نگرانی‌ اروپا از کاهش کمک‌های نظامی واشینگتن به کی‌یف

رئیس‌جمهوری روسیه: ما اساسا وظیفه داریم که دنیای تازه‌ای بسازیم

هشدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در میانه افزایش انتقادها از سیاست‌های دولت بایدن مطرح می‌شود - ACHMAD IBRAHIM POOLAFP 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به اختلاف‌ میان جریان‌های سیاسی در آمریکا گفت اروپا نمی‌تواند جایگزینی برای کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین باشد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه پنجم اکتبر، (۱۳ مهرماه ۱۴۰۲) در بدو ورود به اسپانیا، برای شرکت در نشست سیاست خارجی اتحادیه، هشدار داد که اگر درگیری‌ها و تنش‌های سیاسی در واشینگتن، در نهایت روی حمایت‌های نظامی این کشور از کی‌یف تاثیر بگذارد، کشورهای اتحادیه اروپا نمی‌توانند این شکاف احتمالی را پر کنند.

هشدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی مطرح می‌شود که در آمریکا، انتقادها از سیاست‌های دولت بایدن برای تداوم کمک‌های پرهزینه به اوکراین افزایش یافته است.

روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی نوشت: «هم‌زمان با برگزاری نشست سران سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اسپانیا، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس با مقام‌های اروپایی به آن‌ها وعده داد است که با وجود اختلاف‌های داخلی و تنش‌های فعلی در کنگره آمریکا، دولت ایالات متحده همچنان به حمایت‌های نظامی به اوکراین پایبند است.»

اختلاف بر سر بودجه و تامین منابع مالی کمک‌ها به اوکراین، یکی از مواردی بود که هفته گذشته دولت فدرال آمریکا را در آستانه تعطیلی قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه بار دیگر به سیاست آمریکا و کشورهای غربی در قبال اوکراین حمله کرد و گفت: «ایالات متحده به‌دنبال تحمیل سلطه‌گری (هژمونی) در حال فروپاشی خود در سراسر جهان است و جنگ در اوکراین نشان داد که غرب تا چه اندازه پیوند خود را با واقعیت از دست داده است.»

به‌گفته پوتین، ارتش روسیه آغازگر جنگ اوکراین نبود، بلکه تلاش می‌کند تا به جنگ و درگیری‌ها پایان دهد. پوتین در ادامه گفت: «ما اساسا وظیفه داریم که دنیای تازه‌ای بسازیم.»

اختلاف بر سر بودجه دولت فدرال، به تنش‌هایی در میان اعضای مجلس نمایندگان آمریکا دامن زد که در نهایت به برکناری تاریخی رئيس مجلس نمایندگان انجامید.

در بودجه کوتاه‌مدتی که مجلس نمایندگان آمریکا تنها برای ۴۵ روز برای دولت بایدن تصویب کرده است، منابع مالی مشخصی برای ادامه کمک‌ها به اوکراین در نظر گرفته نشده است.

با وجود افزایش نگرانی‌ها، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز پنجشنبه گفت از حمایت ایالات متحده از اوکراین «بسیار مطمئن است». او هنگام ورود به محل برگزاری همایش گرانادا گفت: «آن چه در آمریکا مطرح است، تنها مسئله «زمان‌بندی» کمک‌ها است.

بیشتر از جهان