پاکستان: جنگ ایران و آمریکا، به روند صلح افغانستان لطمه می‌زند

افغانستان اجازه نمی‌دهد از خاک کشورش علیه هیچ کشور دیگری سواستفاده شود

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در جمع خبرنگاران در کنفرانس خبری - FRED DUFOUR / AFP

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، گفته است که افزایش تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و ایران در رابطه با کشته شدن قاسم سلیمانی، توسط نیروهای نظامی آمریکا، به روند صلح افغانستان صدمه می‌زند. به گفته آقای قریشی، صلح و ثبات در افغانستان، به معنی صلح و ثبات در منطقه است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان که روز دوشنبه 16 دی‌ماه، در پارلمان کشورش صحبت می‌کرد، درباره تنش به وجودآمده میان ایالات متحده آمریکا و ایران و تاثیرات آن بر افغانستان و منطقه گفت: «کشته شدن قاسم سلیمانی، توسط نیروهای آمریکایی، در بغداد و هشدارهای مبنی بر حمله به یکدیگر، بدون شک تنش‌های فرقه‌ای را در منطقه از جمله افغانستان، بیشتر خواهد ساخت. این تنش‌ها به روند صلح در افغانستان صدمه زده و بر آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.»

آقای قریشی تاکید کرد: «صلح و ثبات در افغانستان به معنی صلح و ثبات در منطقه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، تولسی گابارد، یکی از نامزدان حزب دموکرات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز» گفته است: «اگر جنگی میان آمریکا و ایران آغاز شود، نبرد کنونی افغانستان فراموش خواهد شد. این فراموشی تبعات خطرناک امنیتی برای کشورهای منطقه و جهان خواهد داشت و سبب تقویت و افزایش تروریسم در افغانستان و منطقه می‌شود.»

اما محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، در تماسی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به وی اطیمنان داد: «طبق توافقنامه امنیتی‌ای که افغانستان با ایالات متحده آمریکا دارد، اجازه نمی‌دهد از خاک کشورش علیه هیچ کشور دیگری استفاده صورت گیرد.»

احمدشاه ذکی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، در پاسخ به این سئوال که آیا جنگ میان ایران و آمریکا تاثیر منفی بر روند صلح و امنیت افغانستان خواهد داشت؟ به ایندیپندنت فارسی گفت: «در این هیچ شکی نیست که ایران از آمریکا انتقام می‌گیرد، اما این انتقام‌گیری در واشینگتن و یا نیویورک اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه میدان این انتقام خاورمیانه و جنوب آسیا خواهد بود. بدون شک در این جنگ، افغانستان خواسته یا ناخواسته آسیب‌پذیر می‌شود و امنیت و روند صلح در این کشور تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.»

آقای ذکی افزود: «در صورت بیشتر شدن تنش میان ایران و آمریکا، ایران کمک‌های تسلیحاتی و آموزشی خود را برای جنگجویان طالبان، افزایش خواهد داد. همچنین بخش قابل ملاحظه‌ای از این گروه (طالبان)، روند صلح را به چالش خواهند کشید که این خود وضعیت امنیتی افغانستان را وخیم‌تر خواهد ساخت.»

اما نهاد «جامعه مدنی افغانستان»، کشته شدن قاسم سلیمانی و آغاز جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا را بر افغانستان، بی تاثیر می‌دانند. آن‌ها تاکید دارند که مشکل ایران با آمریکاست، نه با افغانستان. اعضای این نهادها معتقدند نه باید ترسی از این موضوع داشته باشند و نه خود را درگیر این تنش‌ها کنند|؛ و در هر حالتی افغانستان باید بی‌طرفی خود را حفظ کند.

گفته‌های وزیر خارجه پاکستان و شماری دیگر از شهروندان افغانستان درباره تاثیرات منفی جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا، در حالی مطرح می‌شود که مقامات حکومتی ایران پس از قتل قاسم سلیمانی، بارها به آمریکا هشدار داده‌اند که به زودی از آن‌ها انتقام سختی خواهند گرفت.

بیشتر از