علی‌اف در نشست صلح قره‌باغ در اسپانیا شرکت نمی‌کند

رئیس‌جمهوری آذربایجان بر شرکت ترکیه در این نشست اصرار داشت اما آلمان و فرانسه مخالف بودند

منطقه کوهستانی قره‌باغ  سال‌ها موردمناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود‌ــ AFP

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، از حضور در نشستی که قرار بود با موضوع حل‌وفصل بحران قره‌باغ در گرانادای اسپانیا برگزار شود، خودداری کرد. پیش‌تر اعلام شده بود که او، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، رهبران اتحادیه اروپا و مقام‌های آلمان و فرانسه در این نشست حضور خواهند داشت.

نشست گرانادا برای روز پنجشنبه ۵ اکتبر (۱۳ مهر) برنامه‌ریزی شده بود اما رسانه‌های جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری این کشور، گزارش دادند که علی‌اف در این نشست شرکت نمی‌کند؛ زیرا جمهوری آذربایجان بر مشارکت ترکیه اصرار داشت اما آلمان و فرانسه به‌شدت با آن مخالفت کردند.

بر مبنای گزارش خبرگزاری آناتولی، سخنان کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در حمایت از ارمنستان، تاکید امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور، بر ضرورت ارسال مهمات و سلاح برای ارمنستان و اظهارنظر مقام‌های شورای اروپا از دیگر دلایل باکو برای امتناع از حضور در نشست گرانادا بودند.

دولت جمهوری آذربایجان تاکید کرد که تنها در صورت احیای قالب سه‌جانبه سابق اتحادیه اروپا، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مذاکرات مربوط به قره‌باغ شرکت می‌کند. در این بیانیه آمده هر قالبی که فرانسه در آن مشارکت داشته باشد، برای جمهوری آذربایجان غیرقابل قبول است.

منطقه کوهستانی قره‌باغ که سال‌ها موردمناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود، در عملیات روز ۱۹ سپتامبر به تصرف جمهوری آذربایجان درآمد. پس از آن هزاران شهروند ارمنی ساکن قره‌باغ به سوی ارمنستان روانه شدند و تلاش دولت‌های خارجی برای حل بحران قره‌باغ افزایش یافت.

در اطلاعیه ریاست‌‌جمهوری آذربایجان آمده است که باکو «به شرکت در مذاکرات با این فرمت نیازی ندارد و مشکلات منطقه‌ای در گفت‌وگو با کشورهای دور از منطقه حل نمی‌شوند».

هم‌زمان با اعلام این خبر که رئیس‌جمهوری آذربایجان قصد ندارد در نشست گرانادا شرکت کند، خلف خلف‌اف، دستیار ویژه او در تهران، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، دو طرف در این نشست که روز چهارشنبه در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد، درباره «مناسبات دوجانبه و تحولات قفقاز جنوبی» صحبت کردند.

رسانه‌های داخلی ایران جزئیات بیشتری از این دیدار منتشر نکرده‌اند اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه در نشست خبری گفته بود که موضوع این دیدار «بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تبادل‌نظر درباره تحولات منطقه قفقاز» است.

روز یکشنبه نیز آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان، در سفر به تهران با علی‌اکبر احمدیان، همتای ایرانی‌اش و حسین امیرعبداللهیان دیدار کرده بود. گریگوریان در این سفر با محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، هم ملاقات کرد. باقری در این دیدار گفت که جمهوری اسلامی آماده است نیروهای ناظرش را به مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان اعزام کند.

چنین به‌ نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی قصد دارد از فرصت به‌وجود‌آمده در پی بالا گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و اتحادیه اروپا، بهره‌برداری کند. رجب‌ طیب‌ اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که همواره خواستار پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا بود، به‌تازگی در سخنانی انتقادی گفت که ترکیه به اتحادیه اروپا نیاز ندارد.

جمهوری آذربایجان شریک و دوست ترکیه است و رئیس‌جمهور ترکیه نخستین مقام خارجی بود که پس از تصرف قره‌باغ به باکو سفر کرد. پیش‌تر امیرعبداللهیان گفته بود بحران قفقاز از طریق مشارکت بازیگران داخلی و همسایگان این منطقه یعنی کشورهای ایران، روسیه، ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان قابل حل‌وفصل است.

بیشتر از جهان