درخواست سازمان ملل از ایران و آمریکا برای کاهش تنش‌ها

دبیرکل ناتو می‌گوید اعضای این سازمان پشت آمریکا در خاورمیانه ایستاده‌اند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز با اشاره به تنش‌ها در منطقه اشاره کرد و گفت: «تنش‌های ژئوپولیتیکی در بالاترین سطح خود در این قرن است». 

دبیرکل سازمان ملل از رهبران جهان خواسته است که «جلوی تشدید تنش‌ها را بگیرند و حداکثر خویشتنداری را نشان دهند و گفت‌وگوها را از سر بگیرند». گوترش البته نامی از آمریکا و ایران نبرده است.

به گفته دبیرکل سازمان ملل «این حجم عظیم از تنش‌ها باعث می‌شود تا کشورهای بیشتر و بیشتری به سمت تصمیمات پیش‌بینی نشده با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی حرکت کنند و خطر عمیق خطای محاسباتی وجود دارد».

گوترش در جمع خبرنگاران گفته که «من با نگرانی زیاد افزایش اخیر تنش‌های جهانی را دنبال کرده‌ام و پیام من ساده و واضح است؛ افزایش تنش را متوقف کنید. حداکثر خویشتنداری را نشان دهید. گفت‌وگو را شروع کنید. همکاری‌ بین‌المللی را از سر بگیرید.»

امروز هم‌چنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درباره ایران و عراق گفت که «اعضای این سازمان پشت آمریکا در خاورمیانه ایستاده‌اند». او درعین‌حال خواستار کاهش تنش‌ها شده است. 

وی با تاکید بر اینکه «در جلسه امروز، متحدان خواستار خویشتنداری و کاهش تنش شدند»، صراحتا گفت: «یک درگیری جدید مورد علاقه هیچ کسی نیست. بنابراین ایران باید از دست زدن به خشونت و تحریک بیشتر خودداری کند.»

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که ایالات متحده آمریکا در این نشست «جزئیات حمله پهپادی روز ۱۳‌ام دی ماه را که موجب کشته شدن قاسم سلیمانی شد، در اختیار اعضای ناتو گذاشته است.

استولتنبرگ با اشاره به اینکه سال‌هاست که متحدان ناتو از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی می‌‌کنند، گفت: «ما روی این مسئله توافق داریم که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

دبیر کل ناتو هم‌چنین گفت که «ما نگران آزمایش‌های موشکی ایران هستیم و در محکوم کردن حمایت ایران از گروه‌های مختلف تروریستی متفق‌القول هستیم».

دیروز جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام کرد که «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می‌گذارد اما همچنان همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ادامه خواهد داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات ایرانی در عین‌حال اعلام کردند که «در صورت رفع تحریم‌‍‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام آماده بازگشت به تعهدهای برجامی خود هستند».

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به تصمیم اخیر ایران در کاهش تعهدات برجامی خود در توییتی نوشت: «ایران هرگز سلاح اتمی نخواهد داشت.»

کلین کانوی، مشاور کاخ سفید، هم گفت که «رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنان مطمئن است که می‌تواند درباره توافق اتمی با ایران مذاکره کند».

در واکنش به تصمیم ایران اتحادیه اروپا اعلام کرده که «وزیران خارجه کشورهای عضو قرار است روز جمعه، ۲۰ دی، نشستی اضطراری در رابطه با پایان دادن ایران به تعهدات عملیاتی خود در برجام برگزار کنند».

در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به تصمیم جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد « تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود خطر گسترش سلاح‌های هسته ای را در پی ندارد».

بنا به نوشته بیانیه وزارت خارجه روسیه «روسیه کاملاً به توافق هسته ای ایران برنامه جامع اقدام مشترک متعهد است».

وزارت خارجه روسیه با تاکید بر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کشور های امضاکننده برجام خواسته است آن را حفظ کنند.