دومین مسمومیت گروهی دانشجویان؛ انتقال شماری از دانشجویان دانشگاه بوعلی به بیمارستان

مقام‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت تا کنون علت مسمومیت‌های گروهی در آغاز سال تحصیلی جدید را اعلام نکرده‌اند

هفته گذشته نیز تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار  دچار مسمومیت گروهی شده و به بیمارستان منتقل شدند- Senfi_uni_iran

در حالی که از آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها در سوم مهر کمتر از ده روز می‌گذرد، پس از مسمومیت گروهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، این‌ بار دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان دچار مسمومیت گروهی شده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز چهارشنبه ۱۲ مهر گزارش داد که عده زیادی از دانشجویان دانشگاه بوعلی‌ سینا در شهر همدان در چند روز اخیر مسموم شده‌اند و شدت این مسمومیت‌ها در حدی بوده است که شماری از آن‌ها در بیمارستان بستری شده‌اند‌.

در این گزارش، از قول فعالان دانشجویی دانشگاه بوعلی عنوان شده است که منشأ این مسمومیت‌ها «غذای سلف سرویس این دانشگاه» بوده است.

شوراهای صنفی دانشجویان ضمن اشاره به اینکه مقام‌های دانشگاه بوعلی همدان علت مسمومیت‌ گروهی دانشجویان این دانشگاه را «آلودگی محیطی» اعلام کرده‌اند، نوشت: «این در حالی است که این مسمومیت‌ها فقط در یک محیط محدود نبوده است، بلکه در دانشکده‌های مختلف که با فاصله از یکدیگر قرار دارند نیز اتفاق افتاده است و صرفا مختص دانشجویان» بوده است.

این تشکل دانشجویی تاکید کرد که «عدم نظارت بر طبخ غذا و مواد اولیه استفاده‌شده در سلف‌ سرویس‌های دانشجویی» احتمالا از علت‌های این مسمویت‌ها است.

این دومین مورد از مسمومیت گروهی دانشجویان در کشور در ده روز گذشته و از زمان آغاز سال تحصیلی جدید است.

 پیش‌تر نیز تشکل‌های دانشجویی ضمن انتشار گزارشی از مسمومیت گروهی ده‌ها دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، خبر داده بودند که بسیاری از این دانشجویان «با علائم مسمومیت غذایی به بیمارستان» منتقل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش هفتم مهر شوراهای صنفی دانشجویان کشور، علائم مسمومیت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار «پس از توزیع ماکارونی در وعده‌ شام چهارشنبه شب پنجم مهر» در میان دانشجویان پدیدار شد.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار «نه‌تنها مسئولیت غذای مسموم را نپذیرفتند، بلکه مسمومیت دانشجویان را تکذیب کرده‌ و مدعی شدند که علائم مشاهده‌شده در دانشجویان علائم آنفولانزا و کرونا است.»

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز با رد «مسمومیت دانشجویان» ادعا کرده بود که احتمالا «مسمومیت ویروسی دانشجویان را درگیر» کرده است.

پس از آن، محمد سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، مسمومیت گروهی دانشجویان این دانشگاه را تایید و تعداد دانشجویان مسموم‌شده این دانشگاه را ۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: «۴۶ نفر از دانشجویان، شامل ۲۷ دانشجوی پسر و ۱۹ دانشجوی دختر، به‌علت بروز مسمومیت توسط اورژانس به بیمارستان واسعی سبزوار» منتقل شدند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار علت مسمومیت ۴۶ دانشجوی این دانشگاه را نامعلوم خواند و گفت: «به‌دلیل اهمیت موضوع، علل محتمل این اتفاق در دست بررسی است و پس از آماده شدن جواب آزمایش‌های دریافت‌شده، نتیجه نهایی و دلیل مسمومیت اعلام می‌شود.»

محمد سالاری افزود که اغلب این دانشجویان پس از دریافت سرم و کمک‌های پزشکی لازم از بیمارستان مرخص شده‌اند. با این حال، بار دیگر در دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی از همه‌ این دانشجویان «شرح حال» گرفتند و آن‌ها را معاینه کردند.

در سال تحصیلی گذشته، موارد متعددی از مسمومیت‌های جمعی دانشجویان در دانشگاه‌های ایران گزارش شد که مقام‌های دولتی و مدیران دانشگاه‌ها درباره این مسمومیت‌ها نظرهای ضد و نقیضی بیان کردند.

بسیاری از تشکل‌های دانشجویی، از جمله شوراهای صنفی دانشجویان کشور، ضمن اشاره به هم‌زمانی مسمومیت‌های گروهی دانشجویان در سال گذشته با حمله‌ شیمیایی به دانش‌آموزان دختر و مدرسه‌های شهرهای کشور، تاکید کردند که مسمومیت‌های گروهی دانشجویان نیز ناشی از برخی حمله‌ها و اقدام‌های نیروهای حکومتی است.

با این حال، تا پایان سال تحصیلی گذشته، مقام‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت درباره مسمومیت‌های سریالی دانشجویان گزارشی ندادند و در دو مورد، مسمومیت گروهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و دانشگاه بوعلی همدان، نیز تا کنون منشأ این مسمومیت‌ها رسما اعلام نشده است.