جان کربی: تجهیزات نظامی را در افغانستان رها نکردیم

نیروهای آمریکایی تسلیحات نظامی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار برای طالبان به ‌جا ‏گذاشتند

جان کربی ادعا کرد که نیروهای آمریکایی تسلیحات در افغانستان رها نکرده‌اند_-MANDEL NGAN / AFP

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز پنجشنبه ۱۶ شهریور (۸ سپتامبر) ادعا کرد که واشنگتن هیچ‌گونه تجهیزات نظامی را در افغانستان رها نکرده است.

او در یک نشست خبری گفت که نیروهای آمریکایی پس از خروج از افغانستان، تجهیزات اندکی را در فرودگاه کابل به‌ جا گذاشتند که همه‌اش غیرقابل استفاده بوده است.

او گفت: «هیچ تجهیزاتی از نیروهای آمریکایی به‌ جا نمانده است. زمانی‌‌ که عملیات تخلیه را به پایان رساندیم، کمی تجهیزات و هواپیما در آنجا ماند، اما آن هم نابود شد و قابل استفاده نبود. در حقیقت، تنها چیزی‌ که از ما در آنجا باقی ماند و طالبان می‌توانند از آن استفاده کنند برخی تجهیزات فرودگاه و آتش‌نشانی است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کربی گفت که تجهیزات نظامی باقی‌مانده در افغانستان تجهیزاتی است که آمریکا پس از خروج به نیروهای امنیتی افغان داده بود و این نیروها این تجهیزات را رها کردند.

او تاکید کرد که این تجهیزات متعلق به نیروهای افغان بوده که آمریکا در جریان ماموریت نظامی در افغانستان در اختیار آن‌ها گذاشته بود تا از آن برای تامین امنیت استفاده کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سال گذشته بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان گفته بود که نیروهای آمریکایی تسلیحات نظامی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار برای طالبان به‌ جا گذاشتند. 

انورالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان، روز پنجشنبه ادعا کرد که پس از خروج آمریکا، تجهیزات نظامی باقی‌مانده در افغانستان باعث شده است که گروه‌های تروریستی تجهیز شوند. او تاکید کرد که تقویت و تجهیز گروه‌های تروریستی برای کشورهای منطقه از جمله پاکستان تهدید بزرگی است.

در پی سرنگون شدن حکومت افغانستان به‌ دست طالبان در اوت ۲۰۲۱، گزارش‌هایی مبنی بر دسترسی برخی از گروه‌های تروریستی منطقه به تسلیحات نیروهای افغان منتشر شد.  

گفته می‌شود که تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی)، که پیشینه جنگیدن در کنار نیروهای طالبان در افغانستان دارد، به تسلیحات آمریکایی دست یافته‌ است. اما طالبان تاکید دارند که تمام تسلیحات به‌ جا مانده از حکومت پیشین در اختیار این گروه است.

بیشتر از جهان