کوین مک‌کارتی برای ریاست دوباره مجلس نمایندگان آمریکا اقدام نمی‌کند

انتظار می‌رود در روزهای آینده مجلس نمایندگان آمریکا دوران پرتنشی را سپری کند

کوین مک‌کارتی پس از اعلام نتیجه رای‌گیری در مجلس نمایندگان به دفتر خود می‌رود-REUTERS/Jonathan Ernst

کوین مک کارتی پس از رای روز سه‌شنبه هشت نماینده جمهوری‌خواه و همه نمایندگان دمکرات به برکناری او از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، به دنبال ریاست دوباره نخواهد بود. او برای ۲۶۹ روز رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود.

به گزارش فری‌بیکن، ‌مک‌کارتی پس از اینکه ۲۱۶ نماینده به برکناری او رای مثبت دادند و ۲۱۰ نماینده نیز با آن مخالفت کردند، در جلسه پشت درهای بسته با جمهوری‌خواهان به چشم‌پوشی از ریاست دوباره مجلس اشاره کرد و گفت که خارج شدن او از صحنه به جمهوری‌خواهان امکان می‌دهد فورا یک نفر را انتخاب کنند. براساس این گزارش، او در این جلسه گفته که «اگر لازم باشد خود را قربانی می‌کند که در همان دور اول یک نفر انتخاب شود.»

به گزارش هیل، مک‌کارتی در پاسخ به خبرنگاران که از او درباره ماندن در کنگره پرسیدند گفت که «بررسی می‌کند». هیل نوشت که مک‌کارتی امکان تصدی پست‌های دیگر در کنگره را رد نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رای‌گیری سه‌شنبه نخستین رای به برکناری رئیس مجلس نمایندگان در تاریخ آمریکا بود. مت گیتس، سناتور جمهوری‌خواه کالیفرنیا کسی بود که طرح برکناری مک‌کارتی را در مجلس نمایندگان به جریان انداخت. دلیل این اقدام او، خشم برخی نمایندگان جمهوری‌خواه از توافق مک‌کارتی با دمکرات‌ها بر سر لایحه بودجه بود که به جلوگیری از تعطیلی دولت بایدن منجر شد.

در حال حاضر پاتریک مک‌هنری، از کارولینای شمالی که به برکناری مک‌کارتی رای منفی داده بود به‌طور موقت جانشین او شده است. هنوز روشن نیست او تا چه اندازه قدرت و اختیار دارد اما در نخستین اقدام تا روز چهارشنبه به نانسی پلوسی، رئیس اسبق مجلس نمایندگان آمریکا فرصت داده است که دفتر خود را در کنگره تخلیه کند.

طرح مت گیتس که از حامیان ترامپ به‌شمار می‌رود در مجلس نمایندگان با حمایت همه نمایندگان دمکرات مواجه شد.

به گزارش فری‌بیکن، انتظار می‌رود تا هفته آینده که جمهوری‌خواهان قصد دارند جلسه‌ای را برای انتخاب جانشین مک‌کارتی برگزار کنند، شرایط پرتنشی در مجلس نمایندگان حاکم باشد. برخی کارشناسان درباره دشواری انتخاب رئیس بعدی به شکاف جمهوری‌خواهان وفادار به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و جمهوری‌خواهان دیگری اشاره می‌کنند که از رویکرد مک‌کارتی حمایت می‌کردند.

مک کارتی می‌گوید که به جمهوری‌خواهان در حفظ اکثریت در سال ۲۰۲۴ کمک خواهد کرد. او گفت اگرچه در رای‌گیری پیروز نشده است اما برای عقیده‌اش می‌جنگند و به مسولیتی که داشته افتخار می‌کند.

بیشتر از جهان