عملیات نظامی باکو علیه قره‌باغ؛ فرانسه خواستار نشست فوری شورای امنیت شد

اتحادیه اروپا از جمهوری آذربایجان خواست تا عملیات نظامی خود را در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی، متوقف کند

عملیات نظامی جمهوری آذربایجان علیه جدایی‌طلبان ارمنی در قره‌باغ - Marut VANYAN / UGC / AFP

درپی آغاز عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی در روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر)، فرانسه خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد شد و ایالات متحده اعلام کرد که از طریق دیپلماتیک در حال مذاکره با دو طرف است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنها یک روز پس از اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه از تنها جاده ارتباطی به قره‌باغ کوهستانی، صدای انفجارها در قلمرو قره‌باغ شنیده و باکو خواستار عقب‌نشینی نیروهای ارمنی شد.

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به این عملیات، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ بهانه‌ای وجود ندارد که چنین اقدام یکجانبه‌ای را توجیه کند. در این بیانیه آمده است که این عملیات هزاران غیرنظامی را تهدید می‌کند که پیش از این تحت تاثیر یک محاصره غیرقانونی یک ماهه قرار داشتند و این عملیات در تضاد با تلاش‌های جامعه‌ بین‌المللی برای دستیابی به یک راه‌حل از طریق مذاکره است.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد ایالات متحده گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در حال گفت‌وگو در مورد این بحران با همه طرف‌ها از جمله مقام‌های ترکیه، متحد نزدیک جمهوری آذربایجان، است.

این مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته است که دوشنبه با باز شدن مسیر کمک‌ها به قره‌باغ، شاهد خبرهای خوبی بودیم، اما این حمله یکباره بسیار خطرناک است.

همچنین بر اساس آخرین خبرها، نیکول پاشینیان عصر روز سه‌شنبه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، تماس تلفنی برقرار کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این گفت‌وگوها شرایط قره‌باغ پس از حمله‌های جمهوری آذربایجان مورد بحث قرار گرفت.

اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه از جمهوری آذربایجان خواست تا عملیات نظامی خود را در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی، متوقف کند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تشدید تنش نظامی را محکوم کرد و گفت که این تشدید تنش نظامی نباید به‌عنوان بهانه‌ای برای اجبار جمعیت محلی برای ترک منطقه مورد استفاده قرار گیرد. بورل تاکید کرد که خشونت‌ها باید متوقف شود تا محیط مساعدی برای مذاکرات صلح و عادی‌سازی فراهم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه اعلام کرد که پس از آغاز عملیات «ضدتروریستی» در منطقه قره‌باغ، مسیرهای بشردوستانه برای غیرنظامیان قره‌باغ گشوده است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز سه‌شنبه پس از آغاز عملیات نظامی رقیب تاریخی‌اش در منطقه قره‌باغ، خواستار دخالت روسیه و سازمان ملل متحد شد. پاشینیان مدعی شد که جمهوری آذربایجان «عملیات زمینی با هدف پاکسازی قومی ارامنه قره‌باغ» را آغاز کرده است.

پاشینیان که کشورش در یک ائتلاف نظامی به رهبری مسکو مشارکت دارد، در اظهارات تلویزیونی گفت که اول از همه روسیه باید اقدام‌هایی انجام دهد و همچنین ما انتظار داریم که شورای امنیت سازمان ملل نیز دست به اقدام بزند.

کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد که از تشدید تنش‌ها در منطقه قره‌باغ پس از آغاز عملیات «ضدتروریستی» در منطقه ارمنی‌نشین، نگران است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت که نکته اصلی این است که ایروان و باکو را متقاعد کنیم پای میز مذاکره بیایند.

سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز با انتشار توییتی عملیات نظامی جمهوری آذربایجان علیه قره‌باغ را «حمله وقیحانه به قره‌باغ» نامید و نوشت که این حمله «نیت بدخواهانه علی‌اف برای نابودی جمعیت ارمنی آنجا را یک بار دیگر ثابت می‌کند.»
منندز همچنین نوشت که «آمریکا و جامعه بین‌المللی باید وارد عمل شوند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان عملیان نظامی باکو در منطقه قره‌باغ، تاکنون دو غیرنظامی کشته و ۲۳ غیرنظامی مجروح شده‌اند.

مواضع جمهوری آذربایجان و جدایی‌طلبان قره‌باغ

جدایی‌طلبان قره‌باغ عصر روز سه‌شنبه خواستار آتش‌بس و مذاکره با جمهوری آذربایجان شدند. این در حالی است که باکو مدعی شده است که از ساکنان ارمنی قره‌باغ محافظت خواهد کرد و خواستار عقب‌نشینی نیروهای جدایی‌طلب و خلع سلاح آن‌ها شد.

حکم حاجی‌اف، مشاور سیاست‌ خارجی ریاست‌جمهوری آذربایجان، در رسانه‌های اجتماعی خواستار «انحلال و خلع سلاح» نیروهای ارمنی شد و گفت که حقوق و امنیت غیرنظامیان «ارمنی‌تبار» در منطقه «قره‌باغ آذربایجان» بر اساس قانون اساسی و تعهدات بین‌المللی آذربایجان تامین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باکو روز سه‌شنبه و همزمان با  آغاز عملیات نظامی علیه قره‌باغ، دسترسی به رسانه «تیک‌تاک» را مسدود کرد.

تجمع معترضان در ایروان و انتقاد پاشینیان از درخواست‌ها برای «کودتا»

روز سه‌شنبه و در پی عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ، معترضان ارمنی در مقابل ادارات دولتی در ایروان، پایتخت ارمنستان، تجمع کردند. اپوزیسیون ارمنستان، پاشینیان را به ضعف در قره‌باغ متهم می‌کند.

پاشینیان با انتقال از درخواست‌ها برای «کودتا» در ارمنستان، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که ما نباید به برخی افراد و نیروها اجازه دهیم به دولت ارمنستان ضربه بزنند. او گفت که در حال حاضر، فراخوان‌هایی برای انجام کودتا در ارمنستان مطرح شده است.

احزاب اپوزیسیون، پاشینیان را به دادن امتیازات بیش از حد در مورد قره‌باغ متهم می‌کنند. پاشینیان پس از رهبری یک انقلاب صلح‌آمیز در ارمنستان در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید.

بیشتر از جهان