علی‌رغم تهدید بروز جنگ، بوریس جانسون از تعطیلات برنگشت

حمله شدید حزب کارگر به بوریس جانسون

بوریس جانسون در کارناوال ناتینگ هیل در لندن سال ۲۰۱۱،جانسون در آن زمان شهردار لندن بود - AFP / BEN STANSALL
 

طی حمله شدید حزب کارگر، بوریس جانسون متهم شده است که به جای آن که به بحران ایران بپردازد، در جزایر کارائیب مشغول «آفتاب گرفتن و نوشیدن ودکا مارتینی» بوده است.

امیلی تورنبری، وزیر امور خارجه دولت در سایه، بعد از آنکه مشخص شد نخست وزیر تا دوشنبه، یعنی تقریبا دو هفته بعد از رسیدن به جزیره بهشتی ماستیک، به کار برنمی‌گردد، به انتقاد از او پرداخت.

او به این نکته اشاره کرد که مارک سدویل، دبیر کابینه تا به حال به تنهایی و در غیاب آقای جانسون عهده‌دار اداره سه جلسه اضطراری «کبرا» درباره ترور قاسم سلیمانی بوده است.

خانم تورنبری در برنامه سوفی ریج در یکشنبه (Sophy Ridge on Sunday) شبکه خبری اسکای (Sky News) گفت: «او در گوشه‌ای دیگر از دنیا آفتاب می‌گیرد و ودکا مارتینی می‌نوشد بدون این که به این ماجرا هیچ توجهی معطوف دارد.»

در مقاله‌ای دیگر در روزنامه، نامزد رهبری حزب کارگر گفت نخست وزیر به خاطر این سکوت اختیار کرده که «می‌ترسد ترامپ را عصبانی کند.»

این انتقادات بعد از آن صورت گرفت که دومینیک راب، وزیر امور خارجه تایید کرد آقای جانسون که آخر هفته گذشته با دوست‌دخترش کری سیموندز به سفری تجملاتی برای استراحت رفته، تا روز دوشنبه «به کار برنخواهد گشت.»

آقای راب تاکید کرد در راستای مشورت درباره این بحران «مدام در تماس» با او بوده و افزود: «مساله مهم این است که استراتژی و پیام ما آشکار و مشخص است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در برنامه اندرو مار (Andrew Marr Show) بی‌بی‌سی گفت: «هیچ خلائی نبوده و نخست‌وزیر همواره در راس امور قرار داشته است.»

در مصاحبه مذکور، لحظاتی بعد از آن که آقای راب حمایت بریتانیا [از اقدام ایالات متحده] را اعلام کرد، خانم تورنبری به خاطر تصمیم «بی‌ملاحظه» ترامپ مبنی بر کشتن سرلشکر ایرانی از «حرکت به سمت جنگ» اخطار داد.

او گفت «هیچ اشکی نمی‌ریزد» برای فرمانده نظامی ولی کشتن وی «منجر به امن‌تر شدن جهان نخواهد شد» و اخطار داد منافع بریتانیا در منطقه «اکنون آسیب‌پذیرتر» است.

خانم تورنبری گفت: «این که اکنون که تنش‌ها در حال تشدید بود او را از میان بردارند به نظر من اصلا به جهان امن‌تری منجر نخواهد شد، در واقع به زعم من این اقدام حرکتی بزرگببی به سمت جنگ است. و ما در این موقعیت قرار داریم چرا که رئیس جمهور فردی بی‌ملاحظه است و دقیق به عاقبت تصمیم خود فکر نکرده است. به نظر من خیلی روشن است که ایرانیان به اقدامی تلافی جویانه دست خواهند زد که بدان معنی است مردم، سربازان و منافع ما تحت خطر است.»

وزیر امور خارجه دولت در سایه همچنین گفت آقای ترامپ قبل از حمله مرگبار پهپادها در روز جمعه علیه فرمانده نیروهای دفاعی ایران به بریتانیا هیچ اطلاعی نداده است که حاکی از فقدان تاثیر لندن در امور جاری است.

او گفت: «او حتی پیش از صدور دستور قتل این مرد در بغداد چیزی به ما نگفت. آنها برای کشتن فرمانده نیروهای دفاعی ایران در بغداد حاکمیت دولت عراق را نقض کرده‌اند. فشار زیادی از جانب عراقی‌ها آورده خواهد شد که به امریکاییان و بریتانیایی‌ها و سایر متحدان غربی که سعی در کمک به ایشان برای مبارزه با داعش داشتند گفته شود باید کشور را ترک کنند. بنابراین به نظر من این ماجرا کل منطقه را بسیار بی‌ثبات‌تر و بسیار بسیار خطرناک خواهد کرد.»

© The Independent