کنعانی: تبادل پیام بین جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ‌وقت قطع نشده است

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به احتمال بازگشت شمخانی به مذاکرات هسته‌ای: نکته‌ای ندارم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری هفتگی‌ــ رسانه‌های اجتماعی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری دوشنبه هفتم خرداد از پاسخ به سوالی درباره احتمال بازسپاری مدیریت مذاکرات هسته‌ای به علی شمخانی خودداری کرد و گفت درباره یک «ادعای غیررسمی منتشرشده در شبکه‌های مجازی» سخن نمی‌گوید.

به‌تازگی برخی حساب‌های کاربری نزدیک به حکومت در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شدند که مسئولیت مذاکرات هسته‌ای از اسفندماه به علی شمخانی سپرده شده است.

شمخانی، در آخرین ماه‌های دولت حسن روحانی، هنگامی که سیدعباس عراقچی، مسئولیت مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی را برعهده داشت، رئیس کمیته پنج‌نفره‌ای بود که تطبیق متن نهایی توافق احتمالی تهران و کشورهای غربی را برعهده داشت. سرپرست وقت تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی نیز وظیفه داشت که جمع‌بندی و گزارش‌هایش را از مذاکره با قدرت‌های غربی به شورای عالی امنیت ملی و این کمیته پنج نفره ارائه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با پایان کار دولت دوازدهم، مسئولیت تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی، به علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه، سپرده شد.

اینک در حالی‌ که برخی نزدیکان رژیم از بازسپاری این مسئولیت به علی شمخانی خبر داده‌اند، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرد و با رد تلویحی ناموفق بودن تیم علی باقری‌کنی در مذاکرات، گفت که هیئت مذاکره‌کننده «با هماهنگی و اشراف نهادهای بالادستی نظام» مذاکرات را پیش برد و در این چارچوب «از همه ظرفیت‌های درون حاکمیت» استفاده کرد.

کنعانی در ادامه، بدون رد یا تایید سپردن مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به فردی جدید گفت که وزارت امور خارجه و هیئت‌ مذاکره‌کننده «در چارچوب دستورالعمل‌ها و سیاست‌های ابلاغی» به مسیرشان ادامه می‌دهند.

سفر وزیر خارجه عمان به تهران که مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی‌اند به منظور «ابراز تسلیت» برای مرگ رئیسی انجام شد، این گمانه‌ را ایجاد کرد که دور جدیدی از مذاکرات بین ایالات‌متحده آمریکا و جمهوری اسلامی با وساطت عمان در حال آغاز است. سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با این موضوع اذعان کرد که «تبادل پیام بین ایران و آمریکا برای رفع تحریم‌ها قطع نشده است و همواره جریان دارد.» او در ادامه افزود که این پیام‌ها بر «مذاکرات رفع تحریم‌ها» متمرکز بوده و از این چارچوب خارج نشده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی عنوان مذاکرات هسته‌ای را به «مذاکرات رفع تحریم‌ها» تغییر داده‌اند تا نزد افکار عمومی چنین وانمود کنند که مذاکرات فعلی با برجام متفاوت است. با این حال، بارها اذعان کرده‌اند که مذاکرات فعلی بر مبنای همان توافق هسته‌ای پیشین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دوشنبه از پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییر علی باقری کنی از سرپرستی تیم مذاکره ایران نیز طفره رفت و تنها ادعا کرد که در «رویکرد کلی» جمهوری اسلامی برای «رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت متعهدانه تمام طرف‌ها به برجام» تغییری ایجاد نمی‌شود.

کنعانی در بخش دیگری از این نشست خبری هفتگی، درباره احتمال سفر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به تهران گفت که ابراهیم رئیسی از ولیعهد سعودی برای سفر به ایران دعوت کرده بود ولی سخن گفتن درباره بازه زمانی این سفر در شرایط کنونی «مناسب» نیست و زمان‌بندی‌های لازم این سفر باید در شرایط مناسب دیگری انجام شود.  

او در ادامه، به موضوع فلسطین پرداخت و تاکید کرد که مرگ رئیسی و امیرعبداللهیان در «حمایت موثر» جمهوری اسلامی از جریان موسوم به «مقاومت» وقفه‌ای ایجاد نمی‌کند.

این مقام دولتی ادعا کرد که ۳۳۰ مقام عالی کشورهای جهان در مرگ رئیسی به جمهوری اسلامی تسلیت گفتند و «بیش از ۶۰ هیئت عالی‌رتبه» به منظور شرکت در مراسم به ایران سفر کردند. او از تمایل جمهوری اسلامی برای برقراری روابط با بحرین سخن گفت و افزود: «سخنان پادشاه بحرین را شنیدیم و مورداهتمام قرار می‌دهیم».

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، روز چهارشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، با اشاره به تمایل بحرین به بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران، گفت «دلیلی ندارد» از سرگیری روابط دیپلماتیک میان منامه و تهران به تعویق بیفتد. پس از آن، میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، هم گفت که کشورش از برقراری روابط نزدیک بین تهران و منامه پشتیبانی می‌کند.

کنعانی در ادامه نشست خبری دوشنبه از پیگیری جمهوری اسلامی برای بازگشایی سفارتخانه‌های جمهوری آذربایجان و سودان در تهران خبر داد و گفت روابط تهران و جمهوری آذربایجان در «مسیر درست» قرار دارد.

او درباره نحوه استفاده جمهوری اسلامی از پول‌های آزادشده موجود در قطر نیز گفت که در نحوه استفاده از این منابع تغییری ایجاد نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به دستگیری فردی به نام محمدرضا نوری در عراق نیز واکنش نشان داد و با «خودسرانه» خواندن بازداشت این شهروند ایرانی در بغداد گفت که وزارت امور خارجه هرگونه «رفتار غیرقانونی و غیرانسانی» با این شهروند را «محکوم» می‌کند. به گفته کنعانی، وزارت امور خارجه آزادی این فرد را در «سطوح مختلف و عالی» پیگیری می‌کند و حسین امیرعبداللهیان نیز قبل از مرگ شخصا این موضوع را «با جدیت» دنبال می‌کرد و با خانواده این فرد هم دیدار کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه به دلایل بازداشت محمدرضا نوری و جزئیات پرونده‌اش اشاره‌ای نکرد و تنها گفت که این موضوع باید در «چارچوب کنسولی» دنبال شود.

رسانه‌های جمهوری اسلامی، اواخر اردیبهشت‌ماه تصاویری از دیدار امیرعبداللهیان با پدر و همسر محمدرضا نوری منتشر کردند اما درباره علت بازداشت این فرد در عراق توضیحی ندادند.