پلمب سریالی کتابفروشی‌ها، به بهانه بی‌حجابی

کانون نویسندگان از پلمب دست‌کم پنج کتابفروشی در تهران و یک کتابفروشی در استان البرز خبر داد

گزارش‌ها در روز پنجشنبه سیزدهم مهر، حاکی از آن است که دست‌کم چهار کتابفروشی در استان‌های تهران و البرز پلمب شده‌اند. کانون نویسندگان ایران در گزارشی اعلام کرد که کتاب فروشی‌های «دی» واقع در خیابان ایرانشهر تهران، «چتر» واقع در میدان انقلاب تهران و «کتابِ خانه» واقع در خیابان ایرانشهر تهران، به بهانه رعایت نکردن «حجاب و عفاف» پلمب شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در استان البرز نیز شعبه‌ عظیمه کتابفروشی «نشر چشمه» به علت رعایت نکردن «حجاب و عفاف» پلمب شده است. پلمب و فشار بر روی کتابفروشی‌ها البته در طی هفته گذشته نیز رخ داده بود. کتابفروشی «دیدآور» در خیابان انقلاب تهران و کتابفروشی «فرهنگان ‌فرشته» واقع در محله الهیه تهران نیز پیش از این به همین بهانه پلمب شده بودند.

کانون نویسندگان ایران در واکنش به این اتفاق نوشت: «اگر‌چه پلمب‌ کتاب‌فروشی‌ها بی‌سابقه نیست، اما در چند ماه اخیر فشارها بر اصناف، مراکز فرهنگی و تفریحی شدت بی‌سابقه‌ای یافته و گذشته از ایجاد فضای ارعاب و اختناق در میانه وخیم‌ترین تورم و رکودی که بر کشور می‌گذارد، بر کسب و کار مردم خسارات جدی وارد کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهادهای امنیتی و انتظامی در طی ماه‌های گذشته از روش‌های سرکوب بسیاری برای پافشاری بر روی حجاب اجباری استفاده کرده‌اند. علاوه بر پلمب کسب و کارها، فشار بر روی رانندگان تاکسی با اعمال جریمه به بهانه بی‌حجابی مسافران، یکی دیگر از روش‌های اعمال فشار جمهوری اسلامی بر روی شهروندان در ماه‌های اخیر بوده است. تلاشی که عده‌ای معتقدند بر اساس رویارویی شهروندان در مقابل یکدیگر صورت گرفته است. علاوه بر این، طی ماه‌های گذشته اخباری مبنی بر اخراج زنان کارمند، معلم، استاد و زنان فعال در حوزه استارت‌آپ منتشر شده است که در همه این موارد، «عدم رعایت حجاب و عفاف» بهانه برخورد با این افراد بوده است.

احضار زنان به دادسرا به بهانه رعایت نکردن حجاب اجباری نیز کماکان ادامه دارد. ایندیپندنت فارسی پیش از این نیز در گزارشی اعلام کرده بود که زنان با حضور در دادسراها با پرونده‌هایی مواجه می‌شوند که در آن عکس‌هایی وجود دارد که آنان را بدون حجاب در اماکن عمومی نشان می‌دهد. زنان احضارشده به دادسرا در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی اعلام کرده بودند که تصاویر آن‌ها در خیابان درست زمانی که از خودرو خود پیاده می‌شدند، یا وقتی پس از حضور در فروشگاه، کافه یا مکانی عمومی، به سمت خودرو خود بازمی‌گشتند ثبت شده است. بر این اساس، تشکیل پرونده برای این افراد با توجه به شماره پلاک خودروهایشان شکل گرفته است.