اخطار رئیس سابق سی‌آی‌ای به ترامپ

مایکل مورل گفت که کشتن قاسم سلیمانی، منجر به «انتقامی سخت» از جانب ایران خواهد شد

معترضین به کشته شدن قاسم سلیمانی پرچم آمریکا و اسرائیل را آتش زدند-ATTA KENARE / AFP

یکی از مقامات ارشد سابق سی‌آی‌ای اخطار داد که در نتیجه حمله هوایی‌ای که منجر به قتل سرلشکر ایرانی شد، «شهروندان آمریکایی کشته خواهند شد.»

مایکل مورل، رئیس موقت و قائم مقام سابق سی‌آی‌ای، گفت که کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، منجر به «انتقامی سخت» از جانب دولت ایران خواهد شد و شهروندان ایالات متحده هدف قرار خواهند گرفت.

آقای مورل که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما خدمت کرده است، به سی‌بی‌اس گفت: «سلیمانی یک نابغه شرور بود، دستان او به خون امریکاییان زیادی آغشته بود. جهان بدون او جای بهتری است، ولی مشکل اینجاست که کشتن وی هزینه گزافی دارد. مهمتر از همه، این که امریکاییان کشته خواهند شد، شهروندان امریکایی به خاطر این حمله کشته خواهند شد. احتمالا طی روزهای آینده و هر جایی که ایران نفوذ دارد، عراق از همه جا محتمل‌تر، ولی سایر کشورهای خاورمیانه نظیر لبنان و بحرین هم می‌تواند هدف گرفته شود.»

پس از ترور سلیمانی در فرودگاه بغداد، مقامات امریکایی ادعا کرده‌اند که امنیت شهروندان ایالات متحده اکنون بیش از پیش تامین است.

ولی این اظهارات که ظاهرا برای تسلی خاطر مردم گفته می‌شود، مستقیما با اخطار امنیتی وزارت امور خارجه در تعارض است که از شهروندان خود در عراق خواسته است تا هر چه زودتر آن کشور را ترک کنند.

دونالد ترامپ نیز به خاطر انتشار پاسخی از جانب ایران، دستور اعزام هزاران سرباز امریکایی به خاورمیانه را صادر کرده است. کارگران امریکایی مشغول در صنعت استخراج نفت (در عراق) نیز ظاهرا به خاطر ترس از انتقام‌جویی ایران، شروع به ترک آن کشور کرده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه گفت: «امروز جهان به جای امن‌تری تبدیل شده است و می‌توانم با اطمینان خاطر بگویم که در پرتو مرگ سلیمانی، امروز تمام امریکاییان حاضر در منطقه، امن‌تر خواهند بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران بعد از مرگ سلیمانی عهد کرده است که انتقام خون او را بگیرد و عزاداری‌های گسترده‌ای در کشور، در سوگ این فرمانده دیده می‌شود.

در روز یکشنبه، در شهر اهواز که چند ماه پیش شاهد حضور تظاهرات کنندگان برای اعتراض علیه دولت بود، ده‌ها هزار نفر از عزاداران گرد هم آمدند تا از تابوت سلیمانی و ۵ مامور دیگر سپاه پاسداران که در آن حمله هوایی کشته شدند، استقبال کنند.

صدای جماعت شنیده می‌شد که یک‌صدا فریاد می‌زد: «مرگ بر امریکا»

علی خامنه‌ای، ولی فقیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه دیشب آلودند.»

ایالات متحده ادعا کرده است که آن حمله به خاطر جلوگیری از تهدیدی «قریب الوقوع» علیه جان امریکاییان انجام گرفته است، ولی مدارک یا اطلاعات خاصی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است.

اگرچه حتی مقامات کشورهای بریتانیا و آلمان نیز اذعان داشته‌اند که سلیمانی خطری برای منطقه بوده است، اما کشته شدن آن فرمانده سپاه قدس، باعث نگرانی متحدان امریکا در دنیا نیز شده است که می‌گویند، (آن واقعه) ممکن است منجر به تشدید تنش‌ها شود .

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت که آن کشور از «تهدید جدی و خطرناک سلیمانی آگاه است»، اما افزود، «هرگونه درگیری بیشتر، در راستای منافع هیچ‌کس نیست.»

در فرانسه، سخنگوی دولت گفت که آن حمله بروز درگیری را محتمل‌تر کرده است و جهان اکنون کمتر امن است.

آملی دمانتچالین، قائم مقام وزارت امور خارجه فرانسه، به رادیو آرتی‌ال (RTL) گفت: «امروز ما چشمان خود را به جهان خطرناک‌تری گشودیم. افزایش تنش‌های نظامی همیشه خطرناک است. وقتی چنین اقدامات و عملیات‌هایی انجام گیرد، تنش‌های نظامی تشدید می‌یابد.»

روسیه و چین نیز همچنین اظهار نگرانی کرده‌اند که کشتن سلیمانی، جهان را به جای خطرناک‌تری تبدیل کرده است.

© The Independent