تبلیغات طالبان برای تعمیر وسایل نقلیه و زرهی

طالبان طی دو دهه جنگ با حکومت افغانستان در بخش تبلیغات و جوسازی مهارت کسب کرده‌اند و هم‌اکنون از همین تاکتیک برای تاثیرگذاری و بزرگ‌نمایی فعالیت‌هایشان استفاده می‌کنند

پس از خروج کامل ایالات متحده آمریکا از افغانستان در اوت ۲۰۲۱، تسلیحات نظامی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار در این کشور باقی ماند- وزارت دفاع طالبان

وزارت دفاع طالبان، روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین (۱۰ آوریل)‌، اعلام کرد که چهار هزار وسیله نقلیه و زرهی نظامی ساخت آمریکا را تعمیر کرده است.

این وزارتخانه در حساب توییتر خود نوشت که این وسایل شامل تانک‌های هاموی، رینجر، اینترنشنال، کرینگ، بوکیت، فورکیت، ماله، تانکر و خودروهای مورداستفاده آژانس است.

ملا محمد عیسی یاسین، فرمانده لوا حمایوی (تیپ حمایتی) و امنیت وزارت دفاع طالبان ادعا کرده است که این وسایل نقلیه در سال‌ گذشته‌ تعمیر شده‌اند. او گفت که این وسایل نقلیه به مدت ۱۰ سال یا بیشتر مورداستفاده قرار نگرفته بودند.

ملا محمد عیسی یاسین تاکید کرد که این تعداد از وسایل نقلیه ‌تعمیر‌شده به نهادهای مرتبط با وزارت دفاع طالبان سپرده خواهد شد.

اما در ویدیویی که وزارت دفاع طالبان از تعمیر وسایل نقلیه و زرهی منتشر کرده است، به نظر نمی‌رسد که این وسایل عملیاتی شده باشند. در ویدیویی که طالبان از ‌تعمیرگاه منتشر کرده‌اند، تنها خودروهای غیرنظامی در حال تعمیرند.

همچنین وزارت دفاع طالبان ادعا کرده است که ۲۷۰ سلاح روسی و آمریکایی را در تعمیرگاه سپاه ۳۱۳ مرکزی ‌تعمیر کرده‌اند. این وزارتخانه در توییتر نوشت که این سلاح‌‌های سبک و سنگین شامل گلوله‌های اسفیجنین، ام ۴۹، ام ۴۰، زیکویک و دهشکه است.

طالبان سال گذشته در چندین مورد ادعا کرده بودند که ده‌ها هواپیما و هلی‌کوپتر نظامی و باربری را مورد‌استفاده قرار داده‌اند، اما نتوانستند ادعایشان را مستندسازی کنند. مقام‌های ارشد طالبان در سفرهای استانی از هلی‌کوپترهای روسی استفاده می‌کنند که شمارشان اندک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان طی دو دهه جنگ با حکومت افغانستان در بخش تبلیغات و جوسازی مهارت کسب کرده‌اند و هم‌اکنون نیز از همین تاکتیک برای تاثیرگذاری و بزرگ‌نمایی فعالیت‌هایشان استفاده می‌کنند.

پس از خروج ایالات متحده آمریکا از افغانستان در اوت ۲۰۲۱، تسلیحات نظامی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار در این کشور باقی ماند و طالبان به آن دست یافتند. نیروهای آمریکایی در آخرین روزهای حضورشان در افغانستان برخی از این تجهیزات، ازجمله هلی‌کوپترها و هواپیماهای نظامی را غیرفعال کردند تا طالبان به این سازوبرگ‌های نظامی دست پیدا نکنند. طالبان تاکنون نتوانسته‌اند که هواپیما‌ها و هلی‌کوپترهای ساخت آمریکا را تعمیر کنند، چون متخصص و تجهیزات موردنیاز برای تعمیر را در اختیار ندارند.

بخشی از مهندسان وزارت دفاع افغانستان پس از سرنگونی حکومت جمهوری، کشور را ترک کردند و نخواستند که زیر پرچم طالبان به فعالیت ادامه دهند. بیشتر نیروهای طالبان هم تنها در جنگ چریکی مهارت دارند و قادر به تعمیر تسلیحات نظامی ساخت آمریکا نیستند و هیچ کشوری هم مستقیما نمی‌تواند به نیروهای طالبان آموزش بدهد.

هر‌چند ظرفیت مهندسان در بخش تعمیر تسلیحات در حکومت پیشین بیشتر شده بود، اما آن‌ها برای تعمیر و فعال‌سازی وسایل نظامی، به همکاری نزدیک پیمانکاران خارجی نیاز داشتند.

بیشتر تسلیحات نظامی حکومت پیشین افغانستان ساخت آمریکا بود و برخی از قطعات آن در بازارهای منطقه وجود ندارد. طالبان هم تحت تحریم قرار دارند و نمی‌توانند از کشورها و شرکت‌های معتبر لوازم‌ یدکی خریداری کنند.