عربستان سعودی مذاکرات صلح با حوثی‌های یمن را مثبت ارزیابی کرد

حوثی‌ها پس از پنج روز مذاکره با مقام‌های سعودی درباره پایان دادن به درگیری‌های هشت ساله در یمن، ریاض را ترک کردند

شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی، بر تعهد به ترویج گفت‌وگو میان همه طرف‌های درگیر در یمن تاکید کرد‌ــ AFP

وزارت خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه بیستم سپتامبر (۲۹ شهریور) با انتشار بیانیه‌ای، مذاکرات صلح با حوثی‌های یمن را که طی هفته گذشته در ریاض انجام شد، مثبت ارزیابی کرد.

این وزارتخانه درمورد گفت‌و‌گوهای مذاکره‌کنندگان حوثی با سعودی‌ها در ریاض اعلام کرد که عربستان سعودی از نتایج مثبت این دیدار برای دستیابی به نقشه راه حمایت از روند صلح در یمن استقبال می‌کند.

به گزارش رویترز، حوثی‌ها پس از پنج روز مذاکره با مقام‌های سعودی درباره پایان دادن به درگیری‌های هشت ساله در یمن، روز سه‌شنبه ریاض را ترک کردند. پس از پایان این مذاکرات، شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی، اعلام کرد که ریاض بر تعهد به ترویج گفت‌وگو میان همه طرف‌های درگیر در یمن تاکید دارد.

شاهزاده  خالد بن سلمان با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «با هیئت صنعا که برای تکمیل تلاش‌ها در راستای حمایت از روند صلح در یمن به ریاض سفر کرده بودند، ملاقات کردم. من در این دیدارها، بر حمایت عربستان سعودی از یمن و همچنین تعهد به ترویج گفت‌وگو میان همه طرف‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی جامع تحت نظارت سازمان ملل تاکید کردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز محمد عبدالسلام، رئیس هیئت حوثی‌ها، با حضور در ریاض ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات صلح به پیشرفت محسوس در پرونده‌های بشردوستانه، نظامی و سیاسی ختم شود تا ثبات به یمن و کشورهای همسایه بازگردد.

به گفته برخی تحلیلگران، مذاکرات حوثی‌های یمن با مقام‌های سعودی می‌تواند راه را برای پایان دادن به درگیری‌های هشت ساله در یمن هموار ‌کند و به سازمان ملل اجازه دهد روند صلح سیاسی گسترده‌تری را از سر بگیرد.

دو منبع آگاه درباره این مذاکرات گفتند که در مورد اصلی‌ترین نقاط مورداختلاف از جمله زمان خروج نیروهای خارجی از یمن پیشرفت‌هایی حاصل شده است. آن‌ها همچنین افزودند که طرف‌ها پس از این رایزنی‌ها به‌زودی برای گفت‌وگوهای بیشتر ملاقات خواهند کرد.

نمایندگان حوثی‌ها هفته گذشته به دعوت عربستان سعودی برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به ریاض سفر کردند. گفت‌وگوهای صلح با حوثی‌های یمن بر بازگشایی کامل بندرهای تحت کنترل حوثی‌ها و فرودگاه صنعا، پرداخت دستمزد به کارمندان بخش‌های عمومی، بازسازی مناطق آسیب‌دیده و تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از یمن متمرکز است.

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۵ علیه ائتلاف نظامی یمن به رهبری عربستان سعودی می‌جنگند؛ این درگیری‌های طولانی‌مدت به کشته شدن صدها هزار نفر منجر شده و ۸۰ درصد از جمعیت یمن را به کمک‌های بشردوستانه نیازمند کرده است.

آتش‌بس میان گروه‌های درگیر جنگ در سال ۲۰۲۲ با میانجی‌گری سازمان ملل حاصل و دو بار نیز تمدید شد تا اینکه حوثی‌ها از تمدید آن برای بار سوم خودداری کردند. با این حال، اکنون درگیری‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته‌اند و حملات برون‌مرزی به عربستان سعودی هم ماه‌ها است که متوقف شده است.

پروازهای یمن به عربستان سعودی برای انتقال زائران حج و همچنین مبادله زندانیان در اوایل سال ۲۰۲۳ به‌عنوان تحولات مثبت تلقی شدند.

هم‌زمان با دور تازه مذاکرات در ریاض، دولت یمن از تلاش‌های عربستان سعودی، عمان، سازمان ملل و اقدام‌های بین‌المللی با هدف سوق دادن شبه‌نظامیان حوثی به سمت صلح استقبال کرد. کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که اقدام عربستان سعودی در دعوت از جنگجویان حوثی برای گفت‌وگوهای صلح به منظور پایان دادن به سال‌ها جنگ در یمن، قابل‌تقدیر است.

بیشتر از جهان