میزبانی تهران از وزیر دفاع روسیه

هم‌زمان با سفر وزیر دفاع روسیه به تهران، هفت فرد و چهار نهاد مرتبط با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی تحریم شدند

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران-۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳- via REUTERS

هم‌زمان با ادامه جنگ در اوکراین و شروع دور تازه‌ای از درگیری‌ها در قره‌باغ، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ارشد نظامی جمهوری اسلامی عصر روز چهارشنبه وارد تهران شد. این نخستین سفر وزیر دفاع روسیه به تهران، پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رود.

خبرگزاری داخلی مهر روز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۲، به‌نقل از منابع آگاه خود، نوشت سفر وزیر دفاع روسیه به تهران به‌دعوت رسمی محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، انجام می‌شود و این دو مقام ارشد نظامی، شامگاه چهارشنبه در محل ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌‌وگو دارند.

از هنگام تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، روابط سیاسی-نظامی تهران و مسکو گسترش یافته است و آمریکا و کشورهای غربی هم با حساسیت بیشتری به این همکاری‌ها واکنش نشان می‌دهند.

اوکراین، ایالات متحده، کشورهای مختلف اتحادیه اروپا بارها حکومت جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که با تامین پهپادهای نظامی برای ارتش روسیه در جنگ اوکراین دخالت کرده است.

هم‌زمان، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را با هدف مهار برنامه ساخت پهپادهای نظامی حکومت ایران وضع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام روز چهارشنبه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، هفت فرد و چهار نهاد مستقر در ایران، چین، روسیه و ترکیه به‌اتهام کمک و همکاری با برنامه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین حکومت ایران تحریم شدند.

ارتش روسیه متهم است که با پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی، به‌طور مرتب زیرساخت‌‌های شهری و مواضع غیرنظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

مهدی گوگردچیان، مدیر اجرایی کنونی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، و حمیدرضا نوری، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره هسا، از جمله افراد تحریم‌‌شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه عصر چهارشنبه در گزارشی نوشت: «سفر وزیر دفاع روسیه به تهران از این جهت مهم است که در پی سفر چهارروزه وزیر خارجه چین به مسکو و سفر چند‌روزه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به روسیه انجام می‌شود.»

دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیاز دارد که به منظور تداوم جنگ در اوکراین همکاری‌های نظامی خود را با متحدان اندکش از جمله چین، کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران، گسترش دهد.

ماه گذشته هم محمد باقری در مسکو مهمان مقام‌های بلندپایه نظامی روسیه بود.