افزایش موارد ابتلا به کرونا در ایران پس از بازگشت مسافران اربعین

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: نسبت آزمایش‌های مثبت روزانه کرونا در مقایسه با ماه قبل افزایش یافته است

وزارت بهداشت وعده داده بود هنگام بازگشت زائران در مبادی ورودی از آن‌ها آزمایش کرونا گرفته می‌شودــ همشهری

کمتر از یک هفته پس از بازگشت مسافران اربعین، آمار ابتلا به ویروس کرونا و موارد بستری ناشی از آن در نقاط مختلف ایران افزایش یافت. این در حالی‌ است که وزارت بهداشت وعده داده بود هنگام بازگشت زائران در مبادی ورودی از آن‌ها آزمایش کرونا گرفته می‌شود.

بابک عشرتی، معاون وزیر بهداشت، روز ۱۴ شهریور به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که تیم‌های بهداشتی تردد مسافران را در مرزها به‌طور دائم رصد می‌کنند و هیچ موردی از ابتلا به زیرسویه جدید کرونا به نام پیرولا تاکنون در ایران گزارش نشده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، هم روز ۱۸ شهریور ادعا کرد که همه‌گیری کرونا اکنون به یک بیماری بومی تبدیل شده و شبیه آنفلوانزای فصلی است. او به موارد جدید ابتلا در ایران اشاره‌ای نکرد اما آمارها از افزایش تعداد بیماران طی هفته‌های اخیر خبر می‌دهد.

بر مبنای آخرین آمار وزارت بهداشت، در بازه زمانی یازدهم تا هجدهم شهریور، ۷۸۲ مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده است. این آمار تنها بیمارانی را شامل می‌شود که آزمایش داده‌اند؛ در حالی‌ که بسیاری از بیماران یا به پزشک مراجعه نکرده‌اند یا آزمایش نداده‌اند.

بنا بر آمار وزارت بهداشت، در هشت روز منتهی به ۱۸ شهریور، ۲۱ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. طی این مدت، دست‌کم ۲۱۰ نفر در بیمارستان بستری شدند و ۳۶ نفر هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها در حال درمان‌اند.

گزارش‌های وزارت بهداشت حاکی از آن است که تاکنون کمی بیشتر از ۶۵ میلیون نفر در ایران دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، حدود ۵۹ میلیون نفر دوز دوم و نزدیک به ۳۲ میلیون نفر هم دوز سوم واکسن را زده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم اینکه متخصصان در سراسر جهان تاکید کرده‌اند برای در امان ماندن از سویه‌های جدید کرونا تزریق واکسن یادآور الزامی است، شهروندان ایرانی به دلیل در دسترس نبودن واکسن‌های معتبر به تزریق دوز جدید واکسن تمایلی نشان نمی‌دهند.

در این میان، برگزاری تجمع‌هایی مانند مراسم اربعین در شرایطی که زیرسویه‌های جدید کرونا به‌سرعت در حال انتشار است، موارد ابتلا و بستری کرونا در ایران را افزایش داده است.

برای درک بهتر این موضوع کافی است آمار موارد ابتلا و بستری را در یک بازه زمانی مشابه در مرداد و شهریور مقایسه کنیم. طبق آمار وزارت بهداشت، در فاصله یازدهم تا هجدهم مرداد، حدود ۱۷۰ مورد ابتلای جدید شناسایی شد و طی این مدت دو نفر هم جان باختند. حال‌ آنکه شمار مبتلایان قطعی در بازه زمانی مشابه در شهریور به ۸۰۰ نفر نزدیک شد.

وزارت بهداشت روز سوم مرداد پایان استفاده همگانی از ماسک را اعلام کرد. بسیاری از کشورهای دنیا نیز پیش‌تر این اقدام را انجام داده بودند با این حال طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، به دلیل انتشار زیرسویه‌های جدید ویروس کرونا و سرعت انتقال آن‌ها مراقبت‌های بهداشتی برای مهار این بیماری همچنان الزامی است.

در ایران این‌گونه مراقبت‌های بهداشتی که مستقیما با جان و سلامتی مردم ارتباط دارند، قربانی منافع حاکمیت در برگزاری مراسم‌ مذهبی و سیاسی می‌شود. از زمان آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون چندین موج جدید ابتلا به این بیماری پس از مراسم‌هایی مانند راهپیمایی‌های حکومتی و اربعین شکل گرفته است.

مقام‌های وزارت بهداشت نیز همسو با سیاست‌های حاکمیتی ادعا می‌کنند  برای حضور شهروندان در این مراسم نگرانی خاصی وجود ندارد؛ در حالی‌ که پس از این مراسم، موارد ابتلا به‌طور معناداری افزایش پیدا می‌کند.

پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور، از افزایش شمار بیماران سرپایی کرونا در یک هفته اخیر خبر داد و گفت که نسبت آزمایش‌های مثبت روزانه کرونا در اصفهان در مقایسه با یک ماه گذشته افزایش یافته است. او در عین حال این را هم افزود که تعداد موارد بستری در این بازه زمانی نسبت به ماه قبل از آن تفاوت نکرده است.