تشدید درگیری‌ها در اطراف نیروگاه زاپوریژیا؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد

کارشناسان آژانس اتمی در نیروگاه زاپوریژیا از شنیدن صدای انفجارهای متعدد در هفته گذشته خبر دادند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبلا نیز درباره امنیت نیروگاه زاپوریژیا ابراز نگرانی کرده بود-REUTERS/Alexander

با افزایش درگیری‌ها در نزدیکی نیروگاه زاپوریژیای اوکراین که بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره یک تهدید بالقوه علیه ایمنی هسته‌ای هشدار داد. 

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد گفت که کارشناسانش در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که تحت اشغال قوای روس است، از شنیدن صدای انفجارهای متعدد در هفته گذشته خبر دادند که ممکن است نشانی از افزایش فعالیت‌های نظامی در آن منطقه باشد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه‌ای که شامگاه جمعه هشتم سپتامبر منتشر شد، هشدار داد: «با تشدید تنش‌های نظامی در منطقه عمیقا درباره خطرات احتمالی پیش روی نیروگاه نگرانم.»

او گفت کرد که به تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زاپوریژیا اطلاع داده شده است که شمار کارکنان نیروگاه هسته‌ای به‌دلیل نگرانی از فعالیت‌های نظامی بیشتر در منطقه به‌طور موقت به حداقل سطوح کاهش یافته است.

گروسی گفت: «در صورت وقوع اتفاقی در یک منطقه جنگی همه به طور یکسان از یک حادثه هسته‌ای متضرر خواهند شد و من می‌خواهم همه اقدام‌های احتیاطی و پیشگیرانه انجام شود.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها ابراز نگرانی کرده است که درگیری‌ها می‌تواند باعث نشت تشعشعات احتمالی از تاسیسات هسته‌ای زاپوریژیا شود که یکی از ۱۰ نیروگاه هسته‌ای بزرگ جهان است.

شش رآکتور نیروگاه زاپوریژیا ماه‌ها است که تعطیل شده‌اند، اما این نیروگاه همچنان به نیرو و کارکنان واجد شرایط برای راه‌اندازی سیستم‌های خنک‌کننده حیاتی و سایر بخش‌های ایمنی نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای اوکراینی به تازگی روستای روبوتین را در منطقه زاپوریژیا از نیروهای روس گرفتند و تلاش می‌کنند تا پیشروی‌های خود را ادامه دهند. هم‌زمان، وزارت دفاع بریتانیا در گزارش جدید خود گفت که روسیه برای جلوگیری از پیشروی اوکراین نیروهای کمکی وارد کرده است. 

در این گزارش آمده است که روسیه احتمالا نیروهای خود را از مناطق دیگر در واحدهای تخریب‌شده در اطراف روستا مستقر کرده است و این توانایی روسیه برای انجام عملیات تهاجمی در سایر مناطق خط مقدم را محدود می کند. 

موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن نیز گفته است که ارتش روسیه تغییرات قابل توجهی در ساختار فرماندهی و کنترل خود ایجاد کرده است تا از زیرساخت‌های فرماندهی محافظت کند. 

نیروهای روسیه به گلوله‌باران مناطق مختلف اوکراین ادامه می‌دهند و مقام‌ها در شمال شرق اوکراین و مناطق هم‌مرز با روسیه گفتند که در جریان تازه‌ترین گلوله‌باران نیروهای روس یک نفر کشته و سه نفر مجروح شدند. 

همه این‌ها در حالی است که کرملین روز شنبه بار دیگر تاکید کرد که حاضر به تمدید توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه نیست و تا وقتی که غرب با خواسته‌های مسکو درباره صادرات محصولات کشاورزی موافقت نکند از موضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. 

روسیه در ماه ژوییه از تمدید قرارداد صادرات غلات امتناع کرد و گفت که توافق موازی که وعده رفع موانع موجود بر سر راه صادرات مواد غذایی و کود روسیه را می‌داد، رعایت نشده است. 

اوکراین و متحدان غربی‌اش خواسته‌های کرملین را ترفندی برای پیشبرد منافع روسیه می‌دانند. 

روز شنبه، یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن، طی دیداری رسمی از اوکراین در کلیسایی در حومه کی‌یف دعا کرد. کلیسا در منطقه بوچا قرار دارد که در اوایل جنگ صحنه برخی از سنگین‌ترین حمله‌های روسیه بود. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت: «از حمایت ژاپن که شریک اصلی ما در آسیا باقی مانده است، سپاسگزاریم.»