ویژگی‌های کفش ۴۰۰ پوندی یکبارمصرفی که رکورد ماراتن را شکست

این کفش که فقط ۱۳۸ گرم وزن دارد، با طراحی فوم جدیدی عرضه شده و تضمین می‌کند که بدون‌توجه به وزنش، کیفیت آن در طول مسابقه بهینه می‌ماند

تیگسیت آسفا در مسابقه ماراتن زنان برلین رکورد جهانی ماراتن زنان را شکست -Tobias SCHWARZ / AFP

در ماراتن آخر هفته گذشته برلین، آخرین رکورد ماراتن شکسته شد. تیگسیت آسفا از اتیوپی با عملکردی خیره‌کننده، رکورد ماراتن زنان را شکست.

آسفا که نخستین بار سال گذشته در مسابقه ماراتن شرکت کرد، بیش از دو دقیقه از رکورد پیشین – که بریجید کوسگی در ۲۰۱۹ ثبت کرده بود – پیشی گرفت و در دو ساعت و ۱۱ دقیقه و ۵۳ ثانیه به خط پایان رسید. این بازیکن اهل اتیوپی نه‌تنها به دلیل عملکرد چشمگیر و زمان رسیدن به خط پایان، بلکه همچنین به دلیل کفش‌هایی که یکشنبه در نخستین مسابقه‌اش به پا داشت، توجه همگان را به خود جلب کرد.

قیمت کفش «Adizero Adios Pro Evo 1» که به‌زودی در دسترس عموم قرار می‌گیرد، حدود ۴۰۰ پوند است و گویا فقط برای یک بار مسابقه طراحی شده است. جنجال و تبلیغات درباره این کفش، بلافاصله پس از نخستین عملکرد تماشایی آن، بالا گرفته است.

تیگسیت آسفا

بهترین دونده زن تاریخ ماراتن

رکورد را بیش از دو دقیقه جابه‌جا کرد

با سبک‌ترین و سریع‌ترین کفش ما

کفش دو آدیداس، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳

با توجه به قیمت بالای این کفش – که حدود ۱۵۰ پوند بیشتر از کفش دو معمولی است، برخی ممکن است ارزش آن را زیر سوال ببرند. آدیداس بی‌شک به [کارکرد] آن اطمینان دارد و در وب‌سایت خود آن را «کفش بی‌همتای دو» که «با فناوری پیشرفته بی‌نظیرش مرزهای مسابقه را به چالش می‌کشد» توصیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کفش که فقط ۱۳۸ گرم وزن دارد، با طراحی فوم جدیدی عرضه شده و تضمین می‌کند که بدون‌توجه به وزنش، [کیفیت آن در طول مسابقه] بهینه می‌ماند. افزون بر پاشنه ویژه ۳۹ میلی‌متری‌اش، قسمت جلو این کفش حالتی گهواره‌ای [راکر] دارد که امکان پرتاب سریع‌تر دونده را به جلو فراهم می‌کند، به شیوه‌ای که [دونده بتواند] انرژی کمتری صرف کند.

شاید تنها نقطه‌ضعف جذابیت عمومی این کفش میزان پایداری آن باشد، زیرا به گفته شرکت آلمانی بزرگ سازنده‌اش، فقط برای یک مسابقه دوام می‌آورد. چنین نقطه‌ضعفی در طراحی آن، باعث شده است که انتقادهای زیادی در قبال آن در پیوند با [ایجاد] ضایعات‌ زیست‌محیطی شکل بگیرد.

صرفنظر از این نکته، این کفش جدیدترین نشانه تلاقی ورزش و فناوری روز است. در چند سال گذشته، کفش‌های حرفه‌ای (supershoes) بر عرصه دو ماراتن چیره بوده‌اند، زیرا نشان‌های تجاری ورزشی درپی بهره‌گیری از علم برای تولید کفش‌هایی‌اند که به دوندگان کمک ‌کند دقایقی، یا حتی چند ثانیه، از زمان مسابقه خود کم کنند.

الیود کیپچوگه که آخر هفته گذشته در مسابقه ماراتن مردان در برلین با هشتمین زمان سرعت ماراتن برنده شد، در سال ۲۰۲۲ با کفش نایک آلفافلای (Nike Alphafly) رکورد جهانی جدید دو ساعت و یک دقیقه و ۹ ثانیه را ثبت کرد و خبرساز شد. اما اینک، جدیدترین محصول آدیداس، دنیای ماراتن را درنوردیده است. خود آسفا تعریفی بهتر از این نمی‌توانست ارائه دهد که بگوید «تاکنون [هیچگاه] چنین حسی نداشتم.»

او افزود: «این سبک‌ترین کفش مسابقه‌ای است که تاکنون پوشیده‌ام و دویدن با آن تجربه‌ای باورنکردنی بود. می‌دانستم که می‌خواهم رکورد جهانی ثبت کنم، اما هیچگاه فکر نمی‌کردم [بتوانم] در این فاصله زمانی انجامش دهم. این نتیجه [تلاش و] کار سخت بود.»

© The Independent

بیشتر از ورزش