زلنسکی در خط مقدم؛ آمریکا آماده تحویل موشک‌های دوربرد به اوکراین

اوکراین، لهستان و لیتوانی درباره طرحی توافق کرده‌اند که امیدوارند به تسریع صادرات غلات اوکراین از بندری در لیتوانی کمک کند

به گزارش بلومبرگ، ارتش ایالات متحده در صورت تایید جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، آماده است موشک‌های دوربرد «ای‌تی‌ای‌سی‌ام‌اس» خود را که قادر به حمل ۳۰۰ تا ۹۵۰ مهمات خوشه‌اند، به اوکراین بفرستد.

داگ بوش، دستیار وزیر ارتش ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۳ اکتبر (۱۱ مهر) در مصاحبه‌ای گفت که «ما آماده‌ایم که سریع عمل کنیم» اگر رئیس‌جمهوری تصمیم به انجام این کار بگیرد.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه به نقل از کاخ سفید نوشت که بایدن خواستار حمایت متحدان آمریکا از اوکراین شد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ر‌ئیس‌جمهوری بایدن امروز صبح (سه‌شنبه) با متحدان و شرکای خود تماس گرفت تا حمایت مستمر ما از اوکراین را هماهنگ کند.»

قانونگذاران ایالات متحده ماه‌ها است از بایدن خواسته‌اند که موشک‌های دوربرد «ای‌تی‌ای‌سی‌ام‌اس» یا سامانه موشکی تاکتیکی ارتش را به اوکراین ارسال کند و افراد مطلع ماه گذشته گفتند که رئیس‌جمهوری در نهایت تسلیم شده است و به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در جریان سفر ماه گذشته خود به واشنینگتن گفت که «مایل به انجام این کار است».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، یکشنبه یکم اکتبر، گفت که کمک‌های آمریکا به اوکراین ادامه خواهد داشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از اینکه کنگره آمریکا با تصویب یک بسته بودجه کوتاه‌مدت در اواخر شنبه ۳۰ سپتامبر (۸ مهر)، مانع ازکارافتادن دولت شد، جو بایدن در اظهاراتی گفت: «ما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم اجازه دهیم کمک‌های آمریکا به اوکراین قطع شود.»

بایدن از کنگره خواست که در اسرع وقت درباره بسته کمکی به اوکراین مذاکره کند و افزود: «زمان زیادی نداریم. اکثریت قریب به‌اتفاق هر دو حزب - دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، سنا و مجلس نمایندگان - از کمک به اوکراین در برابر تجاوز وحشیانه‌ای که روسیه به آن‌ها تحمیل می‌کند، حمایت می‌کنند؛ بنابراین بازی را متوقف کنید.»

در حال حاضر، مقاومت جمهوری‌خواهان در برابر این کمک‌ها شتاب بیشتری گرفته است و با توجه به مقاومت جناح راست حزب جمهوری‌خواه، مشخص نیست که چه روندی در پیش خواهد بود.

از سوی دیگر، روز سه‌شنبه، ولودیمیر زلنسکی در پستی در رسانه اجتماعی اکس (توییتر سابق) گفت که در حال بازدید از خط مقدم جنگ با روسیه در شرق کشور در منطقه کوپیانسک-لیمان است. به گزارش سی‌ان‌ان، او گفت که از چندین تیپ بازدید کرده و با تعدادی از فرماندهان در مورد وضعیت جنگ در این منطقه گفت‌وگو کرده است.

این منطقه از اوکراین شاهد تبادلات شدید آتش توپخانه و تانک بوده است. با این حال، قلمرو اندکی در یک سال گذشته در این منطقه دست‌به‌دست شده است.

هم‌زمان با سفر زلنسکی به خط مقدم شرقی جنگ با روسیه، سرویس امنیتی اوکراین مدعی شد که یک حلقه بزرگ جاسوسی روسیه را در جنوب این کشور شناسایی کرده است. سرویس امنیتی اوکراین ادعا کرد که ۱۳ خبرچین در منطقه میکولایف بازداشت شده‌اند که همگی ساکنان محلی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین اوکراین روز سه‌شنبه، سه‌شرکت نفت‌و گاز چینی را به لیست شرکت‌های بین‌المللی حامی روسیه در جنگ علیه اوکراین اضافه کرد.

شرکت ملی نفت فلات قاره چین، شرکت پتروشیمی چین (گروه سینوک) و شرکت ملی نفت چین در این لیست قرار گرفتند.

توافق اوکراین، لهستان و لیتوانی برای صادرات غلات اوکراین

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌ها روز سه‌شنبه گفتند که اوکراین، لهستان و لیتوانی درباره طرحی توافق کرده‌اند که امیدوارند به تسریع صادرات غلات اوکراین کمک کند و کشورهای نیازمند به غلات اوکراین فراتر از اروپا بتوانند به غلات این کشور دسترسی پیدا کنند.

بر اساس بیانیه وزارت کشاورزی اوکراین، این قرارداد به این معنی است که بازرسی غلات از مرز اوکراین و لهستان به بندر لیتوانی در دریای بالتیک منتقل خواهد شد. این بیانیه بدون ارائه جزئیات گفت که این اقدام به دنبال تسهیل ترانزیت صادرات اوکراین از طریق خاک لهستان است.

اوکراین امیدوار است که با این توافق از بندر کلایپدا لیتوانی، جایی که بازرسی برای آفات و بیماری‌های گیاهی از روز چهارشنبه در آنجا انجام می‌شود، غلات خود را از طریق دریا به سراسر جهان صادر کند.

روسیه در ماه ژوییه با خروج از توافق‌نامه عبور ایمن غلات اوکراین از دریای سیاه، ضربه بزرگی به اوکراین زد. این امر باعث شد که مسیرهای زمینی گران‌تر از طریق اروپا به‌عنوان مسیر اصلی برای صادرات غلات اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

کشاورزان در کشورهای مجاور از اینکه محصولات غذایی اوکراین بازارهای محلی آن‌ها را پر کرده و قیمت‌ها را پایین آورده است و لاجرم به معیشت آن‌ها آسیب زده است، ناراحت‌اند. حمل و نقل مهر و موم‌شده غلات اوکراین به بندر لیتوانی ممکن است راه‌حلی برای این مشکل باشد.

اوکراین یکی از تامین‌کنندگان جهانی گندم، جو، ذرت و روغن نباتی است و از زمان حمله روسیه به این کشور، برای صادرات محصولات غذایی خود تلاش کرده است.

بیشتر از جهان