رئیس حزب جمهوری‌خواهان فرانسه خواستار حمایت جهان از مقاومت افغانستان شد

احمد مسعود برای ملاقات با رهبران سیاسی و اعضای پارلمان فرانسه به آن کشور سفر کرده است

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان با اریک چیوتی، رهبر حزب جمهوری‌خواهان فرانسه-Eciotti/X@

اریک چیوتی، رئیس حزب جمهوری‌خواهان فرانسه، روز پنجشنبه ۶ مهر (۲۸ سپتامبر)، در پیامی که در شبکه ایکس منتشر کرد، از دیدار با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در پاریس خبر داد و گفت از جانب حزب جمهوری‌خواهان، حمایت خود را از مقاومت مردم افغانستان در برابر طالبان اعلام می‌کند.

در پیام اریک چیوتی آمده است: «جامعه بین‌المللی باید از مبارزه فرمانده مسعود برای آماده‌سازی افغانستان در مسیر رسیدن به آزادی و زندگی دوباره حمایت کند.»

جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز چهارشنبه، از سفر احمد مسعود به فرانسه خبر داد و گفت رهبر این جبهه قرار است در زمان اقامت در فرانسه، با شماری از رهبران سیاسی و اعضای پارلمان این کشور ملاقات کند.

در دوسال سلطه طالبان بر افغانستان و فعالیت مسلحانه و سیاسی جبهه مقاومت ملی، این نخستین سفر احمد مسعود به فرانسه است. رهبر حزب جمهوری‌خواهان فرانسه، با اشاره به دوسال سلطه خشونت‌بار طالبان بر افغانستان، گفت: «دو سال پس از به قدرت رسیدن طالبان، افغانستان در فقر عمیق به سر می‌برد. زنان از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم شده‌اند و تحت فشار قانون شریعت [طالبان] خفه می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اریک چیوتی، روز سه‌شنبه، نیز در پیامی با ستایش از مبارزه احمد مسعود علیه طالبان، نوشته بود: «‌رهبر مقاومت افغانستان، مانند پدرش، سلاح‌ خود را به زمین نگذاشته است» و برای آزادی افغانستان مبارزه می‌کند.

حزب جمهوری‌خواهان یکی از چهار حزب عمده در فرانسه است و نیکولای سارکوزی، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه، از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲‌، به‌عنوان دبیرکل این حزب فعالیت می‌کرد.

قرار است احمد مسعود در زمان حضور در فرانسه، با شماری از مهاجران افغان مقیم آن کشور ملاقات کند و همچنین در برنامه رونمایی کتاب «آزادی ما» که اخیرا به زبان فرانسوی و درباره مقاومت مردم افغانستان علیه طالبان نوشته شده است، سخنرانی کند.

احمد مسعود در جریان دوسال فعالیت نظامی و سیاسی علیه طالبان، دو‌بار به شهر وین، پایتخت اتریش، سفر کرد و در نشستی که نهادهای اتریشی فعال در زمینه دیپلماسی و صلح برگزار کرده بودند شرکت کرد.

همچنین یک ماه پیش احمد مسعود در سفر به مسکو، با شماری از اعضای پارلمان و رهبر حزب عدالت روسیه ملاقات کرد. سرگئی میرونوف، رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان روسیه، ضمن ستایش مقاومت مردم افغانستان علیه طالبان، تشکیل دولت فراگیر و با ثبات در افغانستان را نیاز اساسی این کشور دانست.

احمد مسعود با سرگئی میرونوف، معاون پارلمان و رهبر حزب عدالت روسیه-NRFafg/X@

احمد مسعود، ۱۸ شهریور، در پیامی که به مناسبت سالگرد ترور احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان منتشر کرد، گفت همواره بر گفت‌وگو، صلح و تفاهم تاکید می‌کند، اما طالبان هرگونه مذاکره و تفاهم را کنار گذاشته‌اند و جنگ را بر مردم افغانستان تحمیل کرده‌اند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان در دو سال سلطه طالبان بر این کشور، در بخش‌های مختلف از‌جمله در پنجشیر، تخار، بدخشان، اندراب، پروان، کابل، کاپیسا و دیگر مناطق، با طالبان مبارزه کرده است.

نهادهای حقوق بشری از‌جمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل طالبان را به ارتکاب جنایت علیه بشریت در مناطق تحت نفوذ جبهه مقاومت ملی متهم کرده‌اند.

براساس گزارش‌هایی که این نهادها منتشر کردند، طالبان افراد غیر‌نظامی را به اتهام همکاری و عضویت در جبهه مقاومت ملی بازداشت، زندانی و اعدام کرده‌اند. در مواردی این افراد تا سرحد مرگ شکنجه شده‌اند و بدون اسناد و شواهد زندانی شده‌اند. طالبان در اندراب، پنجشیر و تخار، خانواده و نزدیکان اعضای جبهه مقاومت ملی را از خانه‌هایشان کوچاندند و خانه‌های تخلیه شده را به پایگاه‌های نظامی تبدیل کردند.

این گروه همچنین با بازداشت شماری از اعضای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر و اندراب، آنان را در دادگاه‌های صحرایی تیرباران کردند. ویدیوها و عکس‌های زیادی از تیرباران کردن اسیران نظامی به دست طالبان در فضای مجازی منتشر شده است. این عکس‌ها و ویدیو‌ها نشان می‌دهند اعضای پشتون‌تبار طالبان که از استان‌های جنوب و شرق افغانستان به پنجشیر و اندراب اعزام شده‌اند، در بیشتر این اقدام‌ها دخیل‌اند.

بیشتر از جهان