دبیرکل ناتو: باید نشان داد که رژیم‌های خودکامه با زور نمی‌توانند به اهدافشان برسند

به‌گفته دبیرکل ناتو، تا هر زمانی که طول بکشد حمایت از اوکراین ادامه دارد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان نظامی ناتو، ضمن اعلام حمایت دوباره از اوکراین، ابراز امیدواری کرد که نیروهای نظامی این کشور آرام‌ آرام سرزمین‌ها و مناطق اشغال‌شده را از تصرف نیروهای روسی خارج خواهند کرد.

او تاکید کرد که حمایت از اوکراین، یک انتخاب نیست و ضامن حفظ صلح در برابر حکومت‌های خودکامه است.

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از صحبت‌هایش در روز پنجشنبه هفتم سپتامبر (۱۶ شهریور ۱۴۰۲)، خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «کشورهای عضو ناتو تا هر زمانی که طول بکشد از دولت و ارتش اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه حمایت خواهند کرد.»

دبیرکل ناتو همچنین رضایتش را از پیشروی‌ نیروهای اوکراین در عملیات‌ ضدحمله علیه نیروهای روسی در ماه‌های گذشته ابراز کرد.

به‌ گفته دبیرکل ناتو، ارتش روسیه پیش‌تر دومین ارتش قدرتمند جهان بود و اکنون در داخل مرزهای اوکراین، نیروی نظامی دوم محسو‌ب می‌شود و اوکراینی‌ها دست‌بالا را دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل ناتو در نشست روز پنجشنبه کمیته امور خارجی پارلمان اروپا، خطاب به قانون‌گذاران اروپایی گفت: «اوکراینی‌ها بارها‌ نشان داده‌اند که از توقع و انتظاری که از آن‌ها می‌رفت بهتر عمل کرده‌اند. ما نیز باید مسئولیت و تعهدات خود را به یاد داشته باشیم و از اوکراینی‌ها تا هر زمانی که لازم است پشتیبانی کنیم.»

دبیرکل‌ ناتو در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت حمایت و پشتیبانی از اوکراینی‌ها در برابر تهاجم نظامی روسیه یک «گزینه انتخابی» نیست، بلکه تضمین‌کننده صلح در آینده است.

استولتنبرگ گفت:«‌این اطمینان باید ایجاد شود که رژیم‌های خودکامه با زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی و استفاده از نیروهای نظامی، نمی‌توانند به اهداف خود برسند.»

دبیرکل ناتو همچنین تصمیم روسیه برای پایان دادن به توافق صادرات غلات از طریق دریای سیاه را محکوم کرد و از تلاش‌های ترکیه برای ایجاد امکانی به‌منظور صادرات غلات اوکراین تقدیر کرد.

ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی ناتو محسوب می‌شود، اما بر خلاف آمریکا و سایر اعضا ناتو، سعی کرده است به روابط و تماس‌های خود با مقام‌های کرملین ادامه دهد و با تحریم‌های سایر اعضا علیه مسکو همراه نشده است.

بیشتر از جهان