نقض حقوق اقلیت اویغورها« خودداری کنند. درخواستی که به نظر می‌رسد برآورده شدنش دور از انتظار باشد. چراکه چین یکی از چهار کشور گروه منطقه‌ای آسیایی است که برای چهار کرسی آزاد رقابت می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین از کشورها می‌خواهد که با نامزدی کوبا در شورای حقوق بشر سازمان ملل هم مخالفت کنند.

بیشتر از جهان