آمریکا تسلیحات توقیف‌شده جمهوری اسلامی را در اختیار اوکراین می‌گذارد

ایالات متحده تاکنون بیش از یک میلیون فشنگ توقیف‌شده جمهوری اسلامی را به اوکراین فرستاده و قرار است هزاران سلاح توقیفی حکومت ایران را به کی‌یف برساند

آمریکا حدود ۱.۱ میلیون فشنگ را به نیروهای مسلح اوکراین منتقل کرد-Elisha Smith/U.S. Naval Forces Central Command

به گفته مقامات ایالات متحده، این کشور قصد‌ دارد هزاران سلاح و مهمات توقیف‌شده جمهوری اسلامی را با هدف جبران بخشی از کمبود‌های ارتش اوکراین به این کشور انتقال دهد.
ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، روز چهارشنبه، ۱۲ مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز دوشنبه، ۱۰ مهر بیش از یک میلیون فشنگ توقیف شده ایران را به نیروهای نظامی اوکراین منتقل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


در متن این بیانیه آمده است: « ایالات متحده حدود ۱.۱ میلیون فشنگ که در اصل نیروی دریایی آمریکا از سپاه پاسدارن ایران توقیف کرده بود را به نیروهای مسلح اوکراین منتقل کرد. این مهمات با نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل از سپاه پاسداران به حوثی‌ها در یمن منتقل می‌شد. وزارت دادگستری ایالات متحده این مهمات را در ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳، (۲۹ تیرماه) علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مصادره و مالکیت آن‌ را به دولت واگذار کرد.»
وزارت دادگستری ایالات متحده پیش‌تر در ماه مارس اعلام کرده بود که به دنبال مصادره یک میلیون فشنگ، هزاران قبضه آرپی‌جی و خمپاره‌ای است که نیروی دریایی آمریکا آن‌ها را در را انتقال از ایران به یمن توقیف کرده است.
دولت بایدن ماه‌ها در پی یافتن راهی قانونی است که بتواند سلاح‌های توقیف‌شده‌ای که در سراسر خاور میانه در انبارهای سنتکام ذخیره شده را به اوکراین انتقال دهد.
نیروی دریایی ایالات متحده در سال گذشته هزاران سلاح و بیش از یک میلیون فشنگ را از شناور‌هایی که از ایران به سوی یمن در حرکت بودند توقیف کرده است. شرکای منطقه‌ای ایالات متحده معمولا با هدف قراردادن شناورهای بی‌نام و نشان در مسیر یمن این تسلیحات را توقیف کرده‌اند.
در اواسط ژانویه، ایالات متحده با کمک نیروهای فرانسوی سه هزار سلاح و ۲۳ موشک هدایت شونده ضد تانک را در راه یمن توقیف کرد.
بنابر اعلام سنتکام، ایالات متحده و متحدانش در یک دوره دوماهه در مجموع بیش از پنج‌هزار سلاح و ۱.۶ میلیون گلوله مهمات را در مسیر ایران به یمن کشف و ضبط کرده‌اند.

بیشتر از جهان