شرایط سخت مردم در مناطق سیل‌زده گیلان: سیل در آستارا دست‌کم به ۴ هزار خانه خسارت وارد کرد

علاوه بر شهر آستارا و ۱۸ روستای آن، بخش‌هایی از تالش، شفت، فومن، صومعه‌سرا، رودسر، و رشت نیز دچار سیل و ‏آب‌گرفتگی شدند

رسانه‌های محلی در گیلان گزارش دادند که مردم آسیب دیده از سیل در آستارا با کمبود آب آشامیدنی، نان، و غذای گرم مواجه شده‌اند-Irib

ستاد مدیریت بحران استان گیلان اعلام کرد که در اثر وقوع سیل دست‌کم چهار هزار خانه در آستارا به‌کلی غیرقابل سکونت یا دچار آسیب اساسی شده است. هم‌زمان، رسانه‌های محلی در گیلان از « آواره شدن صدها شهروند آستارایی در اثر سیل» گزارش دادند و افزودند که مردم آسیب‌دیده از سیل با کمبود آب آشامیدنی و نان مواجه شده‌اند.

امیر مرادی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران گیلان، روز چهارشنبه ۲۹ شهریور از آسیب دیدن نزدیک به چهار هزار خانه در سیل آستارا خبر داد و گفت که پاک‌سازی تعدادی از خانه‌های آسیب‌دیده در اثر ورود سیلاب در حال انجام است.

این مقام استانداری گیلان خسارت وارد شده به خانه‌ها و بخش کشاورزی و تجاری آستارا را گسترده خواند و افزود که در حال حاضر ۱۶ تیم ارزیاب در حال برآورد میزان خسارت سیل در آستارا هستند.

به گفته مقام‌های استان گیلان، سیل به‌ویژه صدها خانه را در شش منطقه شهر آستارا دچار آسیب جدی کرد. به‌ویژه در محدوده «خیابان‌های کشاورز، شالیزار، حافظ، خلیل‌آباد، رستمیان و عباس‌آباد» آستارا، خسارت بسیار گسترده است.

در این مناطق، سیلاب به داخل خانه‌ها و مغازه‌ها و محوطه کسب‌وکار مردم  وارد شده و سبب شده است بسیاری از خانه‌ها غیرقابل سکونت شوند. همچنین، لوازم خانگی مردم در این مناطق نیز کاملا زیر آب رفته و غیرقابل‌ استفاده شده است.

به گفته مقام‌های استان گیلان، سیلاب همچنین به ۱۸ روستای شهرستان آستارا و مناطقی از شهر تالش نیز آسیب زده است. «بسیاری از خانه‌ها در چهار روستای کانرود، سیبلی، خلیل‌سرا، و خسروآباد شهرستان آستارا» دچار خسارت جدی شده‌اند و «وسایل برقی و لوازم خانگی در این‌ خانه‌ها نیز تخریب و غیرقابل» استفاده شده است.

به گفته محمد دادرس، مدیرکل هواشناسی گیلان، در جریان بارش شدید منجر به سیل در آستارا، ۲۷۱ میلی‌متر بارندگی ثبت شد. همچنین، در همین دوره چهل و هشت ساعته، پس از آستارا نیز منطقه امامزاده اسحاق در شفت با ۱۴۵ میلی‌متر، بندر انزلی با ۱۳۵ میلی‌متر، رضوان‌شهر با ۹۰ میلی‌متر، و تالش با ۸۳ میلی‌متر بیشترین بارش‌‌ها را در گیلان داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام امیر مرادی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران گیلان، سیل آستارا دست‌کم ۲۰ مصدوم داشته است که ۱۳ نفر سرپایی درمان و هفت نفر هم در مراکز درمانی بستری شده‌اند.

مرادی مدعی شد که به‌دلیل اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع و هماهنگی‌های ایجادشده، سیل آستارا تلفات جانی نداشته است و مردم و مسافران در ساعت‌های وقوع سیل در حاشیه رودخانه‌ها اتراق نکرده بودند.

در همین حال، سایت گیل‌ خبر گزارش داد که سیل سبب «آواره شدن صدها شهروند آستارایی شده است» و مردم این شهر و همچنین برخی مناطق سیل‌زده دیگر در غرب گیلان اکنون با مسدود بودن راه‌ها، تخریب پل‌ها، و قطع آب و برق و همچنین کمبود آب آشامیدنی و نان و غذای گرم مواجه‌اند.

این سایت افزود که با وجود هشدار هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران و احتمال وقوع سیل، «نه‌تنها باز هم شاهد غافلگیری مدیران و مسئولان شهرستانی و استانی بودیم، بلکه کمبود امکانات و عدم رسیدگی و نوسازی زیرساخت‌ها در سال‌های اخیر سبب شد تا بارش باران به یک بحران جدی بدل شود.»

سایت گیل‌ خبر ضمن تاکید بر اینکه «همچنان شهروندان سیل‌زده آستارایی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند»، افزود: «به‌دلیل از کار افتادن تصفیه‌خانه آستارا در اثر سیل، آب بیش از نیمی از شهر آستارا قطع شده است و توزیع آب معدنی و آشامیدنی با کندی مواجه است.»

این سایت تاکید کرد که «کمبود نان و تامین غذای گرم مشکل دیگری است که شهروندان سیل‌زده» در آستارا و دیگر مناطق گیلان با آن مواجه‌اند.

در این گزارش تاکید شده است که با وجود «وعده اتصال و پایداری شبکه برق در سراسر شهرستان آستارا»، شهروندان همچنان از قطعی برق در برخی نقاط این شهر خبر می‌دهند.

علاوه بر آستارا، مناطق چوبر و لاسک شهر شفت، بخش‌هایی از شهرهای فومن، صومعه‌سرا، تالش، رودسر، و همچنین شهر رشت، مرکز استان گیلان، نیز در اثر سیل دچار آب‌رفتی شده است. در نتیجه سیل، به منازل و محصولات کشاورزی این منطقه خسارت‌های سنگینی وارد شده و زیرساخت‌ها آسیب دیده است.

غلامعلی نیک‌فهم، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان، ضمن اعلام اینکه پل سیبلی در منطقه لوندویل آستارا کاملا ویران شده و امکان بازسازی آن نیست، گفت که هزینه ساخت پل جدید در این منطقه دست‌کم ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

هم‌زمان با خسارت‌های گسترده سیل در آستارا، محمدرضا سلامی، سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست این شهرستان، اعلام کرد که «برخورد با تخریب‌کنندگان رودخانه و سواحل» در دستور کار قرار گرفته است و ۲۰ نفر به‌دلیل «برداشت غیرمجاز شن و ماسه» و به اتهام «تخریب محیط‌زیست» بازداشت و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.