کریدور زنگزور؛ دیدار امیرعبداللهیان با دستیار ویژه الهام علی‌اف در تهران

کمال خرازی: اینک که مسئله قره‌باغ حل شده است، دیگر توجیهی برای درخواست کریدور زنگزور وجود ندارد

دیدار امیرعبداللهیان با دستیار ویژه رئیس‌جمهوری آذربایجان-وب‌سایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، ۱۲ مهر با خلف خلف‌اف، دستیار ویژه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، دیدار کرد.

به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی، امیرعبداللهیان با اشاره به «اعاده حاکمیت آذربایجان بر قره‌باغ»، بر ضرورت آغاز فصل نوینی از همکاری‌های منطقه‌ای برای استقرار صلح و توسعه اقتصادی در قفقاز تاکید کرد.

با اینکه وزارت خارجه جمهوری اسلامی جزئیات گفت‌وگوی دو طرف را منتشر نکرده است، در روزهای گذشته موضوع کریدور زنگزور مورد توجه مقام‌های جمهوری اسلامی بوده است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی، روز یکشنبه، ۹ مهر در دیدار با آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان، هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه را بی‌ثبات‌کننده توصیف کرد.

به گزارش جماران، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، درباره خواست جمهوری آذربایجان برای گشودن کریدور زنگزور نیز گفت: «باکو کریدور زنگزور را به‌نحوی که در حاکمیت جمهوری آذربایجان باشد و اتصال نخجوان را به خاک اصلی آن تامین کند، در قبال کریدور لاچین مطرح می‌کرد که در اختیار ارمنستان بود و قره‌باغ را به خاک ارمنستان متصل می ساخت. اینک که مسئله قره باغ حل و طبعا کریدور لاچین بلااثر شده است، دیگر توجیهی برای درخواست چنین کریدور متقابلی وجود ندارد. البته، کشورها می‌توانند در قالب همکاری ترانزیتی راه‌های ارتباطی خود را در اختیار همسایگان خود قرار دهند و چنین همکاری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم قابل دفاع است، ولی لازمه برقراری چنین ارتباطی، تهدید و اشغال نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش وزارت خارجه جمهوری اسلامی، خلف خلف‌اف در دیدار با امیرعبداللهیان «تحولات اخیر در قره‌باغ و سیاست‌های دولت  جمهوری آذربایجان در حمایت از حقوق ارامنه و غیرنظامیان این منطقه را تشریح نمود و تضمین آزادی و حقوق و تامین مایحتاج زندگی ارامنه قره‌باغ را اولویت دولت آذربایجان عنوان کرد.»

کمال خرازی همچنین با پیشنهاد برگزاری نشستی در تهران برای حل مسائل قره‌باغ  گفت: «ایران تغییر مرزهای کنونی بین کشورهای منطقه را برنمی‌تابد، اما حاضر است از طریق خاک ایران راه‌های ترانزیتی برای اتصال نخجوان به خاک جمهوری آذربایجان در اختیار آن کشور قرار دهد.»

خرازی همچنین مدعی شد که «ایران از ابتدا قره‌باغ را جزو خاک جمهوری آذربایجان دانسته و بر آزادسازی اراضی اشغالی آن کشور تاکید داشته است و حتی در زمان حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهوری سابق جمهوری آذربایجان، پیشنهاد کمک تسلیحاتی به آن کشور برای آزادسازی اراضی اشغالی داده بود».

جمهوری اسلامی در حالی پیشنهاد برگزاری نشستی در تهران را برای حل مسائل قره‌باغ مطرح می‌کند که الهام علی‌اف روز چهارشنبه اعلام کرد که به‌دلیل حمایت اروپا از دولت ارمنستان، در نشست اروپایی در اسپانیا با حضور نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، شرکت نخواهد کرد.

از سوی دیگر، روز چهارشنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در گفت‌وگویی تلفنی با همتای آذربایجانی و پس از تسلط جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ، اصل تمامیت ارضی کشورها را مورد تایید و تاکید قرار داد. زلنسکی همچنین از علی‌اف به‌خاطر کمک‌های بشردوستانه چشمگیر آذربایجان به اوکراین، به‌ویژه در بخش انرژی، تشکر کرد.

دو هفته پیش، باکو در حمله‌ای یک روزه کنترل قره‌باغ کوهستانی را که بیش از سه‌ دهه در کنترل جدایی‌طلبان ارمنی بود، به دست گرفت. در نتیجه پیروزی جمهوری آذربایجان در آن حمله، تقریبا تمام ۱۲۰ هزار جمعیت ارمنی قره‌باغ این منطقه را ترک کردند و به ارمنستان گریختند.