آمریکا در تقابل با چین، دو کشور را در اقیانوس آرام به رسمیت شناخت

بایدن اعلام کرد که واشنگتن با جزایر کوک و نیووی روابط دیپلماتیک برقرار خواهد کرد

نشست کشورهای اقیانوس آرام جنوبی با آمریکا-  Jim WATSON / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در اعلامیه‌ای گفت ایالات متحده به طور رسمی جزایر کوک و نیووی را به عنوان دو کشور در اقیانوس آرام به رسمیت می‌شناسد.

این اقدام، تلاشی از سوی آمریکا برای مقابله با نفوذ چین در منطقه محسوب می‌شود.

بایدن میزبان نشستی با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام است که در آن ۱۸ عضو شرکت دارند.

بایدن در آغاز این نشست در اعلامیه‌ای گفت واشنگتن جزایر کوک و نیووی را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت می‌شناسد و با هر دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار خواهد کرد.

او گفت این اقدام به حفظ منطقه آزاد و باز هند و اقیانوس آرام کمک خواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که جو بایدن در حال اعلام موضع قاطعانه‌تر آمریکا در منطقه است. آمریکا و متحدانش نگران افزایش نفوذ چین در منطقه هستند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که به رسمیت شناختن این دو کشور به مهار ماهیگیری غیرقانونی، مقابله با تغییرات آب و هوایی در یک منطقه آسیب‌پذیر و نیز افزایش رشد اقتصادی این کشورها کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جزایر کوک و نیووی، با هم کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت دارند، اما یک منطقه اقتصادی بزرگ را در اقیانوس آرام جنوبی تشکیل می‌دهند.

هر دو کشور، مناطق خودگردانی هستند که در «ارتباط آزاد» با نیوزلند قرار دارند، به این معنی که سیاست خارجی و دفاعی آنها در درجات مختلف، وابسته به نیوزلند است.

اقیانوس آرام جنوبی پس از دهه‌ها اکنون به عرصه مهمی برای رقابت بین ایالات متحده و چینی تبدیل شده است.

چین در سال‌های اخیر به‌شکل چشمگیری ردپای اقتصادی، سیاسی و نظامی خود را در منطقه استراتژیک اقیانوس آرام افزایش داده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه درباره به رسمیت شناختن دو کشور جدید در اقیانوس آرام جنوبی گفت: «شکی نیست که جمهوری خلق چین در همه این تحولات نقشی داشته است.»

او افزود: «قاطعیت و نفوذ چین، از جمله در این منطقه، عاملی بوده که ما را ملزم به حفظ تمرکز استراتژیک خود کرده است.»

به گفته او، نشست آمریکا، جزیره‌ها و سرزمین‌های پراکنده در سراسر اقیانوس آرام، از استرالیا گرفته تا مجمع الجزایر کوچک و کم‌جمعیت را گرد هم می‌آورد.»

با این همه، مناسه سوگاواره، نخست‌وزیر جزایر سلیمان در این نشست، نشان‌دهنده نفوذ فزاینده چین در منطقه است.

مناسه سوگاواره که هفته گذشته برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود، برای شرکت در این نشست اقامت خود در آمریکا را تمدید نکرد. او اکنون به چین نزدیک شده است.

یکی دیگر از مقامات کاخ سفید، که نام او هم اعلام نشده، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اینکه او تصمیم گرفت در این نشست بسیار ویژه شرکت نکند، دلسرد کننده است.»

قرار بود پس از نشست افتتاحیه سال گذشته، بایدن ماه مه امسال در پاپوآ گینه نو توافق‌های به‌دست‌آمده را در نشستی با رهبران اقیانوس آرام پیگیری کند، اما او سفر آسیایی را کوتاه کرد و برای رسیدگی به بحران سقف بدهی به ایالت متحده بازگشت.

بیشتر از جهان