احمد مسعود: تعامل بیرونی نمی‌تواند به طالبان مشروعیت داخلی بدهد

هیئت بلندمرتبه جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، روز چهارشنبه ۱۲ مهر، از پاریس به استراسبورگ سفر کرد

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، در پارلمان اروپا هشدار داد: «هر گونه تعامل بیرونی با طالبان، باید مشروط بر شناسایی درونی توسط مردم افغانستان و گزینه‌های قابل‌قبول باشد.»  

او گفت که افغانستان بار دیگر به مرکز تروریسم و تهدید جدی برای صلح و ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است و هیچ گونه تعامل بیرونی نمی‌تواند به طالبان مشروعیت داخلی بدهد.  

او افزود: «‌٢٢ سال قبل احمد شاه مسعود، فرمانده مقاومت اول، به دعوت رئيس پارلمان اروپا به اين شهر آمد و جهان را از خطر بزرگ تروريسم هشدار داد.» 

هیئت بلندمرتبه جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، روز چهارشنبه ۱۲ مهر، از پاریس به استراسبورگ سفر کرد و با برخی از نمایندگان پارلمان اروپا، شهردار استراسبورگ و ساکنان شهر و شماری از شهروندان افغان اهل فرانسه دیدار کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه جبهه مقاومت ملی آمده است که احمد مسعود در یک نشست «فوق‌العاده» با گروه پارلمانی «محافظه‌کاران و میانه‌روها»، گفت مقاومت مسلحانه بر آن‌ها تحمیل شده است و به آن تا برقراری یک نظام مردم‌سالار در افغانستان ادامه خواهند داد.  

او گفت: «وقتى آزادى‌هاى مردم هدف حمله قرار می‌گيرد، بايد دموكراسى‌هاى جهان در كنار مردم ما قرار بگيرند تا با دشمنانشان تعامل بی‌مورد كنند.» 

در بیانیه جبهه مقاومت ملی ذکر شده است که جین برسیگیان، شهردار استراسبورگ، در هنگام دیدار با هیئت جبهه مقاومت ملی تاکید کرده است که در کنار مردم افغانستان به‌ویژه زنان و دختران قرار دارند و تلاش می‌کنند به مهاجران تازه‌وارد افغانستان کمک کنند. 

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، سه‌شنبه ۴ مهر، به فرانسه سفر کرد و با برخی از چهره‌‌های سیاسی و اجتماعی، از‌جمله اریک چیوتی، رئیس حزب جمهوری‌خواهان فرانسه، و شماری از شهروندان افغان ساکن این کشور دیدار کرد.  

با سرنگونی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱، احمد مسعود به استان پنجشیر رفت و مقاومت علیه طالبان را اعلام کرد. بیش از دو سال است که نیروهای جبهه مقاومت ملی با طالبان مبارزه می‌کنند و اینک بیشتر فعالیت این جبهه بر جنگ چریکی با طالبان متمرکز است.  

حکومت طالبان با بحران مشروعیت در داخل و خارج از افغانستان مواجه است و حکومت این گروه را هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است، اما برخی از کشورها سطح تعامل و تماس خود را با طالبان افزایش داده‌اند. طالبان نیز به چندین سفارت و کنسولگری‌ افغانستان، سفیر و دیپلمات فرستاده‌اند.  

حکومت طالبان به نقض «حقوق‌بشر» به‌ویژه حقوق زنان متهم است و این گروه نرمشی در رفتار خود در قبال زنان ارائه نکرده‌اند.