آمریکا از عربستان سعودی بابت دعوت از حوثی‌ها برای مذاکرات صلح یمن تمجید کرد

نمایندگان حوثی‌ها این هفته به دعوت عربستان سعودی برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به ریاض سفر کردند

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اقدام ریاض برای دعوت از حوثی‌ها در مذاکرات صلح یمن را گامی مهم خواند ـ Canva

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن، از رهبری عربستان سعودی برای ابتکار مذاکرات صلح یمن با حضور حوثی‌ها تمجید کرد.

به گزارش العربیه، کاخ سفید روز جمعه پانزدهم سپتامبر (۲۴ شهریور) با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که اقدام عربستان سعودی در دعوت از جنگجویان حوثی به ریاض برای گفت‌وگوهای صلح به منظور پایان دادن به سال‌ها جنگ در یمن قابل قدردانی است.

در بیانیه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، آمده است: «ما از رهبری عربستان سعودی به خاطر این ابتکار تمجید می‌کنیم و از عمان نیز به خاطر نقش مهمی که در این زمینه داشته تشکر می‌کنیم. ایالات متحده مفتخر است که از این تلاش‌های صلح در هماهنگی با طرف‌های یمنی و سازمان ملل، حمایت دیپلماتیک می‌کند.»

سالیوان در ادامه، از همه طرف‌های درگیر در این جنگ خواست که بر مزایای آتش‌بس تاکید کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اقدام ریاض برای دعوت از حوثی‌ها در مذاکرات صلح یمن را گامی مهم خواند. در این بیانیه تاکید شده است: «در هجدمین ماه آرامش پس از آغاز آتش‌بس دوم آوریل ۲۰۲۲ قرار داریم. برای عربستان سعودی و همه طرف‌های دخیل در این ملاقات مهم موفقیت آرزو می‌کنیم.»

نمایندگان حوثی‌ها در چارچوب تلاش‌های انجام‌شده برای پایان دادن به جنگ و دستیابی به صلح در یمن پس از حدود ۹ سال جنگ، شامگاه پنجشنبه با همراهی یک هیئت عمانی وارد ریاض شد. سفر نمایندگان حوثی‌ها به عربستان سعودی برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ انجام می‌شود.

یمن، فقیرترین کشور شبه‌جزیره عربستان، از زمان آغاز جنگ بین ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و حوثی‌ها در مارس  ۲۰۱۵ پس از تصرف صنعا، پایتخت یمن از طرف حوثی‌های مورد حمایت ایران، شاهد جنگ و درگیری بوده است.

به گزارش سازمان ملل متحد، صدها هزار نفر در جنگ یمن به‌طور مستقیم و غیرمستقیم کشته شدند. یمن در اثر این جنگ، از یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان رنج می‌برد، به‌ گونه‌ای که در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصد از جمعیت تقریبا ۳۳ میلیون نفری این کشور به کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی نیاز دارند.

آتش‌بس میان گروه‌های درگیر جنگ با میانجیگری سازمان ملل در سال گذشته حاصل شد و دو بار نیز تمدید شد تا اینکه حوثی‌ها از تمدید سوم خودداری کردند. با این حال، اکنون درگیری‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و حمله‌های برون‌مرزی به عربستان سعودی برای ماه‌ها متوقف شده است.

در اوایل سال جاری، پروازهای یمن به عربستان سعودی برای زائران حج و همچنین مبادله زندانیان به‌عنوان تحولات مثبت تلقی شد.

به گزارش الشرق‌الاوسط، محمد عبدالسلام، رئیس هیئت حوثی‌ها، با حضور در ریاض ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح به پیشرفت محسوس در همه پرونده‌های بشردوستانه، نظامی و سیاسی ختم شود تا ثبات به یمن و کشورهای همسایه بازگردد.

او افزود: «سفر به پایتخت عربستان سعودی، در چارچوب مذاکرات قبلی با هیئت سعودی در مسقط و صنعا صورت می‌گیرد.»

عبدالسلام در پاسخ به این سوال که آیا به نتایج این مذاکرات خوشبین است، گفت: «ما همیشه به خیر خوشبینیم و صلح خواسته اساسی و اولین گزینه ما است که روی آن کار می‌کنیم.»

هم‌زمان با این مذاکرات، دولت یمن نیز از تلاش‌های عربستان سعودی، عمان، سازمان ملل و اقدام‌های بین‌المللی با هدف سوق دادن شبه‌نظامیان حوثی به سمت صلح استقبال کرد.

بیشتر از جهان