چهار قدرت غربی، جمهوری اسلامی را به صدور قطعنامه دیگری تهدید کردند

اعضای شورای حکام در وین در بیانیه‌ای از ایران خواستند تا درباره تمامی موضوعات باقی‌مانده در برنامه هسته‌ای شفاف‌سازی کند

نشست اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین- AFP

ایالات متحده آمریکا و سه متحد اروپایی یک روز پس از نشست شورای حکام، جمهوری اسلامی را با قطعنامه دیگری تهدید کردند.

این کشورها خواستار آن شدند که تهران درمورد موضوعاتی مانند آثار اورانیوم یافت‌شده در دو سایت ورامین و تورقوزآباد شفاف‌سازی کند. سایت‌هایی که به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران فعالیتشان را اعلام نکرده است.

به گزارش رویترز، هشدار ایالات متحده، آلمان، بریتانیا و فرانسه، روز پنجشنبه ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور)، پس از پایان نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بدون تعیین بازه زمانی مشخصی صادر شد.

بن‌بست غرب با ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، ممکن است مذاکرات محرمانه بین تهران و واشینگتن را تحت تاثیر قرار دهد. مذاکراتی که آمریکا صریحا درباره آن اظهارنظر نکرده است، اما به گفته منابع آگاه، همچنان ادامه دارد.

قطعنامه‌ پیشین شورای حکام در نوامبر گذشته، از جمهوری اسلامی می‌خواهد که فورا با تحقیقات آژانس در مورد وجود ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده همکاری کند.

قدرت‌های غربی اخیرا جمهوری اسلامی را به‌دلیل «سنگ‌اندازی» در فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و موضوعات دیگری مانند نصب مجدد دوربین‌های نظارتی که سال گذشته برچیده شد و غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد، نزدیک به درجه تسلیحاتی، محکوم کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان دیپلمات‌ها می‌گویند که ایالات متحده مذاکرات محرمانه‌ای با ایران با هدف کم کردن از تنش‌ها داشته است. آنچه به گمان برخی تحلیل‌گران، احتمالا موجب به حاشیه رفتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد شد.

چهار قدرت غربی در بیانیه‌ای هشدار داده‌اند چنانچه ایران اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک چهارم مارس را به‌طور کامل اجرا نکند، شورای حکام باید در حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامات بیشتری را برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در این زمینه انجام دهد. از جمله اقدامات مورد نظر آن‌ها صدور قطعنامه دیگری علیه جمهوری اسلامی است.

در مقابل، جمهوری اسلامی که از این قطعنامه‌ها به تنگ آمده، همواره بر مصارف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش تاکید داشته است. از همین‌رو، تهران اگرچه بر اساس برخی گزارش‌ها، اندکی از سرعت غنی‌سازی اورانیوم کاسته است، اما به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. با این‌حال، قدرت‌های غربی می‌گویند فعالیت هسته‌ای ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه، در وین با صدور بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواستند تا درباره تمامی موضوعات پادمانی باقی‌مانده در برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند.

بیانیه شورای حکام همچنین با اشاره به گزارش اخیر آژانس، از تهران خواسته است تا با صدور روادید برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با این نهاد بین‌المللی همکاری بیشتری داشته باشد.

در گزارش اخیر آژانس آمده است اگرچه ایران در چند ماه منتهی به ژوئن، همکاری‌هایی با این نهاد بین‌المللی داشته، اما از آن زمان به این‌سو، این همکاری‌ها معوق مانده است.

در مجموع، ۲۲ کشور از ۳۵ کشور عضو شورای حکام حمایت خود را از این بیانیه اعلام کرده‌اند. این رقم کمتر از ۲۶ کشوری است که ماه نوامبر از قطعنامه شورای حکام حمایت کرده بودند.