آیا ترکیه رویای پیوستن به اتحادیه اروپا را فراموش می‌کند؟ ‏

اروپا از دولت ترکیه خواسته است راهی ‌جز پیوستن به اتحادیه اروپا برای همکاری پیدا ‏کند‏

تنش‌های میان ترکیه و اتحادیه اروپا تشدید شده است-Photo by Ed JONES / AFP

سخنان اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، علاوه بر اینکه تنش‌ میان ترکیه و اتحادیه اروپا را تشدید کرد، این احتمال را نیز به وجود آورد که گویا آن کشور دیگر برای پیوستن به اتحادیه اروپا تمایل چندانی ندارد یا دست‌کم این‌طور نشان می‌دهد. اردوغان در یکی از تازه‌ترین سخنرانی‌هایش گفت که ترکیه همیشه خودکفا بوده است و هرگز به کمک یا حمایت اتحادیه اروپا نیاز ندارد.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین گفت که از هر تصمیمی که اتحادیه اروپا بگیرد استقبال می‌کند. او به انتظار طولانی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا نیز انتقاد کرد و افزود که آن‌ها ۵۰ سال است ترکیه را در دروازه‌های اروپا نگه‌ داشته‌اند.

سخنان اردوغان در واقع واکنشی به تصمیم اخیر پارلمان اروپا بود که به‌موجب آن، به ترکیه و اتحادیه اروپا توصیه شد که برای گسترش همکاری راهی جز پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بیابند. در این گزارش آمده است که در حال حاضر امکان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا وجود ندارد، مگر اینکه آن کشور مسیرش را تغییر دهد.

در این قطعنامه همچنین درباره برخی مسائل مانند نحوه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، مسائل حقوق بشری، آزادی مطبوعات، حق برگزاری تجمع‌ها، و روابط خارجی با روسیه انتقادهای تندی علیه آنکارا مطرح شده است.

پارلمان اروپا در عین حال از ترکیه خواست از پیوستن سوئد به ناتو حمایت کند، زیرا فرایند پیوستن آن کشور به ناتو نمی‌تواند با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ارتباط داشته باشد. این گزارش در واقع دست رد اروپا بر سینه اردوغان بود که موضوع پیوستن به اتحادیه اروپا را همواره مطرح کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان روز شنبه گذشته اردوغان، مبنی بر اینکه آنکارا دیگر نیازی به اروپا ندارد، از این حقیقت پرده برمی‌دارد که روند مذاکرات هرچند در گذشته نیز کند بود، اما اکنون عملا متوقف شده است.

اکنون اردوغان اتحادیه اروپا را به قطع رابطه با ترکیه متهم کرده است و می‌گوید کشورش، در صورتی‌ که لازم باشد، می‌تواند راهش را جدا کند. وزارت امور خارجه ترکیه نیز به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا انتقاد کرد و گفت این قطعنامه می‌تواند در روابط دوجانبه اثر بگذارد.

به گزارش الجزیره، تنش‌ بین ترکیه و اتحادیه اروپا در حالی شدت می‌یابد که آن‌ها اتحادیه گمرکی مشترک دارند و ترکیه از سال ۱۹۹۵ برای پیوستن به اتحادیه اروپا درخواست داده‌ است، هرچند مذاکرات الحاق از سال ۲۰۰۵ شروع شد و در اواخر دهه ۲۰۱۰ به بن‌بست رسید.

سینان اولگن، کارشناس ارشد بنیاد کارنگی مستقر در بروکسل، با توجه به گزارش‌های پیشین درباره ترکیه، قطعنامه اخیر پارلمان اروپا را غیرمنتظره ندانست و گفت که در سال‌های اخیر چند کشور اروپایی از جمله اتریش و فرانسه و آلمان از ترکیه خواستند شکل متفاوتی از همکاری با اروپا جز پیوستن به اتحادیه پیدا کند. او در ادامه نیز موضع اخیر اردوغان را زیر سوال برد و گفت اینکه درخواست ترکیه برای الحاق اکنون رسما به پایان برسد واقع‌بینانه نیست.

منصور آکگون، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه فرهنگ استانبول، نیز بر این نظر است که پایان مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به نفع هیچ‌یک از دو طرف نیست. او گفت ترکیه و اتحادیه اروپا باید راهی برای مشارکت و همکاری در مسیر پیش رو بیابند. به نظر این استاد دانشگاه، این راه باید منافع اقتصادی و امنیتی دو طرف را تامین و ترکیه را به سمت دموکراتیک شدن و احترام به حقوق بشر ترغیب کند.