تشدید تحریم‌های حقوق بشری کانادا علیه روسیه

کارا مورزا، نویسنده و روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر روسیه، از سال ۲۰۲۲ به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی در زندان است

سفارت روسیه در اتاوا، پایتخت کانادا، ۲۶ مارس ۲۰۱۸ ـ AFP

دولت کانادا روز جمعه مجموعه تحریم‌های حقوق بشری دیگری را علیه عوامل سرکوب‌های سیاسی در روسیه وضع کرد.

بر اساس بیانیه روز جمعه ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) وزارت خارجه کانادا، در واکنش به افزایش نگران‌کننده موارد نقض حقوق بشر و خشونت‌های دولتی علیه مخالفان سیاسی پوتین، ۱۵ فرد و سه نهاد وابسته به دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تحریم شدند.

روز پنجشنبه نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار تن از عوامل و همکاران دستگاه اطلاعات-امنیت روسیه (FSB) را به‌ اتهام نقض حقوق بشر و دست داشتن در طرح ترور الکسی ناوالنی، از رهبران مخالف دولت پوتین در سال ۲۰۲۰، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

الکسی ناوالنی در ژانویه سال ۲۰۲۱، پس از بازگشت از آلمان، در فرودگاه بازداشت و بعدها به‌ اتهام اختلاس محاکمه و به زندان محکوم شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بخشی از بیانیه روز پنجشنبه تاکید کرد که تحریم‌های حقوق بشری و اقدام‌های محدود‌کننده دولت آمریکا، از‌ جمله محدودیت‌های مسافرتی، نشان‌دهنده این است که نقض حقوق بشر پیامدهای بین‌المللی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه کانادا نیز در بخشی از بیانیه روز جمعه تاکید کرد که افراد و نهادهای تحریم‌شده، شامل مقام‌های ارشد دولتی و قضایی و نیز یک مرجع قضایی روسیه است که در پیگرد، سرکوب، و محکوم کردن مخالفان سیاسی پوتین، از جمله کارا مورزا و الکسی ناوالنی، مشارکت مستقیم داشته‌اند.

ولادیمیر کارا-مورزا، نویسنده و روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر روس است که از سال ۲۰۲۲ به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی در زندان است.

عوامل دولتی روسیه متهم‌اند که دست‌کم دو مرتبه برای مسموم و ترور کردن این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی منتقد دولت پوتین اقدام کرده‌اند.

وزارت خارجه کانادا در بخش دیگری از بیانیه‌اش «رژیم پوتین» را متهم کرده است که بارها برای سرکوب مخالفان و منتقدان سیاسی دست به اقدام‌های خشونت‌آمیز زده است.

بیشتر از جهان