روزنامه ایران: رفراندوم حجاب، هرگز! توده‌ها تحت تاثیر رسانه‌اند

یک مخالف حجاب اجباری در شهر نوشهر، به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد

فشارها بر روی زنان و تاکید بر حجاب اجباری در طی هفته‌های گذشته، با نزدیک شدن به سالگرد قتل مهسا امینی و آغاز خیزش سراسری، افزایش یافته است.

در همین راستا الهام فرشاد، زن جوان اهل نوشهر در استان مازندران، به‌دلیل اعتراض به حجاب اجباری، به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد. به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیرا الهام فرشاد ٢٩ ساله و ساکن نوشهر، در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری این شهر به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شده است.

الهام فرشاد، تیر ماه ۱۴۰۱، پس از ایجاد مزاحمت یک طلبه حکومتی به‌دلیل نوع پوشش، اعتراض کرده و با فرد مزاحم درگیری لفظی پیدا کرده بود. فیلم این درگیری نیز بعدها در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. نیروهای امنیتی‌، ٢٢ تیر ۱۴۰۱، این شهروند معترض را در منزلش بازداشت کردند و اول مرداد ماه همان سال با تودیع وثیقه سنگین ۵٠٠ میلیون تومانی، به‌طور موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد کردند.

سازمان اطلاعات فراجا گزارش داد یک راننده خطی و تاکسی اینترنتی که با نصب دست‌نوشته‌ای از کاشفان حجاب حمایت می کرد و تصاویر این اقدام او در فضای مجازی منتشر شده بود، با تلاش عوامل سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی غرب تهران شناسایی و دستگیر شد. این نهاد انتظامی و اطلاعاتی تنها به‌دلیل نصب یک نوشته بر روی صندلی این خودرو مبنی بر اینکه «با احترام به تمام بانوان سرزمینم، حجاب در این خودرو آزاد است»، این راننده را بازداشت کردند.

در اطلاعیه فراجا همچنین آمده است: «در بررسی‌های تکمیلی، فعالیت‌های مجازی متهم پیرامون بازنشر فراخوان‌ها و تشویش اذهان عمومی نیز مشاهده و در نهایت نامبرده پس از تشکیل پرونده کیفری، تحویل مقام محترم قضایی شد.»

کانال خبری تحکیم ملت به نقل از یک فعال رسانه‌ای، در واکنش به بازداشت این راننده تاکسی اینترنتی نوشته است: «در همین غرب تهران و خیابان‌های مرکزی‌اش که به این فوریت این راننده را به‌خاطر یک دست‌نوشته در عملیاتی پیچیده بازداشت کرده‌اید، هر روزه ده‌ها سرقت موبایل و طلاجات توسط سارقان موتورسوار به‌راحتی در حال وقوع است. همین چند روز پیش در خیابان کوثر در میدان توحید- اول ستارخان، موتورسوار وارد پیاده‌رو شد و با تهدید، زنجیر طلای خواهرم را که به گردنش بسته بود در مقابل چشمان بهت‌زده من و دیگر رهگذران به سرقت برد و با خنده، گاز موتورش را گرفت و رفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده انتظامی شهرستان ساوه نیز طی روزهای گذشته از پلمب یک کافه در این شهرستان به‌دلیل آنچه «کشف حجاب متصدی و تعدادی از مشتریانش» عنوان کرده است، خبر داد. مجتبی جمالی، فرمانده انتظامی شهرستان ساوه، اعلام کرد برای متصدی این واحد صنفی پرونده قضایی تشکیل و به مرجع قضایی ارسال شده است.

روزنامه ایران: رفراندوم حجاب، هرگز!

رسانه‌های نزدیک به حاکمیت هر روز برای تاختن به مخالفان حجاب اجباری تلاش می‌کنند. روزنامه ایران در گزارشی به اظهارات برخی از مخالفان حجاب اجباری که خواستار برگزاری رفراندوم برای حذف حجاب اجباری شده بودند تاخت. روزنامه ایران در این مطلب آورده است که این خواسته را هم روسای‌جمهور سابق و هم برخی نخبگان اجتماعی و مخالفان جمهوری اسلامی مطرح کرده‌اند.

این روزنامه در ادعایی عجیب نوشت: «براساس یافته‌های علمی و پژوهش‌های میدانی معتبر، همین الان اگر در جامعه ایران یک رفراندوم و همه‌پرسی درباره این سوال اجرا شود که آیا با الزام رعایت حجاب در جامعه موافق هستید؟ قطعا نتیجه نهایی رفراندوم به نفع مدافعان حجاب اختیاری نخواهد بود و اکثریت جامعه به ضابطه‌مند شدن پوشش اجتماعی و ضرورت حجاب در جامعه رای خواهند داد.»

روزنامه دولت جمهوری اسلامی با وجود این ادعا اعلام کرده که باز هم مخالف برگزاری رفراندوم در مورد اختیاری شدن حجاب است، چرا که به ادعای این رسانه «توده‌های مردم بیش از هر چیز متاثر از رسانه و روایت‌های برساخته رسانه‌ها از واقعیت هستند».

روزنامه ایران در ادامه نوشته است که در رسانه‌ها، حجاب و قانون حجاب با گشت ارشاد همنشین شده است و این گشت‌ها را تجربه‌ای ضعیف و ناکارآمد خواند. این در حالی‌ست که طی ماه‌های گذشته گشت‌های حجاب در بسیاری از شهرهای ایران آغاز به کار کرده‌اند و روزنامه کیهان و برخی دیگر از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، آغاز به کار گشت‌های ارشاد را بر اساس خواست دولت عنوان کرده‌اند. این روزنامه همچنین نوشته است که اکثریت مردم ایران در مورد گشت ارشاد ذهنیت منفی دارند و حتی بانوان متدین و محجبه نیز علیه آن کمپین راه می‌اندازند.

این روزنامه با ذکر دوباره ادعای خود در مورد حمایت اکثریت جامعه از حجاب اجباری، نوشته است: «هیچ تردیدی وجود ندارد که در بزنگاه برقراری رفراندوم درباره موضوعی چون ضابطه‌مندی پوشش اجتماعی که جامعه ایران نسبت به آن اتفاق‌نظر دارد، آرایش رسانه‌ای و نظم گفتمانی حجاب در فضای رسانه به سمت دوگانه‌های فیک، اما موثر و ذی‌نفوذ سوق یافته و این ذهنیت را برای مردم ایجاد می‌کنند که رفراندوم درباره دوگانه‌هایی همچون آزادی یا اسارت زنان، پوشش اختیاری یا اجباری، تحجر یا تمدن و... است و آن‌ها باید یکی از این دو را برگزینند.»

در ادامه این یادداشت آمده است که رفراندوم برای فهم نظر حقیقی مردم در شرایط حاکمیت رسانه عملا امکان ندارد و آن چیزی که در واقعیت اتفاق خواهد افتاد، رقابت رسانه‌ای بر سر تسلط بر ناخودآگاه جمعی مردم ایران است.

در حالی که این روزنامه مدعی شده بود اکثریت مردم ایران با حجاب اجباری موافق‌اند و نتیجه رفراندوم احتمالی به سود جمهوری اسلامی خواهد بود، نوشته است ظرفیت‌های رسانه‌ای گفتمان مخالف حجاب به مراتب بیشتر است و در نتیجه، این رفراندوم به سود مخالفان حجاب اجباری خواهد شد.