نگرانی از وضعیت زندانیان دو‌ تابعیتی بعد از ترور قاسم سلیمانی

حمله علیه قاسم سلیمانی کارزار رهایی زندانیان بریتانیایی را دشوارتر کرده است

پس از بالاگرفتن تنش میان ایران و آمریکا، همسر نازنین زاغری خواهان دیدار با بوریس جانسون شده است-ISABEL INFANTES / AFP

به دنبال بالاگرفتن تنش میان ایران و آمریکا، همسر نازنین زاغری-رتکلیف خواهان دیدار با بوریس جانسون شده است.

ریچارد رتکلیف می گوید قصد دارد از نخست وزیر بپرسد برنامه او برای حفاظت از امنیت زندانیان دو تابعیتی در ایران به دنبال ترور قاسم سلیمانی و تهدیدهای ایران برای انتقام، چیست.

آقای رتکلیف می گوید همسرش از شنیدن خبر ترور سلیمانی «سخت مایوس» شده و هشدار داده است که حمله هوایی علیه سلیمانی که به دستور دونالد ترامپ صورت گرفته، کارزار رهایی زندانیان بریتانیایی را دشوارتر کرده است.

آقای رتکلیف در مصاحبه با برنامه «تودی» رادیوی چهار بی بی سی گفت:«همواره بخشی از تلاش های ما تقاضا از ایران برای رعایت قوانین بین المللی و احترام به مقررات سازمان ملل در ارتباط با نازنین بوده است. اما جایی که دیگران با قوانین بین المللی بازی می کنند (آنرا نادیده می گیرند)، بحث ما دشوار می شود.» 

«ما همواره مهره ای در این بازی شطرنج بوده ایم، و این بازی شطرنج کاملا تغییر ماهیت داده است.»

خانم نازنین زاغری-رتکلیف که دارای تابعیت مضاعف بریتانیایی/ایرانی است، از سال ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی در ایران در حبس بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، آقای رتکلیف به بوریس جانسون گفت ار تلاش برای رهایی همسرش «منحرف» نشود و افزود دولت بریتانیا باید علیه گروگانگیری «موضعی به مراتب فعال تر» اختیار کند.

گفته می شود انوشه آشوری، یک شهروند بریتانیایی/ایرانی دیگر نیز که به ده سال حبس در همان زندان در تهران محکوم شده، نگران آن است که ترور سلیمانی به تلاش برای رهائیش لطمه بزند.

شری ایزدی، همسر آقای آشوری به نشریه ساندی تایمز گفته نگران است که او دیگر «هیچگونه امیدی» برای رهایی نداشته باشد.

خانم ایزدی گفت:«او (آقای آشوری) به من گفت همه در آنجا وحشت زده و عصبی هستند. آن ها از عواقب آن (ترور سلیمانی) سخت وحشت کرده‌اند.»

«او امیدوار بود ایران در مورد آزادی او مذاکره کرده یا او را آزاد کند، اما حس می کنیم این امید از میان رفته است.»

بوریس جانسون به خاطر آن که با شنیدن خبر ترور آقای سلیمانی تعطیلاتش را قطع نکرده و به بریتانیا بازنگشت مورد انتقاد قرار گرفته است.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز یکشنبه تاکید کرد که  به طور مداوم با آقای جانسون در مورد این بحران «در تماس» بوده است. آقای جانسون در زمان وقوع حمله علیه قاسم سلیمانی در یکی از جزایر کارائیب در حال گذراندن تعطیلات سال نو بود.

کارشناسان خاورمیانه هشدار داده‌اند که ترور سلیمانی، یکی از ارشدترین ژنرال‌های ایران، می‌تواند به یک جنگ تمام عیار میان ایران و آمریکا بیانجامد.

آقای رتکلیف گفت به اعتقاد او اکنون «زمان مناسبی» برای برای دیدار با بوریس جانسون و گفتگو در مورد همسرش است.

آقای رتکلیف افزود:«این موردی نیست که برایش در حاشیه بایستید و صبر پیشه کنید.»

برخورد نخست‌وزیر به مورد خانم زاغری رتکلیف در سال ۲۰۱۷ هنگامی که در سمت وزارت خارجه قرار داشت، سخت به باد انتقاد گرفته شد. آقای جانسون ضمن دیدار از ایران به اشتباه به مقامات ایرانی گفت که نازنین در ایران «درس خبرنگاری» می‌داده است. 

هرچند آقای جانسون بعدا از بابت اشتباهش عذرخواهی کرده و گفت خانم زاغری رتکلیف در طول اقامتش در ایران در تعطیلات بوده، اما اظهارات جانسون در دادگاه نازنین به عنوان مدرک و شاهد علیه او استفاده شد. 

گزارش بیشتر از پرس اسوسييشن

© The Independent