طالبان یک فعال حقوق زنان و پسرش را در کابل بازداشت کردند

ژولیا پارسی یکی از رهبران جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان است و در دو سال گذشته پیوسته در اعتراض‌های خیابانی حضور داشته است

ژولیا پارسی سال گذشته کتابخانه زنان را در کابل افتتاح کرد اما طالبان چند ماه بعد آن را بستند‌ــ @NiloParsa5 / X

نیروهای سازمان استخبارات طالبان پیش‌ازظهر چهارشنبه پنجم مهر (۲۷ سپتامبر) در کابل، به خانه ژولیا پارسی، فعال حقوق زنان اهل افغانستان، یورش بردند و او را بازداشت کردند.

یک منبع نزدیک به ژولیا پارسی به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان پیش از آنکه به خانه ژولیا پارسی بروند، پسر ارشد او را در محل کارش بازداشت کرده بودند. او توضیح داد: «طالبان ابتدا پسر بزرگ او را که در یک دفتر خصوصی در کابل کار می‌کرد، در محل کارش بازداشت کردند و سپس او را با خود به خانه بردند و مادرش، ژولیا پارسی، را با خشونت و زور بازداشت کردند و هر دو را با خود بردند.»

این منبع افزود: «طالبان در جریان بازداشت ژولیا پارسی، خانه او را بازرسی کردند و موبایل‌ فرزندان و نیز همه مدارک کاری و هویتی پارسی را با خود بردند.»

در دو سال گذشته، ژولیا پارسی به یکی از چهره‌های معروف مدافع حقوق زنان در افغانستان تبدیل شده است. او که در راس یکی از گروه‌های مبارزاتی زنان به نام «جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان» فعالیت می‌کند، در این دو سال ده‌ها بار در اعتراض‌های خیابانی علیه طالبان و تبعیض جنسیتی در کابل شرکت کرده و همیشه مسئولیت رهبری و انسجام اعتراض‌ها را به عهده داشته است.

ژولیا پارسی در یکی از نخستین اعتراض‌های خیابانی زنان در کابل - @NiloParsa5 / X
 

ژولیا پارسی با وجود تهدیدهای زیادی که در این دو سال گذشته متوجه زنان معترض و فعالان حقوق زنان در افغانستان بود، از کشورش خارج نشد و با خانواده‌اش در کابل زندگی می‌کرد. او علاوه بر شرکت در اعتراض‌های خیابانی، به صورت واضح و علنی در مخالفت با طالبان در شبکه‌های اجتماعی مطلب می‌نوشت و از زمانی که طالبان اعتراض‌های خیابانی زنان را سرکوب کردند، با پخش ویدیوهای اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی به فعالیتش ادامه می‌داد.

در آخرین مورد، ژولیا پارسی در یادداشتی در فیس‌بوک، به سفر دیوه پتنگ، یک فعال زن پشتون‌تبار، به کابل و ابراز خوشحالی او در شبکه‌های اجتماعی، در حالی که زنان در افغانستان کاملا از جامعه حذف و به بردگان خانگی بدل شده‌اند، انتقاد کرد. دیوه پتنگ در شبکه‌های اجتماعی و نیز رسانه‌های بین‌المللی همواره در حمایت از طالبان سخن گفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان یک هفته پیش از این، ندا پروانی، یک عضو دیگر جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان، را در خانه‌اش در ناحیه خیرخانه شهر کابل به همراه همسر و فرزند چهارساله‌اش بازداشت کرده بودند.

بعید نیست که طالبان پس از بازداشت ندا پروانی، سراغ رهبر جنبش اعتراضی را که او در آن شرکت داشت، گرفته و به سراغ ژولیا پارسی رفته باشند.

طالبان در دو سال گذشته، ده‌ها تن از فعالان حقوق زنان را به جرم اعتراض به سیاست‌های طالبان و دادخواهی برای حقوق اولیه انسانی‌شان بازداشت کردند. زنانی که از زندان‌های طالبان آزاد شدند، از شکنجه، تحقیر، تهدید و اعتراف‌های اجباری خاطرات وحشتناکی روایت کرده‌اند.