گفتگوی تلفنی پوتین و شاهزاده محمد بن‌سلمان درباره گسترش روابط دوجانبه

دو طرف از همکاری خوب دو‌جانبه در چارچوب اوپک‌پلاس اعلام رضایت کردند

دیدار ولادیمیر پوتین و شاهزاده محمد بن‌سلمان، اکتبر ۲۰۱۹ - ALEXEY NIKOLSKY/SPUTNIK/AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز چهارشنبه ۱۷ خرداد (۷ ژوئن) در تماسی تلفنی درباره گسترش روابط اقتصادی و اجرای پروژه‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری و انرژی گفتگو کردند. این تماس تلفنی در حالی انجام شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای گفت‌و‌گو درباره تقویت روابط با عربستان سعودی در این کشور حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری تاس، دو طرف در این گفتگوی تلفنی از همکاری خوب دو‌جانبه در چارچوب اوپک‌پلاس اعلام رضایت کردند.

در جلسه آخر هفته گذشته اوپک‌پلاس در اتریش، عربستان سعودی اعلام کرد که از ماه آینده میلادی تولید نفت خود را حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. کشورهای غربی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، اوپک‌پلاس را به دستکاری در قیمت نفت و در نتیجه تضعیف اقتصاد جهانی متهم می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

بلینکن روز سه‌شنبه با دستور کار تقویت روابط با عربستان سعودی به این کشور سفر کرده بود. در همان روزی که سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی پس از هفت سال، کار خود را از سر گرفت.

براساس این گزارش، دو طرف‌ در این نشست راه‌های تقویت همکاری و روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف و تلاش‌ها درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند.

عربستان ‌سعودی در ماه‌های اخیر روابط با جمهوری اسلامی ایران را از سر گرفته و مناسبات خود با چین و روسیه را تقویت کرده است.

آننتونی بلینکن همچنین با شاهزاده فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود در ریاض دیدار کرد و در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هم حضور یافت. او در نشست ریاض به تعهد دولت ایالات متحده نسبت به همکاری‌های راهبردی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد.

بیشتر از جهان