هشدار کره شمالی: شبه‌جزیره کره در آستانه جنگ هسته‌ای است

کره شمالی معتقد است اقدام‌های ایالات متحده در سال گذشته، شبه‌جزیره کره را به آستانه یک جنگ هسته‌ای نزدیک‌تر کرده است

مردم سئول در حال تماشای تصاویر خبر آزمایش موشکی کره شمالی ـ Jung Yeon-je / AFP

کره شمالی روز سه‌شنبه به سازمان ملل گفت که شبه‌جزیره کره در معرض جنگ هسته‌ای قرار دارد و خصومت آمریکا را مقصر این امر برشمرد.

العربیه گزارش داد کره شمالی در همان روزی که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای هشدار داد، اعلام کرد که اقدام‌های ایالات متحده در سال گذشته، شبه‌جزیره کره را «به آستانه یک جنگ هسته‌ای نزدیک‌تر کرده است».

کیم سونگ، سفیر کره شمالی در سازمان ملل، اقدام‌های کره جنوبی در دوران ریاست‌جمهوری یون سوک یول را برای ایجاد همکاری تنگاتنگ با واشنگتن و ژاپن محکوم کرد.

کیم در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که به‌دلیل سیاست توهین‌آمیز و حقارت‌بار کره جنوبی برای وابستگی به نیروهای خارجی، شبه‌جزیره کره و اطراف آن به آستانه جنگ هسته‌ای نزدیک می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به تشکیل گروه مشورتی هسته‌ای اشاره کرد که از طریق آن ایالات متحده امیدوار است ظرفیت هسته‌ای خود را با نیروهای متعارف کره جنوبی بهتر ادغام کرده و این دو متحد تبادل اطلاعات و برنامه‌ریزی برای طرح اضطراری را بیش‌ازپیش افزایش دهند.

بر اساس این طرح اضطراری، در صورت وقوع جنگ هسته‌ای آمریکا وظیفه دارد تسلیحات اتمی کره شمالی و سایر تسلیحات کشتار جمعی این کشور را خنثی کند. ارتش کره جنوبی هم در بسیاری از موارد نقش راهبری را بر عهده خواهد داشت.

او گفت: «آمریکا اکنون با ارسال مکرر زیردریایی‌های هسته‌ای و بمب‌افکن‌های هسته‌ای راهبردی حامل سلاح‌های هسته‌ای در داخل و اطراف شبه‌جزیره کره، برای نخستین بار در دهه‌های اخیر، به مرحله عملی تحقق قصد شوم خود برای برانگیختن جنگ هسته‌ای می‌رود.»

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، بارها گفته است که آماده گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با کره شمالی است، اما پیونگ یانگ علاقه‌ای به این مذاکرات نشان نداده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، طی سه دیدار حضوری با کیم جونگ اون، رهبر این کشور، موفق شد تنش‌ها را کاهش دهد، اما هیچ توافق پایداری به دست نیاورد.

بیشتر از جهان