بوریس جانسون: واژه برگزیت اکنون در قاموس دولت بریتانیا ممنوع است

برنده شدن در انتخاباتی عوام‌فریبانه بخش آسان کار بود

از نظر تاریخی، سیاست بریتانیا هرگز افراطی نبوده است و بسیار ایدئولوژیک بوده است - Ben STANSALL / AFP / POOL

بهترین راه برای حذف برگزیت از دستور کار سیاسی و دستور کار اقتصاد جهانی این است که جانسون به خود بقبولاند که خروج از پیمان اتحادیه اروپا یعنی برگزیت، اما این چنین نیست.

یکی از عبارات احمقانه‌‌ای که در داستان بی‌پایان برگزیت تکرار می‌شود، این است که در پایان ماه ژانویه عملی خواهد شد. بوریس جانسون، در جریان انتخابات ماه دسامبر در بریتانیا، روزی ده بار به رأی‌دهندگان می‌گفت که آنها باید به او رأی بدهند تا برگزیت را تمام کند.

بدون شک، در تاریخ ۳۱ ژانویه، عضویت بریتانیا در پیمان اتحادیه اروپا پایان خواهد یافت. مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک، که اکنون تلاش می‌کند تا به عنوان نامزد حزب دمکرات برای رقابت با دونالد ترامپ انتخاب شود، می‌گوید که برگزیت احمقانه‌ترین کاری است که یک کشور تا کنون انجام داده است، اما در بریتانیا همه باور کرده‌اند که در تاریخ یکم فوریه بریتانیا دیگر بخشی از خانواده ملل اتحادیه اروپا نخواهد بود.  اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه وارد لندن خواهد شد تا گفت‌وگوها بین لندن و بروکسل را آغاز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این هنوز «برگزیت» نیست. نروژ عضو رسمی پیمان اتحادیه اروپا نیست، اما در عمل از بیشترین مزایای اقتصادی، تجاری و اجتماعی عضویت در اتحادیه اروپا برخوردار است. سوئیس و اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از قوانین و معاهدات کوچک را امضا کرده‌اند که در نتیجه آن، تقریبا تجارت آزاد و حرکت آزاد کالا، سرمایه، خدمات، و مردم بین سوئیس و همسایگان آن که عضو اتحادیه اروپا هستند، فراهم شده است.

بوریس جانسون به وزرای خود گفته است که واژه برگزیت اکنون در قاموس دولت بریتانیا ممنوع است. آنها باید در مورد تمامی چیزهایی صحبت کنند که از زمان رفراندوم برگزیت در ژوئن ۲۰۱۶ تاکنون در بریتانیا انجام نشده است و لازم است فورا به آنها رسیدگی شود. او اکنون با بیان این که مذاکرات توسط مقاماتی در دفتر او، و نه یک وزیر اختصاصی، انجام خواهد شد، سعی می‌کند از اهمیت برگزیت بکاهد.

بهترین راه برای حذف برگزیت از دستور کار سیاسی و دستور کار اقتصاد جهان، این است که جانسون به خود و حزبش و ملت بریتانیا بقبولاند که خروج از پیمان اتحادیه اروپا، یعنی برگزیت. مأموریت او این است که از التهاب موجود بکاهد و بگذارد که مرحله بعد مذاکرات، فنی، مفصل و دراز-مدت باشد؛ با این هدف که هیچ‌گونه اختلالی در ورود سرمایه‌گذاری به بریتانیا و تجارت این کشور ایجاد نشود.

آیا او خواهد توانست به چنین چیزی دست بیابد؟ آیا چنین نیتی دارد؟ ایده‌پردازان افراطی ضد اتحادیه اروپا می‌خواهند تجارت و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به طور کامل قطع شود، لندن دیگر در چارچوب مقررات اتحادیه اروپا وال‌استریت اروپا نباشد، و حق زندگی و کار آزاد بریتانیایی‌ها در (بقیه کشورهای اروپا) اروپا لغو شود.

از نظر تاریخی، سیاست بریتانیا هرگز افراطی نبوده است، و بسیار ایدئولوژیک بوده است. بعد از گذشت نزدیک به چهار سال از التهاب و نوسان عاطفی در مورد برگزیت، آیا ممکن خواهد بود که سنت‌های قدیمی بریتانیا یا عملگرایی و سازش، دوباره حاکم شود؟

در انتخابات سراسری، ۴۳.۶ درصد از رأی‌دهندگان از شعار «برگزیت را تمام کن» نخست وزیر حمایت کردند، و ۵۰.۲ درصد گزینه میانەروتر نظرسنجی دوباره برای تأیید تصمیم خروج از اروپا یا بازنگری در آن را ترجیح دادند.

مناظره تمام شده است. در پایان سال ۲۰۲۰، بریتانیا نه عضو بهشت یکپارچه اتحادیه اروپا خواهد بود - که اکثریت محدود رأی‌دهندگان خواهان آن هستند - و نه در جهنم محرومیت از اتحادیه اروپا خواهد افتاد تا به دونالد ترامپ التماس ‌کند که اجازه دهد تا گوشت گاو هورمونی یا مرغ کلرزده وارد کند. بدون شک ما پس از خروج از اتحادیه اروپا آینده باشکوهی نخواهیم داشت، اما این که یک نروژ بزرگ بشویم هم چندان بد نیست.

۲۰۲۰ سالی است که بوریس جانسون باید چند تصمیم عملی و واقعی در مورد برگزیت بگیرد. برنده شدن در انتخاباتی عوام‌فریبانه و سپس شکست دادن جرمی کوربین که اصلا شانس برنده شدن نداشت، بخش آسان کار بود.

دنیس مک‌شین، وزیر سابق اروپا و مؤلف کتاب «برگزیت بی‌پایان. سرنوشت نامعلوم بریتانیا» است.
این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه