انتقاد بورل از نتانیاهو؛ اتحادیه اروپا درباره «ماموریت رفح» گفتگو می‌کند

این ماموریت غیرنظامی برای کمک‌رسانی به رفح نیازمند موافقت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که این نهاد قصد دارد برای ادامه ماموریت رفح گفتگو کند؛ تصمیمی که لازم است ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با آن موافقت کنند تا به شکل اجرایی دربیاید.

به گزارش رویترز، گفتگوهای جدید اعضای اتحادیه اروپا شامل احیای ماموریت پیشین کمک به رفح (EUBAM) است که از سال ۲۰۰۷، زمانی که گروه حماس کنترل کامل غزه را به دست گرفت، عملیاتی نشده است.

گذرگاه رفح مسیر اصلی ورود کمک‌های بشردوستانه از مصر است و از زمانی که نیروهای اسرائیلی نزدیک به سه هفته پیش کنترل آن را از سمت غزه به دست گرفتند، بسته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بورل در سخنانی قبل از نشست ماهانه وزرای خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «امروز ما می‌توانیم یک تصمیم سیاسی داشته باشیم و سپس باید از نظر فنی آن را اجرا کنیم.» او همچنین افزود که این تصمیم مستلزم تایید اسرائیل، مصر و فلسطینی‌ها است.

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش، هم درباره اجرایی شدن ماموریت رفح گفت که تصمیم‌گیری در مورد آن مدتی طول می‌کشد. دیپلمات‌ها گفته‌اند که بعید به نظر می‌رسد که این ماموریت قبل از توقف درگیری‌ها در رفح انجام شود.

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که تل‌آویو هنوز برنامه‌ای را درباره آینده غزه مشخص نکرده است، بنابراین هنوز هیچ موضع رسمی در مورد این ابتکار وجود ندارد.

جوزپ بورل روز دوشنبه همچنین در اظهاراتش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را متهم کرد که از ادعاهای نادرست یهودی‌ستیزی علیه دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) برای اهداف سیاسی استفاده می‌کند.

دو دادگاه بین‌المللی که هر دو در لاهه مستقرند، در هفته‌های اخیر تصمیماتی را اعلام کرده‌اند که اسرائیل با آنها مخالفت کرده است.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرده است که به دنبال صدور حکمی برای بازداشت نتانیاهو و وزیر دفاع اسرائیل همراه با رهبران حماس به اتهام جنایات جنگی است. دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) هم که به اختلافات بین کشورها رسیدگی می‌کند، به اسرائیل دستور داده است حملاتش به رفح را متوقف کند.

اسرائیل درخواست دیوان کیفری بین‌المللی را محکوم کرده و از متحدانش خواسته است که با آن مخالفت کنند. نتانیاهو همچنین حمله به رفح مطابق را بر اساس حکم دیوان بین‌المللی دادگستری متوقف نکرده و می‌گوید عملیات نظامی‌ در رفح تهدیدی برای غیرنظامیان ایجاد نمی‌کند.

نتانیاهو تصمیم دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری مبنی بر صدور حکم بازداشت علیه او و وزیر دفاعش را «یهودستیزی جدید» دانست. جوزپ بورل با انتقاد از نخست‌وزیر اسرائیل، این اظهارنظر را ارعاب توصیف کرد و گفت هر بار کسی کاری را انجام می‌هد که نتانیاهو دوست ندارد، اتهامات یهودی‌ستیزی مطرح می‌شود.

بیشتر از جهان