موسیقی سرزمین خاموش؛ ارکستر جوانان افغانستان در سوئیس می‌نوازد

طالبان موسیقی را «حرام» می‌دانند و به همین دلیل، فعالیت موسیقی را به‌طور کامل در افغانستان ممنوع اعلام کرده‌اند

موسسه ملی موسیقی افغانستان در سوئیس کنسرت اجرا می‌کند-FB/Ahmad Sarmast

احمد ناصر سرمست، مسئول موسسه ملی موسیقی افغانستان، می‌گوید که ارکستر «جوانان افغانستان» برای ۱۶ روز در سوئیس حضور دارد تا به اجرای موسیقی در سالن‌های معتبر این کشور بپردازد.  

او در صفحه فیسبوک خود نوشت که نخستین کنسرت تحت عنوان «موسیقی سرزمین خموش» با حمایت مدرسه بین‌المللی ژنو- سوئیس برگزار شده است. او قسمتی از اجرای نوازندگان مرد و زن عضو این موسسه را منتشر کرد.  

این نوازندگان آهنگ «مارش ترکی» به رهبری تیاگو دا سلویا و تنظیم موسیقی محمد قمبر نوشاد را اجرا می‌کنند. 

این اجرای اعضای موسسه ملی موسیقی افغانستان با استقبال گسترده شرکت‌کنندگان در تالار کنسرت مواجه شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است که اعضای موسسه موسیقی ملی افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در ژنو هم کنسرت اجرا کنند.  

احمد سرمست در افغانستان متولد شد و در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ در شوروی سابق تحصیل کرد و در دوران جنگ‌های داخلی و ممنوعیت اجرای موسیقی، به استرالیا پناهنده شده بود.  

سرمست موسسه ملی موسیقی افغانستان را در سال ۲۰۱۰ در کابل راه‌اندازی کرد و این موسسه برای صدها تن از دختران و پسران افغان زمینه فراگیری آموزش موسیقی را فراهم کرده بود، اما روی کار آمدن طالبان در قدرت در اوت ۲۰۲۱ باعث شد که فعالیت این موسسه در داخل افغانستان متوقف شود.  

اما سرمست زمینه خروج ده‌ها تن از اعضای این موسسه را از افغانستان فراهم کرد و زمینه حضور آن‌ها را در پرتغال ایجاد کرد. موسسه موسیقی افغانستان در پرتغال در تبعید دوباره فعالیتش را آغاز کرد و در چندین کشور به اجرای موسیقی پرداخته است.  

طالبان موسیقی را «حرام» می‌دانند و به همین دلیل، فعالیت موسیقی را به‌‌طور کامل در افغانستان ممنوع اعلام کرده‌اند. چندین خواننده و نوازنده در دوران حکومت طالبان کشته شدند و عاملان این قتل‌ها هم بازداشت نشدند. شمار زیادی از اهالی موسیقی هم از ترس طالبان و بیکاری کشور را ترک کرده‌اند و آوازخوانان و نوازندگانی هم که در افغانستان حضور دارند، در «بدترین» وضعیت اقتصادی ممکن زندگی می‌کنند. 

حکومت طالبان در چندین مورد آلت‌های موسیقی را آتش زده و تاکید کرده است که آلات موسیقی نباید نواخته شود. طالبان به رسانه‌های دیداری و شنیداری داخل افغانستان هم دستور داده‌اند که موسیقی را به هیچ عنوان پخش نکنند.  

اما موسسه موسیقی افغانستان تاکید دارد که با تدوام فعالیتش اجازه نمی‌دهد که موسیقی این کشور فراموش شود و می‌خواهد که مشعل موسیقی را زنده‌ نگه‌ دارد.  

شورای جهانی موسیقی دسامبر سال گذشته ممنوعیت موسیقی در افغانستان تحت کنترل طالبان را محکوم کرده بود. این شورا گفته بود که طالبان بار دیگر افغانستان را به کشوری خاموش تبدیل کردند. در بیانیه این شورا آمده بود که طالبان مردم افغانستان را از حق برخورداری از موسیقی، یادگیری، تجربه، خلق و اجرا محروم کردند و نوازندگان هم تهدید می‌شوند و زندگی مشقت‌باری را سپری می‌کنند. 

طالبان در دوره نخست حاکمیتشان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز موسیقی را ممنوع کرده بودند. افغانستان به احتمال زیاد تنها کشور در سطح جهان است که موسیقی در آن ممنوع شده است.  

طی دو دهه نظام جمهوریت مورد حمایت کشورهای غربی، موسیقی در افغانستان رشد پیدا کرده بود و روزبه‌روز به شمار علاقه‌مندان آن افزوده می‌شد و رفته‌رفته دختران افغان هم به موسیقی و آوازخوانی علاقه‌مند شده بودند.  

بیشتر از فرهنگ و هنر