کشته شدن ۴۵ نفر بر اثر حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان رفح خشم جهانی را برانگیخت

دادستان ارشد نظامی اسرائیل این حمله هوایی را «بسیار سنگین» خواند و از انجام تحقیقات در این زمینه خبر داد

گزارش‌های منتشرشده از نوار غزه حاکی از آن است که حمله هوایی اسرائیل در شامگاه یکشنبه ۲۶ مه (ششم خرداد) باعث آتش‌سوزی گسترده در یک اردوگاه آوارگان در شهر رفح شده است. این آتش‌سوزی که گفته می‌شود ۴۵ کشته به همراه داشته، باعث اعتراض رهبران جهانی شده و آنها خواستار اجرای حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف حمله اسرائیل شدند.

به گزارش رویترز، خانواده‌های فلسطینی که پس از حمله هوایی اسرائیل شاهد آتش گرفتن خیمه‌ها و جان باختن تعدادی از آوارگان پناه گرفته در آن منطقه بودند، به بیمارستان‌ها هجوم بردند. به گفته آنها، حمله اسرائیل به منطقه‌ای در غرب رفح انجام گرفت که به عنوان منطقه امن تعیین شده بود.

روز دوشنبه نیز مقامات بهداشتی محلی اعلام کردند که تانک‌های اسرائیل به بمباران مناطق شرقی و مرکزی در جنوب غزه ادامه دادند و هشت نفر را کشتند.

ارتش اسرائیل مدعی شد که حمله هوایی شامگاه یکشنبه، بر اساس «اطلاعات دقیق» انجام گرفته تا چند تن از مقام‌های حماس و مسئولان حمله به اسرائیلی‌ها را از بین برد.

اوایل روز یکشنبه هم تل‌آویو اعلام کرده بود که هشت راکت شلیک شده از منطقه رفح را رهگیری کرده و ادامه حمله‌های حماس نشان‌دهنده نیاز به ادامه عملیات علیه این گروه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، دادستان ارشد نظامی اسرائیل حمله هوایی شامگاه یکشنبه به اردوگاه رفح را «بسیار سنگین» خواند و گفت که تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

یفت تومر یروشالمی روز دوشنبه در کنفرانسی اظهار کرد: «ما از هر گونه آسیبی که در طول جنگ به غیرنظامیان وارد شود اظهار تاسف می‌کنیم.»

به گفته شاهدان، این حمله در محله تل السلطان رخ داد؛ جایی که هزاران فلسطینی پس از آغاز حمله زمینی نیروهای اسرائیلی به شرق رفح در آن پناه گرفته‌اند.

مقامات بهداشتی در غزه تحت کنترل حماس گفتند که بیش از نیمی از کشته‌شدگان حمله اخیر اسرائیل شامل زنان، کودکان و سالخوردگان بودند. آنها افزودند که احتمال افزایش تعداد قربانیان وجود دارد زیرا به نظر می‌رسد که تعداد زیادی از افراد زیر آوار ناشی از آتش‌سوزی قرار گرفته‌اند.

به گفته پزشکان، بیمارستان‌های رفح، از جمله بیمارستان صحرایی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، قادر به رسیدگی به همه مجروحان نبودند، بنابراین برخی از آنها برای مداوا به بیمارستان‌های خان یونس در شمال غزه منتقل شدند.

باوجود حکم دادگاه عالی سازمان ملل در روز جمعه که دستور توقف حمله اسرائیل به رفح را صادر کرد، نتانیاهو به ارتش دستور داده حملاتشان را ادامه دهند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به جان باختن غیرنظامیان فلسطینی در اردوگاه آوارگان بر اثر حملات اخیر اسرائیل اظهار خشم و تاسف کرد. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این عملیات باید متوقف شود. هیچ منطقه امنی در رفح برای غیرنظامیان فلسطینی وجود ندارد.»

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفتند که حکم دیوان بین‌المللی دادگستری باید مورد احترام قرار گیرد و اجرایی شود.

آنروا، آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد هم وضعیت کنونی را «وحشتناک» توصیف کرد. این سازمان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «غزه به جهنم روی زمین تبدیل شده است. تصاویر دیشب گواهی دیگری بر این موضوع است.»

مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند نیز در واکنش به این حمله گفت: «علاوه بر قحطی و امتناع از اجازه کمک‌رسانی به اندازه کافی، آنچه دیشب رخ داد وحشیانه است.»

رسانه دولتی مصر گزارش داد که قاهره «بمباران عمدی چادرهای آوارگان» از سوی ارتش اسرائیل را محکوم و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی توصیف کرده است. عربستان سعودی نیز حمله اسرائیل را محکوم کرد. قطر نیز گفت که حمله اخیر به رفح می‌تواند مانع از میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها شود.

بیشتر از جهان