افزایش ارزش سهام شرکت‌های نظامی در آمریکا

کشته شدن قاسم سلیمانی باعث ایجاد نگرانی‌ از شروع جنگ تمام عیار میان ایران با آمریکا شده است

روز جمعه ارزش سهام یکی از شرکت‌های فن‌آوری دفاعی به نام نورتروپ گرامَن، ۵.۴۳ درصد رشد داشت- SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF

در پی اقدام دولت ترامپ به ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نظامی ایران، ارزش سهام شرکت‌های بزرگ نظامی در آمریکا افزایش یافت.

ایران وعده داد که «انتقام سختی» از عاملان قتل سلیمانی خواهد گرفت. آمریکا نیز اعلام کرد که روز جمعه حدود ۳۰۰۰ نیروی نظامی دیگر روانه خاورمیانه خواهد کرد.

وعده ایران مبنی بر تلافی آن اقدام، به معنای حضور نظامی بلندمدت آمریکا در عراق و خاورمیانه است، که از لحاظ مالی به نفع شرکت‌های نظامی آمریکایی است.

روز جمعه ارزش سهام یکی از شرکت‌های فن‌آوری دفاعی به نام نورتروپ گرامَن، ۵.۴۳ درصد رشد داشت. قیمت سهام شرکت‌های لاکهید مارتین و رِی‌تیون نیز به ترتیب ۳.۶ و ۱.۵ درصد افزایش یافت. 

کشته شدن این فرمانده نظامی بانفوذ، باعث ایجاد نگرانی‌ از شروع جنگی تمام عیار میان ایران و آمریکا شده است، که در نهایت سبب افزایش هزینه‌های نظامی خواهد شد.

دونالد ترامپ گفته است که آن حمله هوایی، اقدامی دفاعی بوده است، و مدعی شده است که سلیمانی «نقشه حملات شرورانه‌ای را به دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکایی در سر داشته است.»

آقای ترامپ روز جمعه گفت: «اقدام دیشب ما با هدف جلوگیری از جنگ بود، نه با هدف جنگ‌افروزی.»

اما این ترور، آشکارا تنش در روابط میان ایران و آمریکا و احتمال وقوع درگیری میان دو کشور را افزایش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری تسنیم از قول یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقاب اسلامی ایران، گفته است که این کشور، به تلافی کشتن سلیمانی «به محض آن که دستش برسد، آمریکایی‌ها را تنبیه خواهد کرد.»

روز شنبه هزاران نفر در شهر بغداد عراق در تشییع جنازه این فرمانده ایرانی تظاهرات کردند و شعار «آمریکا شیطان بزرگ» و «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

پس از حمله یکی از گروه‌های «وابسته به ایران» به سفارت آمریکا در بغداد در روز سال نو، وزارت امور خارجه آمریکا از همه شهروندان آمریکایی خواست تا هرچه زودتر عراق را ترک کنند.

روزنامه واشنگتن پست نوشت که تحلیل‌گران بازار بورس، پس از بررسی سهام شرکت‌های نظامی، بر این باورند که افزایش تنش در منطقه ممکن است منجر به افزایش هزینه‌های نظامی شود. 

در پی حمله روز جمعه، قیمت نفت نیز افزایش یافت و در حالی که ارزش سهام وال استریت کاهش چشمگیری داشته است، ارزش نفت خام آمریکا ۳.۱ درصد رشد کرده است.

رومن شوایتزر، کارشناس گروه تحقیقاتی کووِن واشنگتن، گفته است که آن حمله هوایی به معنای «افزایش چشمگیر تنش‌ها» است و درگیری میان دو کشور را به سمت مقابله مستقیم با یکدیگر می‌برد.

آقای شوایتزر در یادداشت تحلیلی خود نوشت: «این اقدام مثل آن است که ایران هم رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده یا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی این کشور را بکشد و سپس مسئولیت آن را به عهده بگیرد.»

در روزنامه پُست آمده است که یکی از تحلیل‌گران بانک سرمایه‌گذاری جفریز، شیلا کاهیا اوغلو، نیز خطاب به سرمایه‌گذاران نوشته است که خطر ایجاد تنش در خاورمیانه «منجر به افزایش چشمگیر تهدیدها، و در نتیجه، بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود.»

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از اقتصاد