آرمیتا همچنان در کما؛ ادامه سانسور و پنهان‌کاری جمهوری اسلامی و افزایش واکنش‌های جهانی

سازمان حقوق بشر ایران: جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در پنهان‌کاری جنایت‌هایش دارد؛ لازم است تحقیق مستقل بین‌المللی ‏انجام گیرد

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از وضع آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ساله‌ای که در بیمارستان نظامی فجر در تهران در کما به‌ سر می‌برد، فشارهای امنیتی و سانسور و جلوگیری مقام‌های جمهوری اسلامی از اطلاع‌رسانی مستقل ادامه دارد. در این میان، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی نیز در حال افزایش است و انگشت اتهام به سوی عوامل حکومت ایران نشانه رفته است.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، روز چهارشنبه ۴ اکتبر (۱۱ مهر) با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) ضمن نام بردن از آرمیتا گراوند نوشت: «دوباره یک زن جوان دیگر در ایران فقط به‌ این علت که موهایش در مترو تهران بیرون بوده است دارد برای زندگی می‌جنگند.» به‌ نوشته وزیر خارجه آلمان، چنین وضعی «تحمل‌نشدنی است.»

وزیر خارجه آلمان همچنین «مصاحبه» تلویزیون جمهوری اسلامی ایران با پدر و مادر آرمیتا گراوند را تلویحا مصاحبه‌ای «اجباری» توصیف کرد و نوشت: «آن‌ها نباید به جلوی دوربین کشانده شوند.»

آبرام پیلی، قائم مقام نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، بامداد پنجشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت گزارش‌ها از حمله ماموران پلیس اخلاقی جمهوری اسلامی به آرمیتا گراوند را دنبال می‌کند. او این گزارش‌ها را نگران‌کننده و تکان‌دهنده توصیف کرد.

به‌گفته آبرام پیلی، دولت آمریکا همچنان در کنار مردم شجاع ایران ایستاده است و با جامعه جهانی همکاری می‌کند تا جمهوری اسلامی در برابر اقداماتش پاسخ‌گو شود.

در این میان، سازمان حقوق بشر ایران با انتشار بیانیه‌ای خواهان پیگیری و انجام تحقیق مستقل بین‌المللی درباره چگونگی حادثه‌ای شده است که منتهی به بیهوشی، کما، و وضع ناپایدار این نوجوان ۱۶ساله در بیمارستان نظامی فجر در تهران شده است.

به‌ نوشته سازمان حقوق بشر ایران، از آن‌جا که جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در تکذیب وقایع و پنهان‌کاری جنایت مامورانش دارد، آغاز تحقیق مستقل بین‌المللی برای بررسی جزئیات این رخداد ضروری است.

سازمان حقوق بشر ایران در بخش دیگری از بیانیه روز چهارشنبه‌اش نوشت که جامعه جهانی باید از چنین تحقیقی حمایت کند و جمهوری اسلامی ایران را برای پذیرش هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد زیر فشار بیشتری قرار دهد.

سازمان دیده‌بان سازمان ملل متحد نیز ضمن انتشار تصویری از آرمیتا گراوند، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، را خطاب قرار داد و در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آرمیتا گراوند ۱۶ساله پس از ضرب و شتم ماموران پلیس اخلاقی رژیم اسلامی ایران در کما به‌ سر می‌برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ نوشته سازمان دیده‌بان سازمان ملل متحد، در چنین وضعیتی، چطور نماینده جمهوری اسلامی ایران می‌‌تواند در دوم ماه نوامبر، کمتر از یک ماه دیگر، ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل را بر عهده بگیرد؟

شامگاه یکشنبه، خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه ماموران مترو به این علت که یک دختر دانش‌آموز مقنعه سر نکرده بود با او درگیر شده و او را «هل» داده‌اند که در نتیجه آن، سر دختر نوجوان با میله آهنی واگن برخورد کرده و او بیهوش شده است.

در این بین، سازمان حقوق بشری هەنگاو شامگاه چهارشنبه در گزارشی نوشت گروهی از نیروهای حراست وزارت آموزش و پرورش همراه با یک تیم از ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در هنرستان محل تحصیل آرمیتا حاضر شده‌اند و دانش‌آموزان و کارکنان هنرستان را تهدید کرده‌اند که در صورت هرگونه اطلاع‌رسانی یا انتشار عکس‌های آرمیتا، با آن‌ها به‌شدت برخورد خواهد شد.

مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران همه اتهام‌ها در این مورد را رد کرده‌اند و مدعی شده‌اند که آرمیتا گراوند فقط به‌علت افت ناگهانی فشار خون بیهوش شده و به بیمارستان منتقل شده است.