کنعانی: آذربایجان به ما گفت قصد حمله به ارمنستان را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه از امضای سند جامع همکاری بین تهران و مسکو خبر داد

ناصر کنعانی از مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا در آینده نزدیک خبر دادــ ایرنا

در حالی‌ که تنش‌ها بین ارمنستان و جمهوری جمهوری آذربایجان افزایش یافته است و گمانه‌زنی‌ها از احتمال ورود جمهوری اسلامی به این درگیری‌ها خبر می‌دهد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، می‌گوید باکو قصد حمله نظامی به ارمنستان را ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه ۲۰ شهریور گفت: «ما با مقام‌های هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تماس‌ایم. مقام‌های ارمنستان درباره احتمال درگیری نظامی جدید ابراز نگرانی کرده‌اند اما مقام‌های باکو به ما پیام دادند که هیچ قصدی برای حمله نظامی ندارند.»

کنعانی در ادامه افزود که نقل‌وانتقالات اخیر جمهوری آذربایجان «یک اقدام متعارف نظامی» در آستانه فصل زمستان است؛ زیرا تردد در مناطق کوهستانی سخت و دشوار می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در واکنش به‌ احتمال ورود ایران به درگیری‌های میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ادعای تامین امنیت مرزها را مطرح کرد ولی در عین‌ حال گفت که تهران تحولات قفقاز را «با حساسیت و جدیت» دنبال می‌کند.

او در ادامه افزود که جمهوری اسلامی مالکیت جمهوری آذربایجان بر منطقه کوهستانی قره‌باغ را به رسمیت می‌شناسد و با هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی مشخص مخالف است.

مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا به‌زودی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در نشست خبری روز دوشنبه، گزارش خبرگزاری رویترز را که از مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا در آینده نزدیک خبر داده بود، تلویحا تایید کرد و گفت: «بر اساس تفاهم صورت‌گرفته و روند اقدام‌هایی که تاکنون انجام شده است، امیدواریم انتقال دارایی‌های مسدودی ایران طی روزهای آینده انجام شود.» او اضافه کرد  که خوش‌بین‌ایم مبادله زندانیان هم در آینده نزدیک انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر کنعانی در ادامه، محدودیت‌ها در استفاده از پول‌های آزادشده برای خرید دارو و غذا را رد کرد و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران با دارایی‌هایی که رفع انسداد شده‌اند، می‌تواند تمام کالاهای غیرتحریمی را بخرد.

او در بخش دیگری از سخنانش، حضور ایالات‌ متحده آمریکا در منطقه را «مخل امنیت» دانست و ادعا کرد که «نیروهای آمریکایی هیچ‌گاه به دنبال تامین امنیت نبودند و هرجا هم که تاکنون حضور داشتند، زمینه ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی را ایجاد کردند».

توافق امنیتی جمهوری اسلامی و عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری روز دوشنبه ضمن اشاره به توافق امنیتی تهران و بغداد گفت که «موعد پایانی این توافق یعنی ۲۸ شهریور برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در شمال عراق به‌‎هیچ‌وجه تمدید نمی‌شود و این موضوع به‌طور رسمی به مقام‌های عراق و دولت محلی اقلیم کردستان منتقل شده است».

مقام‌های حکومت ایران احزاب مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان را «تروریست» و «تجزیه‌طلب» می‌نامند و با همین عنوان اتهامی آن‌ها را هدف قرار می‌دهند. پس از حملات سپاه پاسداران به مقر احزاب کرد طی ماه‌های گذشته، عراق در یک توافق‌ امنیتی به جمهوری اسلامی قول انتقال این گروه‌ها را داد. حالا آن‌طور که ناصر کنعانی خبر داده، دولت عراق در اجرای توافق‌نامه اقدام‌هایی انجام داده است و احتمالا تا موعد مشخص به‌طور کامل اجرایی می‌شود.

جلسه شورای حکام و برنامه هسته‌ای ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، در ادامه نشست خبری روز دوشنبه بار دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، را متهم کرد که تحت‌تاثیر «فشارهای سیاسی» قرار می‌گیرد. او گفت که در جلسه روز دوشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دو محور اجرای برجام و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده و مفاد پادمان مطرح می‌شود.

کنعانی با بیان اینکه همکاری جمهوری اسلامی و آژانس ادامه دارد، گفت: «امیدواریم نشست جاری آژانس به‌ صورت کاملا حرفه‌ای برگزار شود و مدیرکل آژانس هم به دور از فشارهای سیاسی به وظایف حرفه‌ای‌اش بپردازد.»

آتش‌سوزی سفارت جمهوری اسلامی در پاریس

ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری دوشنبه، «تعرض» به سفارت جمهوری اسلامی در پاریس را محکوم کرد و گفت: «ما مراتب اعتراضمان را به دولت فرانسه ابلاغ کردیم و این موضوع هم از سوی ایران و هم از سوی فرانسه‌ در حال پیگیری است.»

او درباره سفر نماینده ویژه اتحادیه اروپا در خلیج‌ فارس به ایران گفت: «همواره تاکید کردیم که مایل‌ایم با کشورهای اروپایی همکاری توام با احترام داشته باشیم.» کنعانی در ادامه افزود: «پیگیری نقش اروپا در همدستی با صدام در جنگ ایران و عراق جزو پرونده‌های جاری است و با جدیت در جمهوری اسلامی پیگیری می‌شود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، گفت که جمهوری اسلامی «مخاطرات» ناشی از حضور اسرائیل در منطقه را به عربستان سعودی اعلام کرده است.

او همچنین از توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، هنری، ورزشی و گردشگری با مسکو خبر داد و افزود گفت‌وگوهای دو طرف برای تنظیم یک «سند جامع همکاری» در جریان است و مبتنی بر اراده سیاسی رهبران دو کشور امضا می‌شود.

اتهام به کشورهای خارجی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر اعتراض‌های مردمی در جریان خیزش سراسری را «اغتشاشات» خواند و با طرح این ادعا که «طرف‌های خارجی» در «دامن زدن به بی‌ثباتی» در ایران نقش ایفا کرده‌اند، مدعی شد: «نشست اخیر در لندن تنها گوشه کوچکی از یک ماجرای بزرگ‌تر است که سال گذشته شاهد آن بودیم.»

اشاره کنعانی به دیدار اخیر وزیر امور خارجه اسرائیل با جمعی از فعالان ایرانی در لندن بود که به نظر می‌رسد مقام‌های تهران را خشمگین کرده و از دولت بریتانیا بابت برگزاری این نشست توضیح خواسته است. سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دوشنبه این موضوع را هم تایید کرد و ضمن تکرار ادعاهای جدید وزیر اطلاعات، «کشف ۴۰۰ بمب، جلسات ۵۰ سرویس اطلاعاتی بیگانه و آموزش ۲۰۰ رسانه» را نشانه‌هایی از «طراحی‌های بیگانه برای ایجاد ناامنی» در خاک ایران دانست.