«عربستان‌ سعودی خواهان حفظ ثبات و امنیت بازار نفت است»

وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که «توافق با ایران براساس احترام مشترک و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر است»

شاهزاده فیصل بن‌فرحان در مجمع عمومی سازمان ملل-Leonardo Munoz / AFP

در پنجمین روز از هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، شاهزاده فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، درباره بحران و چالش‌های پیش روی منطقه خاورمیانه و نقش کشورش در حل آن‌ها صحبت‌ کرد. 

شاهزاده فیصل بن فرحان همچنین با اشاره به اینکه عربستان سعودی خواهان حفظ ثبات، پایداری و امنیت بازارهای نفت است، گفت که «عربستان‌‌ سعودی خواهان تثبیت قیمت حامل‌های انرژی است و این موضوع را با اعضای اوپک مطرح می‌کند».  

شاهزاده فیصل بن فرحان، در سخنان خود تاکید کرد که «عربستان سعودی همچنین در سوخت‌های فسیلی و انرژی پاک سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا نیازهای رو به رشد بین‌المللی را برآورده کند و از تأثیر منفی سیاست‌های غیرواقع‌بینانه با هدف حذف منبع اصلی انرژی جلوگیری کند.»

وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنان خود اعلام‌ کرد که مهم‌ترین دغدغه ریاض حل بحران‌های منطقه‌ای است. او تاکید کرد که در همین‌ راستا، عربستان سعودی سعی‌ کرد رابطه با سوریه را از سر بگیرد. به گفته وزیر خارجه عربستان‌ سعودی، «حل بحران سوریه به ثبات منطقه جهان و کمک می‌کند».

شاهزاده فیصل بن فرحان در سخنرانی خود همچنان تجدید رابطه با تهران را در راستای حل بحران‌های منطقه‌ای خواند. وزیر خارجه عربستان‌ سعودی گفت: «توافق ما با ایران براساس احترام مشترک و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر است.» 

سه روز پیش، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد‌ عربستان‌ سعودی، دریک مصاحبه گفت که «حل مسئله فلسطین برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل اهمیت دارد». شاهزاده بن‌سلمان تاکید کرد که هرچند ریاض هر روز بیشتر به عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک می‌شود، اما توافق صلح تنها در صورت تحقق اهداف فلسطینی‌ها میسر می‌شود.  

شاهزاده فیصل بن فرحان در راستای سخنان ولیعهد در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما تمامی پیشنهادات یکطرفه‌ای را که مانع از حل بحران فلسطین می‌شود و از صلح پایدار در منطقه جلوگیری می‌کند، رد می‌کنیم.»

وزیر خارجه عربستان سعودی در بخشی از سخنان خود با اشاره به بحران یمن تاکید کرد که «امنیت و ثبات یمن برای عربستان‌ سعودی اهمیت زیادی دارد». او در ادامه گفت ریاض «از تمامی تلاش‌ها برای حل بحران یمن حمایت می‌کند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده فیصل بن‌فرحان تاکید کرد که «ریاض خواهان پایان‌دادن به جنگ اوکراین» است. وزیر خارجه عربستان گفت: «پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین با احترام به قوانین بین‌المللی و پایان دادن به اختلاف‌ها از طریق روش‌های صلح‌آمیز و بدون تهاجم امکان‌پذیر خواهد بود.» 

نماینده عربستان سعودی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام‌ کرد که «ریاض نگران ادامه درگیری‌ها بین ارتش سودان و شبه‌نظامیان در این کشور است». به گفته وزیرخارجه عربستان، این کشور برای برقراری صلح در سودان با جامعه جهانی همکاری خواهد کرد. ریاض در ماه‌های گذشته بارها تلاش‌ کرده برای صلح و پایان دادن به درگیری‌ها در سودان میانجی‌گری کند. 

شاهزاده فیصل بن‌فرحان در سخنان خود با اشاره به بحران لبنان اعلام‌ کرد که «ریاض در کنار مردم لبنان می‌ایستد». او از تمامی احزاب لبنان خواست «تن به اصلاحات ساختاری بزنند تا بتوانند بر بحران کنونی غلبه کنند». 

وزیر خارجه در پایان سخنان خود خواهان پایان دادن به بحران لیبی شد و گفت: «عربستان سعودی حامی ثبات و استقرار صلح در لیبی است و از تمامی کشورهای جهان می‌خواهد از هرگونه مداخله در امور داخلی این کشور پرهیز کنند.» 

شاهزاده فیصل بن‌فرحان همچنین در سخنان خود در مورد تمرکز گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار داد و گفت: «ریاض حامی ثبات افغانستان است و هم‌زمان این کشور را رصد‌ می‌کند تا به کانون گروه‌های تروریستی بدل نشود.»

بیشتر از جهان